پزشکی, سلامت

دوش مقعدی

دوش مقعدی” عمل پاکسازی مجرای مقعد است و می‌توان آن را به روش‌های مختلفی با طیف وسیعی از محصولات انجام داد. بسیاری از دوش مقعدی برای آماده شدن برای مقاربت مقعدی استفاده می‌کنند، با این حال، در حالی که به تمیز کردن ناحیه کمک می‌کند، برای مقاربت مقعدی به شدت ضروری نیست.

کانال مقعدی درست فراتر از راست روده قرار دارد، سطح آن با لایه مخاطی پوشانده شده است که در کنار سایر عملکرد‌ها، از ورود عوامل عفونی مانند باکتری به بافت زیرین جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از ساختارهای مهم کانال مقعد اسفنکترهای مقعدی هستند، این ماهیچه‌ها در دو طرف کانال قرار می‌گیرند و مدفوع را حفظ می‌کنند (مدفوع شما را داخل آن نگه می‌دارند). آنها از طریق لایه‌های عمیق تر مجرای مقعد زخم می‌زنند و اگر اسفنکترها آسیب ببینند، می‌تواند منجر به بی اختیاری مدفوع شوند.

پاکسازی بیش از حد، خیلی سخت یا با مواد شیمیایی خشن منجر به خشک شدن پوشش مخاطی کانال مقعد می‌شود. بافت خشک شکننده است به این معنی که به راحتی از هم جدا می‌شود و بنابراین کانال مقعدی را در معرض عفونت قرار می‌دهد.

بنابراین، درست مانند اینکه شستن دست‌ها با پشم فولادی می‌تواند باعث ایجاد تاول شود، دوش مقعدی کاملاً بد نیست اما باید به روشی سنجیده و ایمن انجام شود.

دوش مقعدی چیست؟

دوش مقعدی عمل شست و شوی رکتوم با هدف تمیز کردن آن است. نمونه ای از این شست و شو یا ابزاری که برای انجام شست و شو استفاده می‌شود، ممکن است دوش رکتوم یا همان دوش مقعدی نامیده شود.

دوش مقعدی یک عمل بهداشتی برای تمیز کردن رکتوم برای دفع مدفوع سفت شده است. این روش بر خلاف روش دارویی برای نرم کردن مدفوع استفاده می‌شود.

دوش مقعدی از پاکسازی مقعدی که پاکسازی معمول مقعد پس از اجابت مزاج است و تنقیه که شست و شوی بخشی از روده بزرگ است متمایز می‌شود.

خطرات استفاده از دوش مقعدی چیست؟

شواهد مشخص نیست، اما این امکان وجود دارد که دوش مقعدی قبل از رابطه جنسی مقعدی می‌تواند خطر انتقال ایدز و سایر بیماری‌ها را افزایش دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گاهی دوش مقعدی می‌تواند بافت رکتوم را مختل کند و اگر این بافت آسیب ببیند، بیماری‌ها راحت تر گسترش می‌یابند.

همچنین دوش مقعدی قبل از رابطه مقعدی خطر انتقال هپاتیت بی را افزایش می‌دهد.

گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد فعالیت‌هایی که می‌توانند عوارض جانبی وارد کردن ناخواسته آب به داخل راست روده داشته باشند، مانند اسکی روی آب، ممکن است ناراحتی شوند، اما به طور بالقوه می‌توانند آسیب‌های دیگری به همراه داشته باشند.

استفاده از دوش مقعدی

مایع، معمولاً آب، با استفاده از ابزاری مانند “دوش مقعد” به رکتوم وارد می‌شود. پس از مدتی، آب به روش مدفوع معمولی دفع می‌شود و در این فرآیند رکتوم مواد زائد را از بین می‌برد و تمیز می‌شود.

اکثر افرادی که از دوش مقعدی استفاده می‌کنند این کار را با آب ساده انجام می‌دهند. استفاده از شیلنگ متصل به شیر آب، چه در دوش چه در سینک، به عنوان محبوب ترین روش برای اجرای دوش گزارش شده است. یکی دیگر از راه‌های محبوب، استفاده از دوش مقعدی است.

آیا دوش مقعدی برای آمیزش مقعدی لازم است؟

خیر؛ پاکسازی روده‌ها قبل از مقاربت مقعدی برای تمیز نگه داشتن ملحفه‌های شما مفید است و از آنجایی که اکثر حرکات روده قادر به پاکسازی رکتوم (کیسه ذخیره مدفوع بدن) هستند، تمیز کردن آرام کانال خارجی مقعد در اکثر موارد کافی است.

آیا مصرف ملین‌ها هنگام آماده شدن برای رابطه جنسی مقعدی توصیه می‌شود؟

نه به طور کلی؛ ملین‌ها برای پاکسازی کل روده بزرگ که تقریباً ۱.۵ متر طول دارد طراحی شده اند. به طور کلی، مقاربت مقعدی شامل کانال مقعدی ( ۴ سانتی متر ) و رکتوم ( ۱۵ سانتی متر ) می‌شود که طول آن تقریباً ۲۰ سانتی متر یا ۱۰ اینج است ( قانون میانگین‌ها نشان می‌دهد که فضای کافی برای بیشتر مقاربت مقعدی وجود دارد). یک نقطه ضعف استفاده از ملین‌ها این است که می‌تواند شما را کم آب کند زیرا آب را از بدن شما به داخل روده بزرگ می‌کشد تا محتویات روده بزرگ را نرم کند.

تنقیه برای دوش مقعدی؟

تنقیه برای تخلیه رکتوم و کانال مقعد؛ می‌توان آن را در مقایسه با ملین‌ها به عنوان وسیله ای متمرکز تر برای تمیز کردن منطقه دید. با این حال چند نگرانی در مورد تنقیه وجود دارد.

ابتدا محلول مورد استفاده در تنقیه می‌تواند تعادل شیمیایی در آن ناحیه از بدن شما را تغییر دهد. این می‌تواند مخاط را خشک کرده و مستعد آسیب شود. نوک تنقیه باید نرم باشد و به آرامی‌وارد شود، این کار از پارگی ناخواسته مخاط با نوک دوش مقعدی جلوگیری می‌کند. و در نهایت، دوش مقعدی خود را به اشتراک نگذارید، مطالعات نشان داده اند که دوش مقعدی مشترک یک عامل خطر برای انتقال عفونت‌های مقاربتی است.

آیا استفاده از آب بهترین گزینه برای تمیز کردن مقعد است؟

بله؛ به طور کلی pH  خنثی است و به اندازه برخی از مواد شیمیایی موجود در تنقیه برای مخاط سوزاننده نیست. باز هم هنگام قرار دادن هر چیزی در کانال مقعدی مراقب باشید!

پاکسازی مقعد چقدر باید طول بکشد؟

پاکسازی مقعد باید حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول بکشد. باز هم، مانند شستن دست‌ها، شستن بیش از حد می‌تواند به بافت آسیب برساند و آن را شکننده کند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده و “خرید دوش مقعدی” دارید، خوشحال می‌شویم که دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *