آموزش, کسب و کار

مشاور کسب و کار دقیقا چه کاری می‌کند؟

چگونه مشاور کسب و کار شویم؟

مشاوره کسب و کار برای کمک به شرکت‌های تجاری، جهت شرکت در رقابت‌های دائمی‌بازار که در حال تغییراند، ضروری است. اکثر مشاوران کسب و کار، دارای مدرک کارشناسی در رشته‌های بازرگانی، علوم اجتماعی یا  MBA  هستند.

برای دانستن هر آنچه که لازم است در ارتباط با مشاوره کسب و کار بدانید، لطفا با ما همراه باشید.

مشاور کسب و کار دقیقا چه کاری می‌کند؟

کار مشاور کسب و کار، ارائه مشاوره و توصیه به مدیران یک سازمان است. عنوان مشاور کسب و کار می‌تواند بسته به شرکت یا صنعت متفاوت باشد و شامل عناوینی مانند: تحلیلگر کسب و کار، مشاور تجاری، مشاور استراتژی، مشاور عملیاتی است.

مشاوران کسب و کار، در مورد مسائلی که یک سازمان در تلاش برای حل آن‌ها است، مطالعاتی انجام داده و چاره اندیشی می‌کنند. این مطالعات شامل مصاحبه با پرسنل و مشاهده روش‌ها و شیوه‌های مورد استفاده در محل کار است. آن‌ها سپس یافته‌های خود را تجزیه و تحلیل کرده و راه حل‌ها را تعیین می‌کنند و جلساتی را برای بررسی یافته‌های خود با مدیریت برگزار می‌کنند.

وظایف مشاور کسب و کار:

وظایف مشاور کسب و کار شامل موارد زیر است:

  • سازماندهی و واگذاری پروژه‌های تجاری
  • ملاقات با مشتریان برای انجام ارزیابی‌های لازم
  • تدوین و اجرای بودجه مستمر
  • توسعه‌ی برنامه‌های تجاری دقیق
  • کمک به استخدام نیروهای جدید
  • توسعه و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی

ویژگی‌های مهم مشاوران کسب و کار:

مشاوران کسب و کار دارای سابقه قوی در مدیریت بازرگانی هستند. آنها در بسیاری از بخش‌هایی که یک کسب و کار موفق را تشکیل می‌دهند، از جمله امور مالی، فروش، عملیات و بازاریابی، تجربه دارند.

مشاور کسب و کار باید دارای ویژگی‌ها و مهارت‌های زیر باشد:

  • تحصیلات مرتبط داشته باشد

مدرک کارشناسی، حداقل نیاز یک مشاور کسب و کار است. در بسیاری از صنایع، مدرک کارشناسی ارشد ترجیح داده می‌شود. کارشناسی کسب و کار، اقتصاد، مدیریت یا امور مالی برای این شغل مناسب است. در سطح کارشناسی ارشد، معمولاً کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی توصیه می‌شود.

  • آموزش‌های لازم را دیده باشد

از آنجایی که مشاوران کسب و کار در صنعت خود متخصص به حساب می‌آیند، اغلب سال‌ها آموزش میدانی می‌بینند. این آموزش‌ها ممکن است در قالب یک موقعیت تحلیلگر کسب و کار یا نوع دیگری از مشاغل حرفه ای انجام پذیرد. برخی از مشاوران کسب و کار انتخاب می‌کنند تا مهارت‌های مهمی‌را با همکاری با افراد دیگر به عنوان کارآموز در همان نقش بیاموزند.

  • مهارت مدیریت داشته باشد

مشاور کسب و کار باید یک رهبر خوب هم باشد. مشاور کسب و کار علاوه بر هدایت کسب و کار به سمت موفقیت، باید اعتماد و وفاداری سایر اعضای تیم را نیز کسب کند. آنها همچنین باید به سازمان‌ها اطمینان رسیدن به اهداف خود را بخشند.

  • مهارت مشاوره دادن داشته باشد

مهارت‌های مشاوره برای مشاور کسب و کار مهم است. در شیوه‌های مدرن مشاوره، یک مشاور مستقیماً با صاحب کسب و کار در ارتباط است تا به آنها آموزش‌های لازم در مورد شیوه‌های تجاری را بدهد.

  • مهارت کار گروهی داشته باشد

مشاوران اغلب در محیط‌های تیمی‌بزرگ کار می‌کنند. آنها با مالکان، رهبران اجرایی، مدیران بخش و کارکنان در ارتباط هستند. مهارت‌های کار گروهی قوی جهت هماهنگی کار در میان این نقش‌های مختلف مهم است. این امر مستلزم توانایی‌های ارتباط کلامی‌و غیرکلامی‌قوی است.

  • مهارت حل مشکلات را داشته باشد

هنگام مواجهه با چالش‌ها، مدیران مشاغل مختلف از مشاوران کسب و کار برای کمک به استراتژی‌های جدید دعوت به عمل می‌آورند. مشاوران کسب و کار از توانایی‌های قوی حل مسئله برای شناسایی منبع مشکل و ارائه راه حل‌های منحصر به فرد استفاده می‌کنند.

  • مهارت ارزیابی تحلیلی داشته باشد

مشاوران کسب و کار با تمام جنبه‌های تجارت از جمله مالی درگیر هستند. آنها باید مهارت‌های تحلیلی قوی برای بودجه بندی و برنامه ریزی داشته باشند.

  • خلاقیت و ابتکار داشته باشد

مشاوران کسب و کار باید دیدگاه تازه ای را در مورد طرح تجاری موجود ارائه دهند. تفکر خلاقانه هنگام کار با مشاغل جدید یا غلبه بر یک چالش تجاری بسیار مفید است.

انواع مشاور کسب و کار

  • مشاور استراتژی و مدیریت

مشاور استراتژی و مدیریت می‌تواند تخصص صنعت را به کسب و کار شما بیاورد تا به شما در مقیاس بندی، به دست آوردن فرصت‌های جدید و افزایش درآمد کمک کند.

  • مشاور عملیات

مشاور کسب و کار که در عملیات تخصص دارد می‌تواند به شما در بهبود فرآیندهای روزانه کمک کند. این مشاوران کسب و کار موجودی کسب و کار فعلی شما را تهیه می‌کند و بهترین راه را برای تولید همان نتایج با کیفیت بالا در کسری از هزینه و زمان پیدا می‌کنند.

  • مشاور مالی

یک مشاور مالی می‌تواند دامنه وسیع تری از سلامت مالی کسب و کار را به شما نشان دهد. آنها عمدتا در تصمیم گیری‌های سرمایه گذاری کمک می‌کنند و همچنین بهترین راه را برای رسیدگی به دارایی‌ها و بدهی‌های کسب و کار به شما نشان می‌دهد.

مشاور مالی دارای تخصص‌های دیگر از جمله برنامه ریزی مالی و مشاوره مالیاتی، هزینه‌های روزانه و برنامه‌های بازنشستگی هم می‌باشد.

  • مشاور منابع انسانی

شرکت‌های برون سپاری منابع انسانی و پیمانکاران مستقل می‌توانند به شما در انجام وظایف منابع انسانی کمک کنند. این مشاوران می‌توانند وظایف روزانه منابع انسانی شما را بر عهده بگیرند، مانند جذب و حفظ کارمندان، پرداخت حقوق و دستمزد، انجام وظایف اداری و مدیریت عملکرد کارکنان.

  • مشاور بازاریابی

مشاور بازاریابی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا نقاط قوت خود را به‌عنوان یک برند شناسایی کنند و آن‌ها را برای ایجاد آگاهی و در معرض دید گذاشتن گسترش دهند. اگر کسب و کار شما به یک لوگوی جدید یا یک استراتژی رسانه اجتماعی نیاز داشته باشد، مشاور بازاریابی می‌تواند به شما کمک شایانی کند.

چگونه مشاور کسب و کار شویم؟

مشاوران تجاری به عنوان متخصص در صنعت خود شناخته می‌شوند. آنها یا در یک تیم کار کرده اند یا قبلاً یک تجارت موفق را مدیریت کرده اند. همچنین دارای ارتباطات قوی و منابع مفیدی هستند که می‌تواند برای کمک به مشتری کارآمد باشد.

برای تبدیل شدن به یک مشاور کسب و کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تحصیلات در دانشگاهی

داشتن مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی یا مدیریت تجاری برای کار ضروری است. البته بسیاری از مشتریان یا مسئولان استخدام نیز به دنبال افرادی دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.

  • کسب تجربیات لازم با گذراندن دوره‌های کار آموزی

برای جلب اعتماد مشتریان خود، باید تجربه‌تان را به نمایش بگذارید. یک دوره کارآموزی می‌تواند به شما در توسعه مهارت‌های مورد نیاز هنگام مشاوره کمک کند.

  • کسب مهارت‌های مشاوره‌ای بیشتر

توسعه مهارت‌های مشاوره، حل مسئله و کار تیمی‌در دوره کارآموزی یا سطح ورودی بسیار مهم است.

  • حالا برای موقعیت‌های مشاوره کسب و کار اقدام کنید

پس از گذراندن موفقیت آمیز دوره تحصیلات، کارآموزی و کسب مهارت‌های لازم مشاوره‌ای کسب و کار، می‌توانید برای موقعیت‌های مشاوره‌ای اقدام کنید.

یکی از راه‌های پیشرفت کسب کار، کمک گرفتن از افراد کارشناس در امور مختلف تجارت شماست. پلتفرم مشاوره کسب و کار آکادمی‌بازار، با ارائه مشاوره کسب و کار، مشاوره فروش، مشاوره بازاریابی، مشاوره برندینگ به صورت تلفنی و حضوری به شما کمک می‌کند تا بیشترین پیشرفت را در حوزه‌ی کاری خود داشته باشید. تمامی‌امور مشاوره‌ای خود را به ما بسپارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *