اینترنت, سرمایه گذاری, علم و فناوری, کسب و کار

فارکس نه تنها ریسک بسیار بالایی دارد بلکه ممکن است باعث ضرر نیز شود

متاسفانه بسیاری از افراد روز و شب در حال تبلیغ کردن فارکس به عنوان یک روش برای کسب درآمد دلاری هستند، اما هیچگاه هیچ اشاره‌ای به ریسک‌ها و معایب این بازار نکرده‌اند. اگرچه فارکس بزرگترین بازار مالی دنیاست و بیشترین حجم معاملات در آن انجام می‌شود، اما به هیچ عنوان نمی‌توان مطمئن بود که حضور افراد در آن، همراه با کسب سود آن هم به شکل دلاری است.

فارکس نه تنها هیچ بازار فیزیکی نداشته، بلکه عملا هیچگونه خرید و فروشی نیز به صورت مستقیم در آن انجام نمی‌شود. بلکه آنچه که با نام Forex معرفی می‌شود، صرفا پایگاه داده‌ای است که آخرین تراکنش‌های مالی در حوزه‌ی ارز کشورهای مختلف را ثبت کرده است. برای مثال، هنگامیکه دو صنعت از دو کشور مختلف با یکدیگر وارد همکاری تجاری می‌شوند، باید بتوانند ارز محلی خود را به ارز کشور دیگر تبدیل نمایند. همین کار، باعث شکل گرفتن عرضه و تقاضا شده که با توجه به آن، ارزش هر ارز در برابر ارز دیگر یا همان نرخ جفت ارزها، مشخص می‌شود.

این بازار ماهیت کاملا پاک و سالمی‌داشته و هیچکس نمی‌تواند در آن، اعمال نفوذ کرده و نرخ برابری ارزهای مختلف را دستکاری نماید. اما چیزی که باعث افزایش وحشتناک ریسک در این بازار می‌شود، خدماتی است که بروکرها به کاربران خود ارائه می‌کنند. هر فردی که قصد ورود به این بازار را داشته باشد، ابتدا باید در یک کارگزاری ثبت نام کرده و سپس با استفاده از پلتفرم معاملاتی که کارگزاری در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد، معاملات خرید و فروش خود را انجام دهد.

یکی از خدماتی که بروکرها به مشتریان خود ارائه می‌کنند، چیزی با عنوان اهرم یا همان لوریج (Leverage) است. بر خلاف باور عموم که هرچقدر میزان لوریج بیشتر باشد، سودآوری فارکس بیشتر است، در حقیقت هر چقدر که اهرم بالاتر باشد، ریسک معاملات بیشتر بوده و احتمال از دست دادن پول بالاتر می‌رود. دلیل آن، بسیار ساده است. هنگامیکه فردی با اهرم وارد معاملات شود، اگرچه در هنگام سود کردن چندین برابر سود خواهد کرد، اما به محض آنکه بازار بر خلاف پیشبینی و تحلیل فرد جلو رود، میزان ضرر ضرب در اهرم خواهد شد.

بنابراین، هنگامیکه از اهرم 10 استفاده شود، ضرر 10 برابر شده، اگر از اهرم 1،000 استفاده شود، میزان ضرر هزار برابر شده و … این اتفاق باعث شده که معامله‌گر به سرعت موجودی خود را از دست دهد. به خاطر داشته باشید که موجودی قرضی بروکر (یا همان سرمایه‌ی اضافه شده توسط کارگزار)، تنها زمانی کاربرد دارد که در روند درست قرار گرفته باشید، اما به محض اینکه میزان ضرر از اصل پول بیشتر شود، حساب بسته خواهد شد و تمام سرمایه از بین می‌رود.

همانطور که متوجه شدید، دلیل اصلی از دست دادن سرمایه، کمبود دانش در میان افرادی است که در اینترنت به دنبال روش‌های کسب درآمد آسان با سرمایه‌ی کم هستند. قطعا می‌دانید که هیچ کاری را نمی‌توان بدون داشتن تجربه شروع کرد، خصوصا اگر در این کار، بحث پول نیز در میان باشد. بهتر است به جای اینکه تلاش کنید تا همه چیز را خودتان تجربه کنید، ابتدا نظر و تجربه‌ی افرادی که سال‌ها در این حوزه حضور داشته‌اند را جویا شوید. برای مثال، در وبسایت معامله‌گر ایرانی، در ذیل مقالات متعدد (مثلا ارزیابی عملکرد کارگزاری‌ها) یا مقالات آموزش فارکس، نظرات معامله گران دیگر نیز ذکر شده است.

آیا امکان پیشگیری از ضرر وجود دارد؟

وجود ضرر در هر مسیر سرمایه‌گذاری کاملا طبیعی بوده و هیچ راهی برای به اطمینان از اینکه هرگز ضرر نخواهیم کرد، وجود ندارد. با این حال، اگر همواره مطمئن باشیم که کار را از طریق مسیر درست جلو می‌بریم، احتمال ضرر کردن را به کمترین حد خود خواهیم رساند. اولین قدم برای جلوگیری یا کم کردن ضررهای احتمالی در فارکس، گذراندن دوره‌های آموزشی است.

اگر میان دوره‌های متعددی که در وبسایت‌ها ارائه شده است، گمراه شده و نمی‌دانید کدام گزینه، بهترین انتخاب برای شماست، بدانید که در سرتاسر دنیا، مرجع اصلی یادگیری فارکس، سایتی با نام بی بی پیپز است. محتوای این وبسایت به صورت تخصصی برای معامله‌گران فارکس تدوین شده و از گام‌های اول شروع کرده و تا سخت‌ترین و حرفه‌ای‌ترین مراحل ادامه می‌یابد.

همین آموزش‌ها در وبسایت معامله‌گر ایرانی به زبان فارسی برگردانده شده و علاوه بر آن، یک تیم تخصصی که پانزده سال تجربه‌ی معامله در فارکس دارند نیز آن را تکمیل کرده و با حال و هوای تریدرهای ایرانی، متون را بازنویسی کرده‌اند. کافی است عبارت آموزش فارکس را جستجو کرده و وارد وبسایت irtrader.net شده یا مستقیما عبارت “آموزش فارکس معامله گر ایرانی” را جستجو نمایید.

اگرچه داشتن دانش کافی در موفقیت بسیار اثرگذار خواهد بود، اما همه چیز به دانش شما بستگی ندارد. گاها پیش آمده که یک معامله‌گر کاملا حرفه‌ای، نتوانسته از دانش خود، درآمد مناسب کسب کرده و در معاملات خود ضرر کرده است. چرا که در مرحله‌ی بسیار مهم انتخاب بروکر، اشتباه کرده است. اگرچه در ایران بروکرهای متعددی فعالیت می‌کنند، اما لزوما همه‌ی آن‌ها نمی‌توانند انتخاب خوبی برای معامله‌گری باشند.

بسیاری از بروکرها، حتی روش واریز و برداشت آسانی نداشته و در موارد حساس (مثلا هنگامیکه حساب در شرف کال آوت شدن است)، امکان شارژ سریع را ارائه نکرده‌اند. بخاطر همین ضعف عملکردی که در بروکر وجود دارد، بارها افراد سرمایه‌ی خود را از دست داده‌اند. اگر مقاله انتخاب بروکر در irtrader.net را مطالعه کنید، تمامی‌ملاک‌های مهم در انتخاب کارگزار معتبر را یاد خواهید گرفت تا بتوانید از کیفیت کارگزار خود، کاملا مطمئن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *