اینترنت

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ

با انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید

همان طور که در همه علوم و صنایع هر روزه شاهد پیشرفت‌های زیادی هستیم، دائماً روش‌های جدیدی نیز برای ارائه محصولات تولیدی و خدمات متفاوت به وجود می‌آیند. هدف از ابداع و به کار بردن روش‌های جدید افزایش جمعیت مشتریان و به خصوص تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار می‌باشد. در حال حاضر از شیوه‌های مختلفی برای بازاریابی محصولات و خدمات  مانند تبلیغات گوگل ادوردز20 استفاده می‌شود که یکی از بهترین و کاربردی ترین شیوه‌های دیجیتال مارکتینگ است.

این نوع بازاریابی علاوه بر اینکه محدودیت‌های زمانی و مکانی را کنار می‌زند، شما را نیز با جامعه بسیار گسترده ای روبرو می‌کند؛ بنابراین غافل شدن از شیوه‌های نوین تبلیغات اینترنتی مانند بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ چیزی به جز حسرت برای صاحبان کسب و کار نخواهد داشت و به شدت آن‌ها را نسبت به رقبایشان در سطح پایین تری قرار می‌دهد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم می‌توان گفت به کلیه فعالیت‌هایی که جهت بازاریابی خدمات و محصولات مختلف توسط دستگاه‌های الکتریکی مانند گوشی، تبلت و کامپیوتر انجام می‌شود، دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. این روش نوین از بازاریابی، خود دارای گرایش‌های بسیار متنوعی است که به صاحبان کسب و کار حق انتخاب‌های زیادی می‌دهد تا هرکدام برحسب نیاز و علاقه ی خود در آن به فعالیت بپردازند.

با اینکه مبحث دیجیتال مارکتینگ در ایران روشی بسیار جدید و نوپاست، اما شاید تعجب کنید که این روش در دنیا قدمت 100 ساله دارد. توجه داشته باشید که دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی اینترنتی متفاوت است و این دو مقوله‌هایی جدا از هم می‌باشند؛ زیرا بازاریابی اینترنتی از ابزارها و تکنیک‌های خاصی استفاده می‌کند که تنها در صورت آنلاین بودن کاربرد دارند. اما دیجیتال مارکتینگ از ابزارهای دیجیتال متفاوتی استفاده می‌کند که هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین می‌توان از آن بهره مند شد؛ بنابراین شاید بتوان گفت با اینکه این دو شدیداً به هم وابسته هستند، اما دیجیتال مارکتینگ یک پله بالاتر از بازاریابی آنلاین می‌باشد.

دیجیتال مارکتینگ در حالت آنلاین

همان طور که گفتیم دیجیتال مارکتینگ در حالت کلی با بازاریابی آنلاین متفاوت است؛ اما نوع آنلاین آن را می‌توان همان بازاریابی اینترنتی با ابزارهای خاص خودش در نظر گرفت. در این شیوه شما می‌توانید با استفاده از اینترنت و ابزارهایی که برای ارائه محصولات و خدمات به این شیوه وجود دارند، به صورت گسترده یک بازاریابی فوق العاده انجام دهید و از به دست آوردن سودهای کلان شگفت زده شوید.

البته استفاده از شیوه دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابی محصولات و خدمات، روش یک شبه پولدار شدن نیست و باید برای آن صبر و حوصله زیادی به خرج دهید. به زبان ساده تر باید کفش‌های آهنین خود را در این مسیر پر از چالش به پا کنید؛ اما مطمئن باشید که نتیجه تمام خستگی راه را از تن شما به در می‌کند.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی

دیجیتال مارکتینگ مزایای بسیار زیادی نسبت به بازاریابی سنتی دارد. شاید اگر بخواهیم همه مزایای آن را برایتان بگوییم به جای یک مقاله، یک کتاب به شما هدیه دهیم. به همین دلیل سعی می‌کنیم شما را تنها با مهمترین مزایای آن آشنا کنیم. در دیجیتال مارکتینگ به صورت آنلاین شما مانند بازاریابی سنتی محدودیت زمانی و مکانی نخواهید داشت. در واقع هر زمان که اراده کنید می‌توانید با مشتریان خود در تعامل باشید و روابطتان را گسترش دهید.

این مزیت بسیار بزرگی است که باعث می‌شود آمار فروش شما به شدت افزایش پیدا کند. به علاوه دیجیتال مارکتینگ مرز خاصی ندارد؛ مثلاً شما ممکن است در تهران مغازه داشته باشید، اما در بندرعباس یا گیلان فروش انجام دهید؛ بنابراین جامعه هدف شما بسیار وسیع است و هرطورکه بخواهید می‌توانید روی آن‌ها مانور بدهید. یکی دیگر از مزایای عالی دیجیتال مارکتینگ این است که شما می‌توانید روش‌های مختلف و کمپین‌های تبلیغاتی مختلف را یک بار امتحان کرده و در صورت بازده پایین دیگر آن روش را اجرا نکنید.

این در حالی است که در بازاریابی سنتی وقتی یک روش مثل پخش تراکت را انجام می‌دهید، حتی در صورتی که بازدهی پایینی داشته باشد، به دلیل خطاهای انسانی و محدودیت‌های مکانی و زمانی نمی‌توانید با خیال راحت بگویید این روش جوابگو نیست و به سراغ روش‌های دیگر بروید.

سایر مزایای دیجیتال مارکتینگ عبارت اند از:

  • رشد روز افزون مخاطبان بازارهای دیجیتال
  • ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار متنوع با درآمدهای بالا
  • امکان شروع کسب و کار با سرمایه‌های پایین و حتی بدون سرمایه
  • جذب آسان مخاطب و افزایش فروش با روش‌های مختلف

ابزارهای مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ در حالت آنلاین

برای اینکه در شیوه‌های مختلف بازاریابی مانند بازاریابی سنتی، بازاریابی شبکه ای و دیجیتال مارکتینگ موفق شوید، باید از ابزارها و تکنیک‌های مخصوص به خودش استفاده کنید؛ مثلاً شما نمی‌توانید بدون داشتن پودر کاکائو یا شکلات و یا استفاده از وانیل به جای آن یک کیک شکلاتی خوشمزه داشته باشید؛ چون از مواد لازم برای کیک شکلاتی استفاده نکرده اید.

پس در دیجیتال مارکتینگ هم اگر از ابزارهای مخصوص به آن استفاده نکنید، به نتیجه دلخواه یا آنچه تا به حال در مورد این موضوع خوانده اید نخواهید رسید. استفاده از این ابزارها، آن هم به شیوه ای درست نقش حیاتی در نتایج دیجیتال مارکتینگ دارد. این ابزارها عبارت اند از:

  • آنالیز و تحلیل داده‌ها
  • بهینه سازی موتور جستجو یا سئو
  • تبلیغات کلیکی
  • ارسال پوش نوتیفیکیشن
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تحلیل آن
  • ایمیل مارکتینگ
  • استفاده از لینک‌های کوتاه
  • انتشار رپرتاژ آگهی
  • چت آنلاین

در ادامه برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این شیوه‌ها هر کدام از آن‌ها را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد. چون هر کدام از این شیوه‌ها بسیار گسترده بوده و شما باید با توجه به نوع کسب و کارتان یک یا چندتای آن‌ها را بعد از خواندن این مقاله انتخاب کنید و به صورت تخصصی در موردشان آموزش ببینید تا بتوانید بازاریابی مفیدی با این شیوه انجام دهید.

تبلیغات کلیکی گوگل ادز

تبلیغات کلیکی گوگل ادز

تبلیغات کلیکی یکی از شیوه‌های نوین در دیجیتال مارکتینگ است که نه تنها در بحث بازاریابی بلکه به عنوان یک روش درآمدزایی آنلاین برای تبلیغ کنندگان بسیار رونق گرفته است. در این شیوه هم فردی که تبلیغ می‌دهد و هم فردی که تبلیغ می‌کند، سود خواهند کرد. در واقع به ازای هر کلیک روی بنر تبلیغاتی یک کسب و کار، مبلغی به تبلیغ کننده پرداخت می‌شود و هرچه نرخ تبدیل کلیک‌ها به مشتریان واقعی و خریدار بیشتر شود، سود تبلیغ کننده نیز بیشتر خواهد شد. برای سفارش تبلیغات در گوگل  و اطلاع از هزینه تبلیغات گوگل لطفا به لینک زیر مراجه کنید:

https://adwords20.com/%d8%aa%d8%b9%d8%b1%d9%81%d9%87-%d8%aa%d8%a8%d9%84%db%8c%d8%ba-%d8%af%d8%b1-%da%af%d9%88%da%af%d9%84/

 

 

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی و فعالیت مداوم در آن‌ها مانند توییتر، فیس بوک و اینستاگرام نقش حیاتی در نتایج دیجیتال مارکتینگ دارند. در حال حاضر بسیاری از افراد تنها با استفاده از یکی از این شبکه‌ها توانسته اند به درآمدهای بالا برسند. هرکدام از این شبکه‌ها شیوه‌های خاص خود را برای بازاریابی دارند که در صورت تمایل باید به صورت تخصصی در این زمینه آموزش ببینید.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی و نحوه استفاده از آن

شاید شما به طور همزمان بخواهید از چندین شبکه اجتماعی برای رونق کسب و کار خودتان استفاده کنید. در این صورت آنالیز تک به تک آن‌ها برای پی بردن به آمار آن کار سخت و کسل کننده خواهد بود. به همین دلیل مهندسین برنامه نویس ابزارهایی را برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی طراحی کرده اند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به صورت همزمان همه ی شبکه‌های فعال خود را مدیریت کنید.

اهمیت استفاده از شبکه‌های مختلف به صورت همزمان به این دلیل است که در حال حاضر همه کاربران و مخاطبان از یک نوع شبکه واحد استفاده نمی‌کنند و اگر شما تنها در یک شبکه اجتماعی فعال باشید، به جامعه کوچکتر و در نتیجه فروش کمتری از طریق دیجیتال مارکتینگ دست پیدا خواهید کرد. با استفاده از برنامه‌های مدیریت شما می‌توانید به راحتی رفتار مخاطبان خود را بررسی کنید و متوجه می‌شوید که کدام شبکه برای شما بازده بیشتری داشته است و باید چه روندی را برای بهبود کار در پیش بگیرید. برخی از مهمترین ابزارهایی که ایرانی‌ها برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنند شامل موارد زیر می‌باشند:

  • نوین‌هاب
  • کاوان
  • سوشیالو

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یک شیوه قدیمی‌در دیجیتال مارکتینگ است که حتی با گذشت سالیان سال از میزان بازدهی آن کاسته نشده و هنوز هم یکی از کارآمدترین شیوه‌هاست. برای بهینه کردن استفاده از ایمیل مارکتینگ نیز ابزارهای مختلفی وجود دارد که مهمترین آن‌ها عبارت اند از:

جمع بندی

دیجیتال مارکتینگ هم به روش آفلاین و هم به روش آنلاین انجام می‌شود و در هر دو روش موفق بوده است؛ اما در حال حاضر استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به روش آنلاین به دلیل هزینه‌های کم و سود بالاتر، بیشتر مورد پسند صاحبان کسب و کار بوده و هر روز بر آمار مخاطبین و استفاده کننده‌های آن افزوده می‌شود؛ بنابراین طولی نخواهد کشید که تمامی‌افرادی که به هر دلیلی حاضر به استفاده از این شیوه نیستند باید از بازار کناره گیری کنند و امیدی به پیشرفت کسب و کارشان نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *