دندانپزشکی

کاشت دندان بدون ایمپلنت

کاشت دندان بدون ایمپلنت

امروزه درصد بالایی از افراد جامعه به دلایلی مانند بیماری‌های خاص لثه ای ، نرسیدن به دندان‌ها ، پوسیدگی دندان ، افزایش سن ، از بین رفتن دندان‌ها بر اساس برخی از حوادث و غیره ، دندان‌های خود را از دست داده اند. با پیشرفت روز افزون علم دندانپزشکی ، تکنیک‌های بسیاری برای کاشت دندان بدون ایمپلنت وجود دارد که از ایمپلنت دندان کم هزینه تر و درمان آن نیز سریعتر است و می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. یکی از مهمترین شرایط کاشت ایمپلنت دندان ، تراکم استخوان فک است که باید برای این فرایند جایگزینی دندان ، استخوان‌های فک بیمار تحلیل نرفته باشد. به همین جهت باید بگوییم که تمام افراد برای انجام ایمپلنت دندان کاندید مناسبی نیستند. به این دلیل است که این افراد ، به دنبال روش جایگزین دیگری به جای ایمپلنت می‌روند. چند روش جایگزینی برای ایمپلنت دندان وجود دارد که کم تهاجمی‌تر و ارزان تر از ایمپلنت می‌باشند. با گذر زمان روش‌های متعددی برای کاشت دندان ایجاد می‌شوند که روز به روز در حال تکامل هستند. دو روش بریج و دندان مصنوعی ، روشی مناسب برای کاشت دندان بدون ایمپلنت می‌باشند که مقرون به صرفه اند و عیب‌های دندان را می‌پوشانند و دوام دارند.

معرفی روش‌های کاشت دندان بدون ایمپلنت

بریج دندان جایگزینی مناسب برای ایمپلنت است که به آن پل ثابت نیز می‌گوییم. در صورتی که بیمار یک یا دو دندانش را نیز از دست داده باشد گزینه ای عالی برای بریج است. جنس این روش از طلا ، مس یا سرامیک می‌باشد که با دندان‌های کناری ثابت می‌شود و نیازی به قرار دادن پایه ای به درون لثه برای حفظ دندان مصنوعی نیست. در بریج ، ابتدا بیمار باید از دندان‌هایش عکس کلی بگیرد سپس دندانپزشک بعد از مراحل اولیه ، قالب دندان بیمار را برای لابراتوار ارسال کند تا دندان جدید برای شخص تهیه شود. روشی دیگر که می‌تواند جایگزین ایمپلنت باشد ، دندان‌های مصنوعی و یا پروتزهای متحرک است.

موارد بالا ممکن است با صرفه جویی در زمان ، هزینه پایین تری نیز نسبت به ایمپلنت داشته باشند اما معایب دیگری نیز دارند مثلا در بریج ، دندان‌های اطراف نیز تراشیده می‌شوند که شرایط را برای قرار دادن دندان فراهم کند ، ممکن است این روکش‌ها شل شوند و به درون آن‌ها باکتری نفوذ کند ، استخوان‌های زیر آن‌ها تثبیت نمی‌شوند و دندان‌های مصنوعی نیز برای تمیز شدن باید بیرون بیایند ، طبیعی به نظر نمی‌آیند ، دوام ندارند ، به تعویض نیاز دارند. در صورت رعایت نکردن بهداشت دندان ، ممکن است روکش‌ها به عفونت دچار شوند ، از این رو این موارد روش‌های دائمی‌برای کاشت دندان نیستند. دندان‌های چسبی که شامل پروتز مصنوعی یا بریج هستند نیز نمی‌توانند با استحکام ، کیفیت و ماندگاری با ایمپلنت رقابتی داشته باشند.

با وجود معایبی که این تکنیک‌ها دارند نباید مانع از انجام آن‌ها شد اما مناسبترین روش برای جایگزین کردن دندان‌های از بین رفته در واقع ، ایمپلنت است که با انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران انجام می‌شود. این روش ، کاملا ایمن است و به طور دائمی‌می‌تواند جایگزین دندان از دست رفته باشد. در صورتی که افراد از استخوان فک محکمی‌برخوردار نیستند ، می‌بایست قبل از انجام این فرایند ، پیوند استخوان انجام دهند.

ایمپلنت دندان چیست ؟؟

در واقع باید گفت که ایمپلنت دندان پایه ای است که با فرو رفتن در استخوان فک و شرایط آن تغییری ایجاد کند که همانند دندانی طبیعی عمل می‌کند. در صورتی که دندان‌های چسبی ، چسبیده می‌شوند ، در طول زمان ممکن است لق شوند و یا از لثه جدا شوند. به همین دلیل به طور کلی باید بگوییم که کاشت دندان ، از روش‌های دیگر مطمئن تر است. افرادی که به دلیل مسائل مالی ، کمبود تراکم استخوان ، طولانی بودن روند درمان و یا بیماری‌های جسمی‌نمی‌توانند ایمپلنت را انجام دهند ، دندان‌های چسبی را به اجبار نصب می‌کنند. با توجه به اینکه کاشت دندان ، عملی حساس است و نیاز به دقت بالای انجام آن می‌باشد ، پس باید پیش از انتخاب هر شیوه ای ، طی جلسه مشاوره با متخصص ایمپلنت دندان در تهران ، انتخابی درست برای جایگزینی دندان خود داشته باشید. پس از مشاوره و بررسی عکس دندان بیمار ، دندان پزشک تشخیص می‌دهد که کاشت دندان بدون ایمپلنت یا با ایمپلنت دندان برایتان مناسب است یا خیر. با اطمینان باید بگوییم که متخصص ایمپلنت در تهران ، با داشتن تجربه‌های درخشان در این زمینه ، طی جلسه مشاوره و با مشاهده وضعیت دندان‌های مراجعه کننده ، بهترین روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته را به شما معرفی کنند.  ایمپلنت از جنس تیتانیوم خالص می‌باشد که سازگاری بالایی با بدن انسان دارد. در این تکنیک ، میله ای باریک در داخل استخوان فک بیمار قرار می‌گیرد. مدت زمان انجام آن به تعداد و پیچیدگی شرایط جراحی بستگی دارد که هر چه تعداد بالاتر رود ، مدت زمان این فرایند نیز در پی آن افزایش می‌یابد. این جراحی تحت بی حسی عمومی‌، با ایجاد برشی در لثه و سوراخی کوچک در استخوان فک انجام می‌شود. میله ای به درون لثه جای داده می‌شود و در جلسه ای دیگر طی جراحی سبکتری اتصالات دیگر به دندان اضافه می‌شود که کاملا شبیه دندان طبیعی و به طور دائمی‌است.

منبع : کلینیک تخصصی ایمپلنتیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *