خدمات, صنایع دستی

فواید چرم دوزی فرش دستبافت

چرم دوزی فرش‌های دستبافت از جمله اقدامی‌است که به جهت جلوگیری از لول شدن فرش به کار می‌رود که این حرکت بسیار کاربردی و مفید بوده چرا که علاوه بر این که نمی‌گذارد فرش‌ها به حالت لول شده درآید از پوسیده شدن کناره‌های فرش نیز جلوگیری می‌کند و این چرم دوزی برای فرش‌هایی که ارزش مالی و ارزش معنوی دارند می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که از پوسیدگی و کهنگی زود هنگام فرش تا حدودی جلوگیری می‌کند و هم چنین این مورد بیش تر در فرش‌های دستبافت و ابریشمی‌دیده می‌شود چرا که این فرش‌ها دارای بافتی حساس تر بوده و در مراقبت از این فرش‌ها باید بیش تر دقت کرد به همین جهت به دور فرش‌های دستبافت و حتی سایر جنس‌های دیگر از فرش‌ها چرم دوزی انجام می‌شود.

چرم دوزی فرش دستبافت چیست و ابزار مورد نیاز

چرم دوزی یکی از خدمات مرتبط با فرش است که برای همه ی فرش‌ها از هر جنس و رنگی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرم دوزی را معمولا در قالیشویی‌ها و یا توسط افراد متخصص انجام می‌دهند چرا که بافت چرمی‌بر روی فرش دوخته می‌شود و اگر فردی مهارت کافی را نداشته باشد می‌تواند فرش را دچار آسیب و حتی دچار پارگی کند به همین دلیل همیشه توصیه می‌شود که افراد چرم دوز، کار چرم دوزی فرش را انجام دهند. در صورت نیاز فرش به چرم دوزی به راحتی می‌توان از خدمات قالیشویی معتبر مانند قالیشویی در دماوند در این زمینه بهره برد چرا که در این قالیشویی، علاوه بر حضور افراد متخصص در زمینه ی چرم دوزی، ابزار کار کاملا مجهز و کاملی را دارا می‌باشند که از جمله ی این ابزار کار شامل:

1- نخ مخصوص چرم دوزی که با نخ‌های عادی کاملا متفاوت است.

2- چرم اصل که معمولا از چرم طبیعی استفاده می‌شود و بهتر هم می‌باشد اما چرم مصنوعی هم بعضی مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- سوزن چرم دوزی که این سوزن‌ها قطری نسبتا زیاد و متناسب با چرم دارند.

4- قدک

5- فوم و شلاقی

6- ابزار‌های برشی مخصوص

فواید چرم دوزی فرش دستبافت چیست

برخی افراد بر این باور اشتباه هستند که چرم دوزی فرش را تجملی تر می‌کند و به انجام آن می‌پردازند اما این باوراشتباه است چرا که اولا چرم دوزی از زیر فرش دوخته می‌شود و اصلا مشخص نیست و دوما چرم دوزی دارای مزایایی غیر از زیبایی می‌باشد که این مزایا شامل :

1- جلوگیری از لول شدن فرش‌ها است که این مورد ممکن است در طول سال برای فرش اتفاق بیفتد به همین دلیل بهتر است که از همان ابتدا چرم دوزی انجام شود.

2- مورد بعدی باعث می‌شود که حاشیه و کنار فرش فرسوده نشود و حتی از کهنه شدن آن هم می‌تواند جلوگیری کند.

3- امروزه با توجه به استفاده ی بیش تر از سنگ و پارکت در منازل و کم تر دیده شدن موکت معمولا فرش‌ها بر روی این زمین‌های صیقلی سر می‌خورند و هنگامی‌که چرم دوزی انجام می‌شود از این اتفاق جلوگیری می‌شود. معمولا چرم دوزی برای فرش‌های دستبافت و دستبافت عتیقه ای استفاده می‌شود چرا که این فرش‌ها از حساسیت‌هایی برخوردار هستند و جهت مراقبت از آن‌ها بهتر است که چرم دوزی در اطراف این فرش‌ها انجام شود تا فرش سال‌ها باقی بماند و البته که فرش‌های عتیقه ای علاوه بر نصب چرم پارچه‌های ضد بید هم جهت نگه داری و مراقبت بیش تر استفاده می‌شود.

مراحل چرم دوزی فرش دستبافت

چرم دوزی هنری است که امروزه توسط قالی شویی‌ها انجام می‌شود و جز خدمات آن‌ها نیز محسوب می‌شود به همین دلیل بهتر است که در صورت نیاز فرش‌ها به خصوص فرش‌های دستبافت به این مراکز سپرده شود چرا که در این مراکز از افراد حرفه ای و متبحر در این زمینه استفاده می‌شود و فرش‌های دستبافت با توجه به بافت حساسی که دارند لازم است که حتما چرم دوزی شوند تا مدت زمان بیش تری بمانند و دیرتر کهنه و فرسوده شوند. برای انجام چرم دوزی ابزار کار مخصوصی استفاده می‌شود که هر کدام در هر مرحله مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهمترین ابزار چرم دوزی جهت برش دادن چرم‌ها استفاده می‌شود که متناسب با اندازه ی فرش چرم‌ها را برش می‌دهند و این برش زن‌ها شامل

1- قیچی‌های مخصوص

2- کاتر

3- نخ چین می‌باشد.

برای مرحله ی بعدی از ابزار مخصوص جهت متصل کردن چرم به فرش استفاده می‌شود که شامل :

1- قلم‌های مخصوص چسب

2- پاک کن مخصوص چسب می‌باشد. البته به دو روش کار اتصال چرم به فرش انجام می‌شود که یا به وسیله ی سوزن و نخ مخصوص چرم‌ها به فرش دوخته می‌شود و یا به وسیله ی چسب این کار صورت می‌گیرد.

در صورت استفاده از روش دوختن نوع دوخت و دوز به چند صورت بخیه، ساقه دوزی، دوخت رومی، زیگزاگ و حصیری می‌باشد که با توجه به خود فرش و اندازه بهترین مدل و روش انتخاب می‌شود. هم چنین ابزار مهم دیگری که استفاده می‌شود وسیله‌های مربوط به اندازه گیری است که برای گرفتن اندازه‌های دقیق و صاف و به اندازه برش دادن چرم‌ها بسیار مهم است و از ابزاری از جمله گونیا و خط کش‌های مخصوص استفاده می‌شود.

چرم دوزی فرش دستبافت بهتر است طبیعی باشد یا مصنوعی

چرم دوزی از جمله کارهایی است که کاملا سلیقه ای بوده و طبق نظر شخص انجام می‌شود اما امروزه با بالا رفتن آگاهی اشخاص در رابطه با مزایایی که چرم دوزی دارد بیش تر مورد استفاده قرار گرفته است اما در هنگام استفاده از این خدمات مرتبط با فرش دو گزینه وجود دارد که یا برای چرم دوزی از چرم طبیعی استفاده شود و یا از چرم مصنوعی که هر کدام به نوبه خود می‌توانند خوب و مناسب باشند اما با توجه به هزینه‌های بالای چرم طبیعی معمولا از چرم مصنوعی بیشتر استفاده می‌شود اما برای چرم دوزی فرش‌های قیمتی و هم چنین فرش‌هایی که ارزش مادی و معنوی بالایی دارند بیشتر چرم‌های طبیعی به کار می‌روند که از جمله این فرش‌ها می‌توان به فرش‌های عتیقه ای وموزه ای و همین طور ابریشمی‌و دستبافت اشاره کرد. چرم‌های مصنوعی هم با توجه به قیمت مناسب تری که دارند معمولا بیش تر مورد استفاده و البته مورد توجه اشخاص قرار می‌گیرند و حتی این چرم‌های مصنوعی به علت داشتن مواد متفاوت در هنگام تولیدشان ممکن است مدت زمان بیش تری هم نسبت به چرم‌های طبیعی عمر کنند اما بر هر حال هر دو می‌توانند مناسب فرش‌ها باشند و با توجه به بودجه ای که موجود است می‌توان برای فرش از چرم مصنوعی و چرم طبیعی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *