تحصیلات دانشگاهی, کانادا

آیا ویزای تحصیلی کانادا هم ریجکتی دارد؟!

همواره سوال مهمی‌که ذهن بسیاری از متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا را به خود مشغول می‌کند این است که آیا ویزای تحصیلی کانادا هم ریجکتی دارد یا خیر.

در جواب باید بگوییم که برای هر نوع ویزا و مجوز کشور کانادا احتمال رد درخواست و یا همان ریجکتی وجود دارد، اما واقعیت این است که حساسیت ریجکتی برای ویزای تحصیلی کانادا بیشتر بوده و دارای پروسه پیچیده تری به نسبت انواع متداول ویزا نظیر ویزای توریستی کانادا است.

ویزای تحصیلی کانادا خود به تنهایی قابل دریافت نیست و نمی‌توان از همان ابتدا مستقیم برای این نوع از ویزای کانادا درخواست داد، بلکه شما باید اول به فکر اخذ مدرک پیش نیاز این ویزا یعنی نامه پذیرش دانشگاه (دعوت نامه ثبت نام) باشید.

به عنوان یک متقاضی ادامه تحصیل در کشور کانادا، اول نیاز به دریافت تائیدیه یک دانشگاه کانادایی دارید و باید این موضوع را به اثبات برسانید که از تمام جنبه‌های مالی، تحصیلی و هویتی دارای شرایط مورد نیاز ادامه تحصیل در کانادا هستید.

در واقع اگر قادر به ارائه مدارک و شواهد لازم به دانشگاه کانادایی نباشید، پیش از مواجه شدن با رد درخواست و ریجکت ویزای تحصیلی کانادا، با عدم موافقت دپارتمان پذیرش روبرو شده و به بن بست می‌خورید.

از این رو بهتر است برای درک بهتر شرایط مورد نظر پذیرش دانشگاه، در ادامه به آنها اشاره کرده و بعد از آن به سراغ جزئیات مهم ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا برویم.

به طور کلی دریافت نامه پذیرش تحصیلی از یک کالج و یا دانشگاه کانادایی نیازمند داشتن شرایط زیر است:

  • ارائه فرم درخواست تکمیل و امضا شده
  • پرداخت هزینه ادمیشن فی
  • ترجمه ریزنمرات و آخرین مدارک تحصیلی
  • ارائه مدرک زبان معتبر آیلتس و تافل
  • توصیه نامه اساتید قبلی (برای مقاطع تکمیلی)
  • انگیزه نامه
  • رزومه و برنامه تحصیلی
  • نامه تمکن مالی بانکی
  • عکس رنگی جدید
  • اسکن پاسپورت
  • نمونه کار عملی و یا هرگونه مقاله و پژوهش (وابسته به رشته تحصیلی)

زمانی که تمامی‌مدارک درخواستی را به دانشگاه مورد نظر خود در کانادا می‌فرستید، باید به این نکته توجه داشته باشید که اغلب دانشگاه‌های این کشور دارای شرط معدل، شرط سنی و گپ تحصیلی هستند. یعنی میانگین معدل قابل پذیرش موسسات آموزشی در کانادا حداقل بین 15 تا 17 است و بنابر مقطع تحصیلی دانشجو، حداکثر شرط سنی تعیین شده بین 25 تا 35 سال خواهد بود.

در این میان، فاکتور گپ تحصیلی فاصله زمانی از آخرین مدرک تحصیلی دریافتی توسط شما است که در حالت نرمال نباید بیشتر از 2 تا 5 سال باشد. در صورتی که شرط سنی و گپ تحصیلی شما بیشتر از این مقدار باشد، باید دلایل قانع کننده و محکمی‌ارائه دهید.

اگر دوست ندارید تا در هیچ یک از مراحل اخذ پذیرش دانشگاه و یا ویزای تحصیلی کانادا با پدیده ریجکتی و خراب شدن پل آرزوهای خود روبرو شوید، باید به فاکتورهای اشاره شده در بالا در کنار تمکن مالی توجه ویژه ای داشته باشید. در صورتی که دارای شرایط لازم برای تحصیل در کانادا باشید، نامه پذیرش دانشگاه از طریق حساب کاربری و یا ایمیل برای شما ارسال می‌گردد.

اکنون که موفق به دریافت مدرک مهم و پیش نیاز ویزای تحصیلی کانادا یعنی نامه پذیرش تحصیلی شده اید، نوبت به بررسی جوانب مهم درخواست ویزای تحصیلی و جلوگیری از بروز ریجکتی می‌رسد.

یکی از نکات مهم روند اخذ ویزای تحصیلی این است که دریافت نامه پذیرش دانشگاه متضمن اخذ ویزای تحصیلی کانادا نیست. یعنی ممکن است از نظر کالج و یا دانشگاه کانادایی، شروط کلی شما قابل پذیرش باشد، اما این موضوع برای کنسولگری صدق نکند.

اما برای درک بهتر موضوعاتی که می‌تواند موجب رد درخواست و یا به اصطلاح ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا شود، بد نیست تا در ادامه فاکتورهای تاثیرگذار و منفی ریجکت ویزا را با هم بررسی کنیم:

  • شرط سنی و گپ تحصیلی: اگر برای مثال قصد تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا را داشته باشید، اما سن شما 30 سال باشد، به دلیل وجود فاصله تحصیلی زیاد از آخرین مدرک تحصیلی (دیپلم) شانس کمی‌برای موفقیت در اخذ ویزای تحصیلی کانادا خواهید داشت.
  • تمکن مالی: یکی از موارد بسیار مهم و موثر در روند ویزای تحصیلی کانادا، توانایی اثبات این موضوع است که از توانایی مالی کافی برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا برخوردار هستید و یا شامل حمایت مالی خانواده در طول تحصیل در کانادا می‌شوید، در صورتی که تمکن مالی شما از حداقل سالانه تعیین شده (10 هزار دلار کانادا) کمتر باشد، امکان ریجکت ویزای شما وجود دارد.
  • مدرک زبان: یکی از الزامات اصلی تحصیل در کانادا، داشتن مدرک زبان معتبر انگلیسی یا فرانسوی است، در صورتی که قصد تحصیل مشروط بدون مدرک زبان را در کانادا داشته و بخواهید قبل از دوره دانشگاهی در کلاس‌های زبان این کشور ثبت نام کنید، شانس کمی‌برای موفقیت در اخذ ویزای تحصیلی کانادا خواهید داشت.
  • کامل نبودن اطلاعات و مدارک تحصیلی: سفارت کانادا به جزئیات ارائه شده توسط شما دقت فراوانی دارد و در صورت وجود عدم هماهنگی بین گفته‌های شما در مصاحبه با موارد کتبی قید شده در برنامه تحصیلی و انگیزه نامه، امکان رد درخواست ویزای تحصیلی کانادا وجود خواهد داشت.
  • پرداخت نکردن هزینه‌های ویزا: شما ملزم هستید تا تمام هزینه‌های درخواست ویزا، انگشت نگاری و عکس بیومتریک را به طور کامل و با استفاده از کردیت کارت پرداخت کنید. تعلل در پرداخت هزینه‌های درخواست و ارزیابی پرونده جزو عوامل ریجکت ویزای تحصیلی محسوب می‌شود.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که در هنگام اخذ ویزای توریستی کانادا، تنها به مواردی از جمله تمکن مالی، هدف از سفر و سابقه سفر متقاضی توجه می‌شود، اما برای دریافت ویزای تحصیلی، تائیدیه دانشگاه و داشتن شرایط مختلف سنی، مالی و تحصیلی مورد نیاز سفارت بوده و سخت گیری بیشتری در این زمینه وجود دارد.

ویزای تحصیلی کانادا مجوزی است که با نام استادی پرمیت شناخته می‌شود و به دانشجو این امکان را می‌دهد تا به تناسب رشته و مقطع تحصیلی، برای یک بازه بلند مدت (2 تا 6 ساله) به تحصیل، کار دانشجویی و زندگی در کانادا بپردازد.

کسب مدرک معتبر دانشگاهی، تجربه کار پاره وقت در بازار کار کانادا و امکان دریافت کارت اقامت pr، تنها بخشی از مزایای تحصیل و زندگی در کانادا است. از این رو، چندان سخت گیری سفارت و پیچیدگی روند دریافت ویزای تحصیلی کانادا دور از ذهن نیست.

توصیه می‌کنیم تا پیش از شروع مسیر مهاجرت تحصیلی به کانادا، از ارزیابی آنلاین و مشاوره تحصیلی تخصصی استفاده کرده و به خوبی در زمینه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا تحقیق کنید.

منبع: سایت مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی letsgouni.com

یک دیدگاه برای “آیا ویزای تحصیلی کانادا هم ریجکتی دارد؟!

  1. EDRIS گفت:

    دوست دارم برم کانادا برای درس خواندن و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *