اینترنت, سرمایه گذاری, علم و فناوری

استکینگ و خرید کاردانو چه تفاوتی دارند؟

شبکه بلاک چین کاردانو با رمز ارز بومی‌خودش به نام ADA از حدود سال ۲۰۱۷ میلادی به طور رسمی‌راه اندازی شد. این شبکه توسط چارلز‌هاسکینسون (از همکاران ویتالیک بوترین و بنیانگذاران اتریوم) ساخته شد. جالب است بدانید که‌هاسکینسون با الگوگیری از شبکه اتریوم، کاردانو را همراه با قراردادهای هوشمند (smart contract) به وجود آورد. در ادامه این مقاله راجع به راه‌های سرمایه گذاری و کسب درآمد از طریق استکینگ (staking) و خرید کاردانو صحبت خواهیم کرد.

استکینگ کاردانو چیست؟

به احتمال فراوان اگر شما در بانک حسابی را ایجاد کرده باشید و پول قابل توجهی را در آن داشته باشید به صورت ماهانه شاهد دریافت پیامک سود بانکی خود بوده‌اید. به عبارت دیگر بانک به ازای پولی که شما در حسابتان نگهداری می‌کنید به طور ماهیانه سود می‌دهد. این اتفاق در دنیای کریپتوکارنسی نیز اتفاق می‌افتد؛ که به آن استیکینگ یا استکینگ می‌گویند. برای این کار و امکان استکینگ نیاز است تا ارز دیجیتال خریداری شده شما از الگوریتم PoS پیروی کنید. یکی از رمز ارزهای بازار که قابلیت استک کردن نیز دارد، توکن بومی‌شبکه کاردانو با نام ADA است (در میان بیشتر مردم ارز آدا با نام کاردانو نیز شناخته می‌شود.) به این صورت که پس از خرید کاردانو باید توکن‌های خود را در اختیار یک استخر کاردانو قرار دهید، سپس استخر مذکور به دلیل نقدینگی‌ای که شما در آن اضافه می‌کنید، ارز ADA به عنوان سود می‌دهد. اطلاعات دقیقی از میزان سودی که استک کردن کاردانو برای شما به همراه می‌آورد وجود ندارد اما طبق برخی از اخبار به طور سالانه با استک کاردانو ۱ الی ۳۰ درصد سود دریافت خواهید کرد.

پیرامون این مطلب بد نیست نکته‌ای را بگوییم که استک کردن به طور کلی دو نوع دارد:

  • لاک استکینگ: در این مدل از استک پس از اینکه شما توکن‌های خود را در اختیار استخر قرار می‌دهید تا یک مدت خاصی (که توسط استخر مشخص می‌شود) قادر به برداشت نقدینگی خود نیستید؛ البته سود برایتان منظور خواهد شد.
  • استک معمولی: دقیقا برعکس مدل قبلی، هرگاه اراده کنید می‌توانید ارزهای استک شده‌ی خود را از استخر خارج کنید.

تا به اینجا دریافتیم که تنها با خرید کاردانو و سپس استک کردن آن قادر به کسب درآمد هستید؛ اما راه دوم چیست؟ ترید و خرید کاردانو بدون استک کردن.

ترید و خرید کاردانو

راه دوم جهت کسب درآمد از طریق کاردانو (ADA) خریداری و فروش آن است. به این صورت که به شکل کوتاه مدت می‌توانید آن را خریداری کنید و پس از اینکه قیمت کاردنو افزایش یافت آن را به فروش برسانید. سرمایه گذاران به منظور پرداخت کارمزد پایین تر و کسب سود بیشتر از طریق بخش تریدر صرافی خرید کاردانو مانند بایننس، کوکوین، اوکی اکسچنج و… اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال از جمله کاردانو می‌کنند. البته باید در نظر داشته باشید که انتقال دارایی به صرافی‌های خارجی مانند بایننس یا کوکوین کاری فوق العاده پر ریسک است. به این خاطر که به دلایلی مانند تحریم می‌توانند دارایی و اموالتان را بلوکه کنند.

اما صرافی ارز دیجیتال اوکی اکسچنج که یکی از قدیمی‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی ایرانی است با فراهم آوردن محیطی امن و ساده برای ایرانیان، امکان ترید و خرید ارز دیجیتال را برایمان ایجاد کرده است. تنها کافی است تا وارد بهترین سایت خرید کاردانو در ایران یعنی اوکی اکسچنج به آدرس : ok-ex.io شوید و ثبت نام خود را به صورت کاملا غیر حضوری انجام دهید. سپس اگر به دنبال HODL کردن کاردانو برای بلند مدت بودید می‌توانید از طریق بخش تبادل سریع اقدام کنید.

همچنین اگر به دنبال ترید، فروش و خرید کاردانو برای کوتاه مدت بودید وارد بخش تریدر شده و قیمت مدنظرتان را وارد کنید. پس از آن در صف قرار می‌گیرید که باید منتظر باشید تا کاربری از شما ADA بخرد یا ارزهای خودش را به شما بفروشد.

سخن آخر

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به عنوان نکته آخر می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که پیش از خرید هر ارزی حتما آن را از لحاظ فاندامنتال و تکنیکال بررسی کنید؛ چه بیت کوین خواستید بخرید، چه اتریوم، چه کاردانو و حتی تتر. زیرا تتر در کشور ما هیچگاه قیمت ثابتی نخواهد داشت و شما با خرید تتر و فروش آن نیز هم قادر به کسب سود خواهید بود؛ البته به شرط تحلیل یا بررسی درست از طریق مشورت با دوستان با تجربه‌تان. موفق باشید و پر سود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *