اینترنت, حقوقی

چگونه از کلاهبرداری اینترنتی در امان باشیم؟

هر چیزی که ابداع می‌شود، هم می‌تواند جنبه مثبت داشته باشد و هم منفی! این موضوع تنها مختص اینترنت و شبکه‌های مجازی نیست و دامنه گسترده‌ای دارد. با آگاهی و شناخت کافی از فواید و مضرات و نحوه برخورد با آن‌ها می‌توان از خود و اطرافیانمان مراقبت و محافظت کنیم. اینترنت فضایی است که ممکن است افراد سودجو راحت بتوانند از اعتماد شما سو استفاده کرده و بخواهند به روش‌های مختلف کلاهبرداری کنند. تجارت شما را تهدید کنند یا زندگی شخصی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهند. اما، چگونه از کلاهبرداری اینترنتی در امان باشیم؟ از زبان وکیل کلاهبرداری نکات مهم کلاهبرداری اینترنتی را بخوانید.

برای محافظت از خودتان در برابر کلاهبرداران اینترنتی چه گام‌هایی باید بردارید؟

همانگونه که داشتن و نحوه استفاده از دسته چک قوانین و اصول مربوط به خودش را دارد. استفاده از موبایل و خدمات بانکی و مالی که از طریق آن انجام می‌شود نیز اصول خاصی دارد. این اصول را بشناسیم.

  1. موارد امنیتی را رعایت کنید

هنگام پرداخت آنلاین، از مرورگرها استفاده نکنید. سعی کنید به جای باز کردن درگاه بانکی از طریق مرورگرها، نشانی دقیق سایت را در آدرس بار وارد کنید. چرا که ممکن است مرورگر کاربر را به یک صفحه جعلی هدایت کند و به این وسیله حساب شما را خالی کنند.

در آدرس‌های واقعی، در قسمت Http کلمه s نیز وجود دارد. یعنی به فرم Https است و این نشان دهنده امنیت آن سایت است. درحالی‌که، در آدرس‌های جعلی و ساختگی این s وجود ندارد. این خود یک نشانه است که باید به آن توجه کرد

  1. رمز کارت‌ها را ساده انتخاب نکنید

رمزی را انتخاب کنید که ترکیبی از حروف و عدد و علائم تعریف شده مانند @ باشد. از به کار بردن شماره شناسنامه، تاریخ تولد و شماره گذرنامه و کارت ملی خود و عزیزانتان جدا بپرهیزید. هر چند وقت یکبار نیز رمزها را تغییر دهید و آن را با هیچ فردی حتی نزدیکانتان به‌اشتراک نگذارید.

  1. مراقب افراد شیاد و سودجو باشید

اگر دعوتنامه‌هایی دریافت می‌کنید که مخاطبش را نمی‌شناسید، ممکن است این خود یک زنگ خطر باشد. این پیام را به عنوان یک تهدید در نظر بگیرید.

این دعوتنامه‌ها ممکن است هم از طریق پیامک، هم ایمیل، تماس تلفنی، وب‌سایت یا حضوری باشند. به عنوان نمونه می‌توان به برخی از پنجره‌های پاپ آپی اشاره کرد که در صفحات مختلف ظاهر می‌شوند. یا مثلا ایمیل‌هایی که حاوی تبلیغات عجیب است که نباید آن‌ها را باز کنید. یا به‌طور مثال، پیام‌هایی که حاوی لینک‌های مشکوکی هستند که با باز کردن آن ممکن است اطلاعاتتان به سرقت برود و نباید آن را باز کنید.

کلاهبرداران اینترنتی ممکن است روشی دیگر را نیز امتحان کنند. این افراد به شما می‌گویند که در قرعه کشی برنده شده‌اید و باید مبلغی حتی کم را برای ارسال جایزه واریز کنید و شما را با ترفندهای متعدد به پای عابر بانک بکشانند.

یا حتی در مواردی دیده شده است که با شما تماس می‌گیرند و ادعا می‌کنند که مبلغی را به اشتباه به حساب شما پرداخت کرده‌اند. از شما می‌خواهند که این مبلغ را به آن‌ها باز گردانید. در این شرایط هیچ اقدامی‌نکنید. تنها موضوع را با خود بانک یا پلیس در میان بگذارید.

  1. طرف معامله را بشناسید

اگر قرار است کالایی را به‌صورت اینترنتی مبادله کنید و فرد معامله کننده را ندیده‌اید، دست نگه دارید. اول از صحت واقعی بودن هویت و قانونی بودن کسب‌وکارش مطمئن شوید. سپس، اقدام به خرید یا فروش کنید.

  1. امنیت خود را به خطر نیندازید

مشخصات فردی‌تان که در محصولات پستی، قبض‌ها، نامه‌های اداری و غیر اداری وجود دارد را قبل از انتقال به سطل آشغال، معدوم کنید. هیچ اثری از آن باقی نگذارید.

  1. به تصاویر امنیتی توجه کنید

هنگام پرداخت و مواجه شدن با تصاویر امنیتی، از صفحه خارج شده و دوباره به صفحه باز گردید. اگر تصویر نمایش داده شده تغییری نکرد، از ادامه عملیات خودداری کنید.

  1. به علائم توجه کنید

اگر هنگام خرید، اطلاعات کارتتان را به اشتباه وارد کردید و پیامی‌حاوی اشتباه بودن دریافت کردید نشان می‌دهد که آن درگاه جعلی نیست. در غیر اینصورت، درگاه جعلی است و مسیر را ادامه ندهید.

  1. اعلام پیامکی حساب خود را فعال کنید

قبل از هر اقدامی، نرم‌افزار مربوط به تراکنش‌های بانکی مربوطه را از وب‎سایت خود آن بانک دانلود کنید. سپس، از طریق بانک، اعلام پیامکی خود را فعال کنید تا تراکنش‌های انجام شده را به شما اطلاع دهد.

یکی از دلایل سو استفاده‌ها و افزایش کلاهبرداری اینترنتی، بی‌دقتی کاربران و ناآگاه بودن آن‌ها از شرایط خرید اینترنتی و ایمنی در برابر آن است. مشکلی که می‌تواند با افزایش سطح آگاهی و به‌روز کردن اطلاعات در افراد جامعه حل شود.

  1. کلاهبرداری اینترنتی مالیاتی

درج آگهی‌های اخذ مالیات جعلی در سایت‌های تبلیغاتی که مودیان مالیاتی را به سمت پرداخت‌های جعلی مالیاتی میکشانند. برای اطلاع از کلاهبرداری‌های مالیاتی و همچنین سوالات مالیاتی خو میتوانید از یک وکیل مالیاتی خبره کمک بگیرید.

با فرهنگ‌سازی و مطلع کردن افراد از روش‌های کلاهبرداری، ایمنی رمزها و اطلاعات فردی می‌توان دقت و هوشیاری را در افراد افزایش داد. از قدیم هم گفته‌اند که جلوی ضرر را هر جا که بگیرید منفعت است. این خود افسردگی ناشی از از دست دادن مال را کاهش می‌دهد. جلوی فساد و کلاهبرداری را می‌گیرد و امنیت روانی را در جامعه بالا می‌برد.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *