پزشکی

کلینیک تخصصی شنوایی و گوش، حلق و بینی هییر پلاس

کلینیک تخصصی شنوایی و گوش، حلق و بینی هییر پلاس یکی از مجهزترین کلینیک‌های درمانی در زمینه گوش و حلق و بینی در کشور عزیزمان ایران می‌باشد. در مرکز تخصصی گوش و شنوایی هییر پلاس تمامی‌ارزیابی‌های شنوایی و تعادل توسط کادری مجرب متشکل از شنوایی شناس و پزشک متخصص گوش، حلق و بینی انجام می‌گیرد.  در این مرکز تلاش شده است تا پروسه ارزیابی، تشخیص و درمان بیماری در یک جلسه انجام شود.

همچنین از نکات مثبت کلینیک هییر پلاس میتوان به جامع بودن ارزیابی‌های شنوایی و تعادل در این مرکز اشاره کرد. از جمله آزمون‌های تخصصی سیستم شنوایی و تعادل که در مرکز هییر پلاس انجام می‌شود میتوان موارد زیر را نام برد:

شنوایی سنجی رفتاری یا ادیومتری

تست‌های رفتاری شنوایی یا ادیومتری شامل بررسی میزان حساسیت شنوایی در فرکانس‌های مختلف است. انتخاب این فرکانس‌ها بر حسب محدوده‌ی درک گفتار است. در هر یک از این فرکانس‌ها آستانه‌های شنوایی یعنی کمترین سطح شدتی که فرد قادر به شنیدن است محاسبه می‌شود. محدوده‌ی شدتی  0 تا 25 دسی‌بل محدوده‌ی نرمال آستانه‌های شنوایی است و آستانه‌های بدتر از این مقدار به عنوان کم‌شنوایی شناسایی می‌شوند. بر حسب میزان تغییر این آستانه‌ها، کم‌شنوایی‌ها درجات مختلفی دارند: کم‌شنوایی ملایم، متوسط، شدید و عمیق.

تمپانومتری ، رفلکس اکوستیک و تست بررسی شیپوراستاش ( ETFT )

در این قسمت بدون نیاز به پاسخ‌های رفتاری بیمار به بررسی سلامت پرده‌ی گوش و گوش‌میانی می‌پردازیم. سلامت مسیر برانگیختن رفلکس آکوستیک در بررسی سلامت مسیر عصبی نیز کمک کننده‌است. تست بررسی عملکرد شیپور استاش یا ETFT هم در این قسمت انجام می‌شود. معمولاً در موارد وجود گرفتگی گوش انجام این تست کمک کننده خواهد بود.

 

تست ABR

تست ABR که مخفف عبارت Auditory Brainstem Response  به ‌معنی پاسخ شنوایی ساقه مغز می‌باشد. این تست پرکاردبردترین تست الکتروفیزیولوژیک است و در کسانی که ارزیابی‌های رفتاری قابل اعتمادی ندارند با ارزش و کمک کننده است. در نوزادان و کودکان که امکان انجام تست‌های رفتاری قابل اعتماد پایین است و تست‌های رفتاری در صورت انجام، نیاز به تأیید تصدیق دارند مفید است. همچنین احتمال وجود مشکل در سیستم شنویی را بررسی می‌کند. در این تست به بررسی سلامت گوش داخلی و مسیر عصبی شنوایی می‌پردازیم.

 تست ECOCHG

تست ECochG یا ECOG مخفف عبارت Electrocochleography می‌باشد. این تست نیز مانند ABR یک تست الکتروفیزولوژیک است که به بررسی سلامت گوش داخلی می‌پردازد. معمولاً از این تست برای تشخیص بیماری‌هایی مثل: منییر و  بررسی فشار گوش در هیدروپس اندولنفاتیک استفاده می‌شود.

تست OAE

تست OAE که مخفف عبارت Otoacoustic Emissions می‌باشد. این آزمون یک پاسخ پیش عصبی است و به بررسی حلزون گوش داخلی مستقل از عملکرد عصب می‌پردازد.  نوع غربالگری آن معمولاً قبل از ترخیص از بیمارستان از همه‌ی نوزادان گرفته می‌شود.  نوع تشخیصی این تست در تعیین نوع کم‌شنوایی و پیش آگهی کیفیت مداخلات کمک کننده خواهد بود.

تست VEMP

تست VEMP مخفف عبارت Vestibular Evoked Myogenic Potential است. این تست از دیگر تست‌های الکتروفیزیولوژیک است که برای تشخیص ضایعات تعادلی مرتبط با ارگان تعادلی گوش داخلی (ساکول و اتریکول) استفاده می‌شود. تست VEMP یک پاسخ عضلانی است که می‌تواند از عضلات گردن و یا چشم ثبت گردد. نتایج حاصل از تست VEMP می‌تواند صحتی بر سلامت ساختار اتریکول و ساکول بگذارد.

 

تست ASSR

تست ASSR مخفف عبارت Auditory Steady State response می‌باشد. این آزمون شنوایی همانند تست   ABR در تعیین میزان شنوایی کودکان کمک کننده است.  البته تفاوت‌هایی نیز وجود دارد از جمله تخصیص فرکانسی و بررسی سطوح شدتی بالاتر و بررسی با جزییات بیشتر که باعث دسترسی به آستانه‌های شنوایی کودک می‌گردد.  این مورد در انجام مداخلات و تجویز و تنظیم سمعک کمک کننده است. در کیلینیک تخصصی گوش و شنوایی هییر پلاس کلیه ارزیابی‌ها و آزمون‌های شنوایی و تعادل و همچنین ارزیابی‌های الکتروفیزیولوژیک شنوایی توسط کادری مجرب انجام می‌گیرد.

تست VNG ،  VHIT ، کالریک و صندلی چرخان

این آزمون‌ها نیز از مجموعه تست‌های تعادلی هستند که سیستم تعادلی فرد را مورد ارزیابی قرار میدهند و بر اساس نتایج حاصل از این آزمون‌ها تشخیص محل ضایعه و شیوه درمان آن صورت میگیرد.

همچنین در مرکز هییر پلاس پس از انجام شنوایی سنجی و طبق نظر دکتر گوش و حلق و بینی در صورتی که بیمار نیاز به تهیه سمعک داشته باشد، میتواند جهت دریافت راهنمایی بیشتر در رابطه با سمعک متناسب با افت شنوایی  خود مشاوره‌های لازم را در کلینیک دریافت نماید.

آدرس:

تهران، سعادت آباد، سرو غربی، بین چهار راه سرو (پاک‌‌‌نژاد) و میدان کتاب، پلاک 115، طبقه‌ی دوم

شماره‌های تماس با ما:

22111315

22141533

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *