پزشکی

انواع عملهای معده برای لاغری

امروز با بررسی روش‌های مختلف عمل لاغری دکتر سلیمی با شما هستیم.

امروزه یکی از بزرگترین مشکلات زندگی ماشینی که درگیر آن شده ایم، افزایش وزن و انواع بیماری‌های مرتبط به چاقی است. همچنین چاقی به عنوان یک بیماری همه گیر روز به روز در حال گسترش است. بسیاری مواقع می‌توان با ورزش و رژیم‌های غذایی مناسب یا انتخاب سبک زندگی سالم از ابتلا به اضافه وزن بالا خودداری کرد. اما گاهی مواقع، تنها راه چاره ای که باقی می‌ماند، عمل‌های زیبایی و تناسب اندام است. با هم به انواع رایج عمل‌های لاغری معده نگاهی بیندازیم.

عمل‌های لاغری به چه روشی انجام می‌شوند؟ مزایای این روش چیست؟

انواع عمل‌های معده کدامند؟

چطور عمل جراحی مناسب را برای خود انتخاب کنیم؟

عمل‌های لاغری به چه روشی انجام می‌شوند؟ مزایای این روش چیست؟

امروزه عمل‌های لاغری معده به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شوند. لاپاراسکوپی به افراد این امکان را می‌دهد تا با دردسر بسیار کمی‌به خواسته خود یعنی کاهش وزن اضافی برسند. لاپاراسکوپی به شدت از عمل‌های جراحی لاغری باز بهتر است. به دلیل این که هم زخم‌های کوچکی دارد و احتیاج به خط بخیه‌های بزرگ بر روی شکم‌ نیز ندارد. همچنین جای این زخم‌ها با گذشت زمان بر طرف می‌ شود و بر روی بدن نمی‌ماند. گفتنی است دوره نقاهت این عمل‌ها بسیار کوتاه می‌باشد، از این رو نیازی به بستری شدن در مرکز درمانی نیز وجود ندارد.

انواع عمل‌های معده کدامند؟

. بای پس معده به روش Roux-en-Y

این متد رایج ترین نوع از عمل بای پس معده به شمار می‌آید. این شکل از عمل عموما قابل بازگشت  نیست. در آن قسمت بالای معده را  با برش دادن جدا کرده و باقیمانده معده را می‌بندد که باعث می‌شود در یک وعده غذایی، غذای کمتری میل کنید و حتی مقدار جذب غذا نیز کاهش یابد. سپس جراح روده کوچک را می‌شکافد و مستقیما به همان معده متصل می‌کند.بعد از آن غذا به این کیسه کوچک می‌رود وسپس به روده کوچکی که به آن وصل شده انتقال می‌یابد. مواد غذایی بیشتر معده و قسمت ابتدایی روده کوچک را دور می‌زند و به جای آن مستقیما وارد قسمت میانی روده کوچک می‌شود. اندازه قسمت باقی مانده درحد یک گردو است و تنها حدودا ۲۸ گرم غذا را در خود نگه می‌دارد.

. بای پس معده به روش انحراف بلیو پانکراتیک توسط duodenal switch

در این متد پیچیده و چند بخشی، تقریبا ۸۰ درصد معده ازبین می‌رود. در این عمل، تنها لوله ای که غذا را در روده کوچک آزاد می‌نماید به همراه قسمت کمی‌از روده کوچک که عموما به معده متصل است، باقی می‌ماند. در این عمل بخش عمده ای از دستگاه گوارش را با وصل کردن به قسمت انتهایی روده به روده ی اثنی عشری نزدیک به معده دور می‌زنند. این عمل مقدار غذایی که می‌خورید را به مقدار زیادی محدود می‌کند و جذب غذا را نیز کم می‌کند. این عمل از تاثیرگذاری خوبی برخوردار است.  این جراحی معمولا برای افرادی با BMI بالای ۵۰ انجام می‌شود.

. مینی بای پس

مینی بای پس یک روش جدید از انواع عمل‌های بای پس معده است که در آن یک قسمت از روده بدون آنکه قطع شود به کیسه معده پیوند زده می‌‌شود. این روش یکی از بهترین روشها برای افرادی است که عادت به ریزه خواری دارند. این روش از جدیدترین روش‌های جراحی لاغری در افراد ریزه خوار است که هم اکنون تا حدود زیادی جایگزین بای‌ پس کلاسیک شده است.

. عمل لاغری لاپاراسکوپی باندینگ شکمی‌قابل تنظیم (حلقه معده)

در این شکل عمل ، جراح باندی که پتانسیل باد شدن را داراست، دور بالاترین قسمت معده می‌گذارد. هنگامی‌که این باند باد می‌شود معده را مثل یک کمربند دور شلوار، فشرده می‌نماید. این کار منجر به تقسیم معده به دو بخش می‌شود. یک بخش به شکل پاکتی کوچک است و بوسیله کانالی که با باند شکل گرفته با دیگر قسمتهای‌های معده در ارتباط می‌باشد. قسمت کوچک باعث می‌شود مقدار غذای دریافتی فرد محدود شود. این باند قابل تنظیم است، بنابراین تعیین می‌کنید محدودیت غذایی تا چه میزان باشد. به خاطر ساده بودن این عمل، یکی از شایع ترین جراحی‌های کاهش وزن به حساب می‌آید.

شایا توجه است که، بیمارانی که حلقه معده می‌گذارند، باید از خوردن مایعات پر کالری مانند نوشابه پرهیز کنند زیرا این نوشیدنیها باعث کاهش موفقیت عمل خواهد شد.

. عمل اسلیو یا گاسترکتومی

این روش یکی از جراحی‌های جدید در مقوله کاهش وزن است. گاسترکتومی‌اسلیو (آستینی) در واقع تنها بخش اول از  پروسه جراحی بای پس معده به روش انحراف بلیو پانکراتیک توسط duodenal switch است. با این حال بخش گاسترکتومی‌اسلیو می‌تواند به خوبی کامل کننده هر آنچه برای کاهش وزن لازم است، باشد. با جراحی گاسترکتومی‌(اسلیو)، ساختار معده به شکل تیوپ مانند تغییر پیدا می‌کند که می‌تواند مقدار کالری دریافتی بدن را محدود کند. با کوچک شدن حجم معده و از بین رفتن هورمون گرسنگی بیمار کالری بسیار کمتری دریافت کرده و وزن وی به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

اکثر بیماران پس از اسلیو معده حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از وزن اضافی خود را طی ۶ تا ۱۲ ماه و ۵۰ تا ۷۰ درصد از آن را طی ۲ سال از دست خواهند داد.

سرعت کاهش وزن در این جراحی نسبت به بای پس معده کمتر است که همین امر، موجب کاهش احتمال افتادگی پوست پس از جراحی لاغری می‌شود.

جمع بندی

هیچگاه فراموش نکنید که عمل‌های جراحی لاغری به این معنا نیستند که دیگر هر چه بخواهید می‌توانید میل کنید. عمل‌های لاغری می‌توانند بسیار کمک کننده باشند اما فراموش نکنید که ورزش قبل و بعد از عمل نیز برای تسریع در روند کاهش وزن ضروری و لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *