علم و فناوری

آیا استخراج اتریوم تمام شده است؟

آیا استخراج اتریوم تمام شده است

به روزرسانی بحث برانگیز اتریوم بالاخره انجام شد. پس از یک سال سخت و دشوار برای دنیای ارزهای دیجیتال، به‌روزرسانی نرم‌افزاری مورد انتظار اتریوم که یک از بزرگترین رویدادهای فضای رمزنگاری بود، در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ اجرا شد.

این به روز رسانی، انتقال اتریوم از اجماع اثبات کار به اجماع اثبات سهام را تکمیل کرد. به بیان ساده تر، رسماً اثبات کار در اتریوم منسوخ شده و مصرف انرژی آن تا ۹۹.۹۵٪ کاهش داده شد. اکنون سوال بسیاری از کاربران این است که آیا دیگر نمی‌توان اتریوم را استخراج کرد؟ این به روزرسانی چه تاثیری در قیمت اتریوم خواهد داشت؟

اجرایی شدن آپدیت مرج؛ پایانی بر ماین اتریوم

ادغام اتریوم، پیوستن زنجیره بیکن اثبات سهام (PoS) اتریوم به شبکه اصلی، برای انتقال بلاک چین آن از سیستم اثبات کار (PoW) قدیمی‌است. از اواسط سپتامبر ۲۰۲۲، اتریوم به طور رسمی‌به یک مدل PoS تغییر کرد.

اتریوم ۲.۰، نسخه جدید اتریوم است. این آپدیت منجر به کاهش ۹۹.۹۵ درصدی مصرف انرژی اتریوم و توانایی افزایش بیشتر اکوسیستم آن خواهد شد.

مرج نشان دهنده یک تغییر اساسی در عملکرد بلاک چین اتریوم است و بزرگترین تغییر در عملیات زیربنایی یک بلاک چین در تاریخ محسوب می‌شود.

پس از این به روز رسانی، اتریوم دیگر از استخراج سنتی PoW برای ساخت و حفظ بلاک چین خود استفاده نمی‌کند و مکانیسم اعتبارسنجی جدید آن، استیکینگ staking است.

آیا ممکن است ماین اتریوم پس از مرج هم ادامه داشته باشد؟

بر اساس داده‌های وبسایت ethereum.org پس از مرج دیگر امکان استخراج اتریوم وجود ندارد. چرا که این آپدیت نحوه عملکرد بلاک چین اتریوم، نحوه نگهداری و نحوه تولید توکن‌ها را تغییر داده است. این تغییر به لحاظ پرمصرف بودن استخراج بلاک چین سنتی آن، برای اتریوم ضروری بود.

تغییر به سیستم PoS با استفاده از وجوه سرمایه‌گذاران در گره‌های اعتبارسنج، برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها، به جای دستگاه‌های استخراج که انرژی زیادی مصرف می‌کنند، انجام می‌شود.

بر این اساس ماینرها چند گزینه دارند. یا می‌توانند استخراج آلت‌کوین‌های دیگر را شروع کنند و یا اینکه می‌توانند ریگ‌های استخراج را بفروشند و از پول آن برای خرید اتر استفاده کنند و جزو اعتبار دهندگان بلاک چین اتریوم شوند.

همواره می‌توانید برای خرید اتریوم از خدمات صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت، یکی از صرافی‌های پیشرو در ارائه خدمات رمز ارزی، استفاده کنید.

اتریوم کلاسیک (ETC) نیز یکی از ارزهای دیجیتالی است که پس از اتریوم توجه ماینرها را به خود جلب کرده است. آمار نیز نشان دهنده این است که تقاضا برای ماین اتریوم کلاسیک اخیرا افزایش یافته است.

اجرایی شدن آپدیت مرج؛ پایانی بر ماین اتریومپایان استخراج اتریوم به معنی توقف تولید ارز اتریوم نیست!

پس از مرج، فقط مدل اجماع شبکه اتریوم تغییر می‌کند. این موضوع به معنای تولید نشدن توکن‌های جدید نیست. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم فقط نحوه تولید توکن‌های جدید دستخوش تغییر شده است.

در مدل اجماع قبل، ماینرها با حل معادلات پیچیده، بلاک جدید را تولید و امنیت شبکه را حفظ می‌کردند اما در مدل جدید سهام داران با به اشتراک گذاشتن توکن‌های خود و تبدیل شدن به یک گره، امنیت شبکه را حفظ می‌کنند.

چه آینده‌ای در انتظار ارز دیجیتال اتریوم است؟

این ادغام به گونه‌ای طراحی شده است که تاثیر بلند مدت داشته باشد، نه کوتاه مدت. زمانی که اتریوم با موفقیت مرج را پشت سر گذاشت، بسیاری از افراد انتظار جهش‌های شدید در قیمت اتریوم داشتند. در صورتی که هدف این آپدیت تنها افزایش قیمت کوتاه مدت اتریوم نبود.

بلکه توسعه دهندگان به دنبال راه حل‌های زیرساختی برای کاهش مصرف انرژی و کاهش کارمزد شبکه اتریوم بودند. جالب است بدانید مشهودترین تاثیر مرج، روی نرخ انتشار ETH، ارز اصلی شبکه اتریوم بوده است.

با به‌روزرسانی اتریوم برای اثبات سهام، این شبکه میزان اتریوم جدید صادر شده با هر بلاک را به شدت کاهش داده است. در دراز مدت، با استفاده از یک مکانیسم توکن سوزی، این احتمال وجود دارد که این امر عرضه اتریوم را کاهش دهد.

به این ترتیب عرضه اتر در طول زمان کاهش می‌یابد و ارزش آن در مقابل بیشتر خواهد شد. همین کاهش عرضه، یکی از مواردی است که چشم‌انداز آینده اتریوم را روشن می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *