بازرگانی, صنعت

یاتاقان بلبرینگ‌ها و یاتاقان‌های پیچ و مهره ای

در واقع شامل دسته بسیار گسترده ای از اتصالات صنعتی چه اتصالاتی که بر روی شافت‌ها و محور‌های دوار اتصال پیدا می‌کند و چه اتصالاتی مانند بال اسکرو‌ها که حرکت خطی را بر روی یک شافت پیچ مانند بوجود می‌آورند و چه یاتاقان‌هایی با شکل واگن ریل‌ها که در اتصالات کشو‌ها بکار گرفته می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند. یاتاقان‌ها هم بصورت تک متریال بعنوان مثال از یک گرید مشخص فولادی و یا در برخی از آنها مانند یاتاقان‌های پیچ و مهره ای با بکارگیری متریال‌های متفاوت در بخش بلبرینگ و هوزینگ تولید می‌شوند.

یاتاقان‌ها دارای دسته بندی‌ها متنوعی هستند بگونه ای که بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها بطور خاص در زیر مجموعه یاتاقان‌های صنعتی قابل دسته بندی هستند. تقریبا تمامی‌یاتاقان‌ها با یک هدف یکسان تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند که آن کاهش میزان اصطکاک ناشی از حرکت دو سطح بر روی یکدیگر می‌باشد. در اغلب انواع یاتاقان‌ها از ساچمه بعنوان تعلیق دهنده و کاهنده میزان اصطکاک استفاده می‌شود. البته ساچمه‌های بکار گرفته شده در انواع یاتاقان متفاوت می‌باشد و بر حسب نوع و طراحی انتخاب شده و بصورت مستقیم بر روی خواص مکانیکی یاتاقان شامل قابلیت تعلیق میزان بار، اصطکاک و حرارت ایجاد شده و مسیر دهی به حرکت اجزا تاثیر می‌گذارد.

دسته بندی انواع یاتاقان

روش‌های دسته بندی یاتاقان‌ها می‌تواند متفاوت بوده بر حسب نوع بار‌های تعلیقی، شکل هندسی و یا شکل ساچمه‌های یاتاقان و نوع حرکت خطی و یا دورانی که تعلیق می‌کند صورت پذیرد. اما از نظر مهندسی قابلیت دسته بندی انواع یاتاقان به روش زیر وجود دارد.

  1. بلبرینگ: این نوع یاتاقان که بدون تردید پر مصرف ترین نوع یاتاقان نیز محسوب می‌شود هم با قابلیت تعلیق بار‌های محوری و هم با قابلیت تعلیق بار‌های شعاعی و البته بار‌های ترکیبی با زیر مجموعه‌هایی کوچکتر مانند بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ کف گرد، بلبرینگ تماس زاویه ای، بلبرینگ خود تنظیم در اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. رولبرینگ: این نوع یاتاقان دارای شباهت‌های زیادی به بلبرینگ‌ها می‌باشد بگونه ای که در کل بلبرینگ نوعی رولبرینگ است. اما رولبرینگ‌ها از شکل‌های وسیع تری ساچمه‌های استوانه ای، سوزنی، بشکه ای و مخروطی استفاده می‌کنند و قابلیت تعلیق میزان بالاتری از بار را نیز دارند. انواع متنوعی از رولبرینگ شامل رولبرینگ‌های استوانه ای، رولبرینگ‌های سوزنی، رولبرینگ‌های کف گرد، رولبرینگ مخروطی و رولبرینگ‌های بشکه ای امروزه در اتصالات ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  3. یاتاقان‌های پیچ و مهره ای: این نوع یاتاقان‌ها از دو بخش اصلی یکی هوزینگ یاتاقان و نوعی بلبرینگ و یا رولبرینگ که در داخل محفظه هوزینگ قرار گرفته است تشکیل می‌شوند. یاتاقان‌های پیچ و مهره ای اغلب دارای یک فلنج برای اتصال هستند و از این رو به یاتاقان‌های فلنج دار نیز شهرت دارند.
  4. بال اسکرو : نوعی از یاتاقان که از ساچمه‌های کروی مانند بلبرینگ استفاده می‌کند و شافت مرکزی آن به شکل یک پیچ دنده کبریتی می‌باشد. بال اسکرو‌ها قابلیت حرکت خطی را در سیستم بوجود می‌آورند.

واگن ریل: نوعی از یاتاقان صنعتی متشکل از یک بلوک و ریل درگیر می‌باشد که از آن اغلب در کشو‌ها برای حرکت دو سطح نسبت به هم استفاده می‌شود

یک دیدگاه برای “یاتاقان بلبرینگ‌ها و یاتاقان‌های پیچ و مهره ای

  1. سعید گفت:

    تشکر برای ارائه مطالب مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *