حقوقی

مراحل اصلی ثبت برند تجاری در چند گام ساده + قوانین و سوالات رایج

عملیات ثبت برند در حالت کلی به مفهوم نگهداری از محصولات و خدمات است این عملکرد باعث می‌شود که خدمات و محصولات شما از دیگر محصولات و امور تجاری و خدمات اقتصادی مجزا باشد. این امر باعث می‌شود که شما از دیگر افراد و برندها متمایز شوید.

ثبت برند و نام تجاری در ایران را به ثبت آرشا ، مجری شما در امور حقوقی بسپارید.

در حقیقت منظور از ثبت برند ثبت کردن آرم، لوگو و تصاویر مربوط به برند شما است که براساس یک عملیات قانونی شکل می‌گیرد.

این فرایند باعث می‌شود که شرکت شما در داخل و بیرون از کشور به شکل کاملا رسمی‌شناسایی شود.

ثبت کردن برند باعث می‌شود که افراد بتوانند به شکل وسیعی به تبلیغات در کشور خود بپردازند و افراد با مشاهده آرم تجاری شما کیفیت خدمات و محصولات در ذهن شان تداعی می‌شود.

معمولا با دیدن نشان برندها در خاطر افراد حس رضایت بخشی القا می‌شود که موجب بالا رفتن راندمان کاری و فعالیت‌های اقتصادی شما خواهد شد و این امر از لحاظ مالی برای شما سود زیادی را به دنبال دارد.

انواع ثبت برند در ایران

در حالت کلی ثبت برند یا آرم تجاری را به دو دسته تقسیم می‌کنند که شامل ثبت برند تجاری در عرصه بین المللی انجام بگیرد که به ثبت مادرید معروف است و ثبت برند در کشور ایران که توسط موسسه‌هایی مانند موسسه حقوقی ثبت آرشا انجام می‌پذیرد.

براساس ماده یک قانون ثبت آرم و علایم تجاری در ارتباط با برند این طور آمده که : به هر علایمی‌که شامل اعداد، واژه، مهرها ، تصاویر، اشکال وعبارا ت ،  لفاف که از آن‌ها برای شناخت محصولات صنعتی و فلاحتی یا تجاری اطلاق می‌شود.

استفاده از یک آرم تجاری امکان دارد برای شناخت امتیاز یک کالا یا خدمات در یک گوشه از کشور انتخاب شود.

برمبنای تبصره یک ثبت علامت یا برندهای تجاری که در اول تیرماه 1310 به تصویب رسیده است در ایران ثبت آرم تجاری به شکل دلخواه است مگر در مواقعی که دولت آن را برای افراد ضروری و الزامی‌قرار دهد.

امکان دارد برخی از تولید کنندگان برای تولیدات خود یک  لوگو تجاری انتخاب کنند اما آن را به ثبت نرسانند در این صورت قانون افراد را ملزم به این کار نخواهد کرد.

در ادامه مشاهده می‌کنیم در ماده 2 آمده است که حق انحصار و استفاده برند تنها برای کسانی است که نسبت به ثبت آن اقدام کرده اند.

حالا که مزیت ثبت برند و نام تجاری در کسب و کار بهتر درک کردید ما به شما موسسه حقوقی آرشا را جهت پیشبرد کسب و کارتان پیشنهاد میدهیم.

با استناد به مصوبه 3/2/ 1328 از سوی هیئت وزیران ثبت علایم برای موارد زیر الزامی‌است:

  • داروهای مخصوص که استفاده پزشکی دارد.
  • مواد خوراکی که در ظرف‌ها و لفاف اختصاصی عرضه می‌شوند.
  • آب گازدار
  • ملزومات آرایشی و بهداشتی که برای مصرف مستقیم بر روی پوست افراد به کار می‌روند.

مدارک ثبت برند

پیش از هر چیز باید به این مسئله توجه کرد که ثبت آرم‌های تجاری حقیقی به این معنا می‌باشد که برند مورد نظر به نام یک فرد حقیقی است.

آرم‌های  تجاری حقوقی نیز به ثبت توسط افراد حقوقی یا شرکت‌ها اطلاق می‌شود.

میان ثبت توسط افراد حقیقی و حقوقی تفاوت زیادی وجود دارد که برای افراد حقیقی همه ی اسناد و مدارک باید به نام فرد و ثبت حقوقی مدارک باید به نام شرکت یا اشخاص حقوقی باشد.

مدارک لازم برای ثبت برند اشخاص حقوقی

  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • در صورتی که در برند خود از علایم لاتین استفاده کرده باشید باید کپی کارت بازرگانی را ارائه دهید
  • کپی مجوز فعالیت‌های تجاری که شامل گواهی تاسیس، مجوز ساخت، گواهی بهره برداری، انواع کارت‌های بازرگانی و گواهی کسب و کار یا هر نوع مجوزی که از سوی نهاد‌های نظارتی و سازمان‌های دولتی صادر شده باشد.

مدارک ثبت برند اشخاص حقوقی

  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • باید آخرین تغییرات شرکت که در دو سال اخیر انجام شده گزارش شود بنابراین کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت باید ارائه شود.
  • کپی مربوط به مجوز فعالیت
  • در صورت استفاده از عبارات لاتین باید کارت بازرگانی ارائه شود.

نکته: زمانی که جهت ثبت در نام یا تصویر مورد نظرتان از حرف یا عبارات لاتین وجود نداشته باشد احتیاجی به ارائه کارت بازرگانی نخواهید داشت.

ثبت چندین علامت تجاری به صورت همزمان

اگر افراد قصد داشته باشند در چند برند را همزمان به ثبت برسانند لازم است که برای هر کدام از آرم‌های تجار به شکل جداگانه اظهارنامه ای را ارائه کنند. اما اگر قصد داشته باشند تحت عنوان یک برند چند محصول را برسانند کافی است تنها یک اظهار نامه را ارائه کنند.

سوالات مهم در رابطه با ثبت برند

برای پاسخ به سوالات مهم تان در ارتباط با ثبت برند با موسسه حقوقی ثبت آرشا همراه باشید:

چه افرادی توانایی ثبت کردن برند را دارند؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم افرادی که دارای گواهی کسب و کار و مجوز بازرگانی هستند یا دارای کارت بازرگانی هستند این امکان را دارند که نسبت به به انجام آن اقدام کنند.

ثبت بین المللی برند چگونه انجام می‌گیرد؟ برای انجام گرفتن ساده ی این روند برخی از کشورهایی که عضو کنوانسیون پاریس بودند دستورالعمل‌ها را در این زمینه براساس سیستم مادرید بنیان نهادند و از آن جا که کشور ایران نیز از سال 1383 به این سیستم پیوسته است.

افرادی تقاضا کننده می‌توانند نخست در کشور مبدا برند خود را از طریق سیستم مادرید به ثبت برسانند. سپس این امکان را دارند که فقط با ارائه ی یک اظهارنامه برند خود را در 86 کشور به ثبت برسانند.

از ویژگی‌های این نوع ثبت این بوده که افراد به وسیله وایپو می‌توانند تنها با ارائه کردن یک اظهارنامه بین المللی در تعدادی یا همه 86 کشور عضو برند خود را به ثبت برسانند.

در کنار این هر زمان که متقاضی اثبات کند که صاحب برند از آن به شکل تنها و برخلاف مقررات نوشته شده در قانون بهره گرفته است

یا مجوز استفاده از آن را داده یا به شکلی از علامت جمعی بهره مند شوند یا با صدور مجوز استفاده باعث فریب مرکز‌های تجاری عمومی‌و خصوصی شود در ارتباط با مبدا یا هر خصوصیات مشترکی که بین تولیدات و خدمات ارتباط دارد قانون نسبت به ابطال علامت جمعی اقدام می‌کند.

افراد می‌توانند تا چند برند را ثبت کند؟ معمولا این سوال پیش می‌آید که با یکبار ثبت لوگو تجاری این پرونده بسته می‌شود؟ پاسخ به این پرسش خیر است افراد می‌توانند تا 4 الی 5 آرم تجاری را به نام خود ثبت کنند.

تجربه ثابت کرده است که در این مسیر باید از افراد حرفه ای کمک بگیرید  ثبت آرشا ارائه دهنده خدمات ثبت شرکت و ثبت برند می‌تواند در این مسیر به عنوان راه گشای افراد عمل کند  پس میتوانید با شماره 02122906039 در تماس باشید و به آدرس سایت به نشانی https://sabtarsha.com مراجعه کنید تا هر چه سریع تر به خواسته خود برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *