آموزش

یک دوره آموزشی آنلاین چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

یک دوره آموزشی آنلاین چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

آموزش آنلاین در سال‌های اخیر توانسته است جای خود را در فرهنگ و صنعت آموزش کشور باز کند. افراد و موسسات زیادی امروزه کلاس آنلاین برگزار کرده و از این طریق، کسب درآمد می‌کنند. اما آیا همه‌ی آن‌ها موفق هستند؟ مسلما خیر. حتما می‌پرسید که مهم‌ترین ویژگی دوره آنلاین که سبب موفقیت آن می‌شود چیست؟ در این مقاله به این سوال با معرفی چندین فاکتور مهم پاسخ خواهیم داد. درک و به‌کاربستن این ویژگی‌ها قطعا سبب رونق فعالیت آموزشی شما و افزایش درآمدتان خواهد شد.

روش تدریس جذاب

پیش از هر چیز باید بدانید که با روش‌های سنتی تدریس، یعنی روش‌های معلم‌محور و کتاب‌محور نمی‌توانید در آموزش مجازی موفقیت چندانی کسب کنید. آموزش مجازی، فرصتی عالی برای به‌کاربستن روش‌های تدریس جذاب است که قطعا رقبای حرفه‌ای شما نیز از آن‌ها استفاده خواهند کرد. اکتفای شما به روش‌های سنتی و قدیمی‌قطعا شما را از میدان رقابت با آن‌ها به در خواهد کرد.

استفاده از روش‌های تدریس فراگیرمحور، پروژه‌محور، مشارکتی و مکالمه‌محور، تحقیق‌محور، گروهی، محتوا‌محور و غیره می‌تواند ویژگی دوره آموزشی آنلاین شما باشد. این روش‌ها جذابیت بیشتری داشته و موجب افزایش تعاملات در کلاس می‌شوند. کاهش تعاملات و انفعال فراگیران، یکی از معضلات آموزش آنلاین علی‌رغم همه‌ی مزایای آن است. دیگر ویژگی دوره مجازی شما می‌تواند استفاده از محتواهای جذاب اینترنتی و دیجیتال، طراحی و تولید محتوای اختصاصی و استفاده از بازی‌های آنلاین در حین آموزش باشد.

استفاده از پلتفرم آموزش آنلاین حرفه ای

آموزش مجازی ملزوماتی دارد که یکی از مهم‌ترین‌های آن‌ها پلتفرم و یا نرم‌افزاری است که کلاس‌ها در آن‌ها برگزار می‌شوند. درحالی‌که بسیاری از افراد به برگزاری کلاس در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان یا غیرحرفه‌ای اکتفا می‌کنند، ویژگی دوره آنلاین شما می‌تواند استفاده از یک پلتفرم حرفه‌ای و طراحی‌شده مخصوص آموزش آنلاین باشد.

برای این منظور، انتخاب‌های نسبتا زیادی دارید. گوگل کلس‌روم (Google Classroom)، زوم (Zoom)، ادوبی کانکت و نرم‌افزارهای ایرانی مانند الوکام گزینه‌های اصلی شما هستند. در‌این‌بین، استفاده از یک نرم‌افزار ایرانی حرفه‌ای با امکانات مشابه نرم‌افزارهای خارجی توصیه می‌شود. الوکام نرم‌افزاری است که چنین ویژگی‌هایی دارد.

استفاده از پلتفرم آموزش آنلاین حرفه ایچند ویژگی دوره آموزشی آنلاین شما در الوکام موارد زیر هستند:

  • رابط کاربری ساده، سریع، زیبا و کاربرپسند با محیط تماما فارسی
  • امکانات مدیریتی مانند حضوروغیاب، قطع صدا یا تصویر دانش‌آموزان، اخراج و اجازه‌ی ورود و مدیریت فایل‌ها
  • امکان به‌اشتراک‌گذاری انواع فایل و صفحه‌نمایش (در حالت‌های یک نرم‌افزار، تب گوگل‌کروم یا کل صفحه‌نمایش)
  • امکان پخش فایل‌های صوتی و تصویری بدون نیاز به بارگذاری
  • سرعت بالا و کیفیت مناسب صدا و تصویر
  • محاسبه‌ی اینترنت به‌صورت نیم‌بها
  • بسته‌های متنوع متناسب با تعداد شرکت‌کنندگان، زمان هر جلسه و طول دوره‌ی آموزشی
  • امکان چت متنی بین مدرس و فراگیران
  • تخته وایت‌برد با امکان یادداشت‌گذاری و ترسیم
  • امکان برگزاری نظرسنجی و پرسش‌وپاسخ
  • امکان طراحی آزمون و به‌اشتراک‌گذاری لینک آن در اپلیکیشن‌های دیگر
  • سازگار با انواع دستگاه‌های دیجیتال اعم از موبایل، کامپیوتر، لپ‌تاپ و تبلت و همه‌ی سیستم‌های عامل

تنظیم سرعت آموزش

یکی از مزایای برگزاری کلاس آنلاین امکان شخصی‌سازی آموزش است. منظور از شخصی‌سازی این است که در آموزش دانش‌آموز یا گروهی از آن‌ها ویژگی‌ها، توانمندی‌ها یا علایق‌شان لحاظ شود. سرعت یادگیری یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌هاست. درحالی‌که در کلاس‌های حضوری، محتوای آموزشی با سرعت برابری به همه‌ی دانش‌آموزان انتقال می‌یابد، ویژگی دوره آنلاین شما می‌تواند آموزش براساس سرعت یادگیری فراگیر باشد.

اگر تعداد فراگیران اندک است، می‌توانید کلاس‌های آن‌ها را جداگانه؛ اما هم‌زمان برگزار کرده و با به‌کارگیری روش‌های فراگیرمحور و مشارکتی، زمان خود را نیز مدیریت کنید. اما اگر تعداد فراگیران دوره زیاد است، برگزاری کلاس با تقسیم فراگیران به گروه‌ها یا اتاق‌های کوچکتر، می‌تواند راه‌کار مناسبی باشد.

تناسب دوره و محیط کلاس با مخاطبان

یک معلم می‌تواند کلاس‌های مختلفی را به شیوه‌ی مجازی برگزار کند؛ اما نباید در همه‌ی آن‌ها به یک شکل ظاهر شده و تدریس کند. به‌عبارت‌دیگر تمایز و ویژگی دوره آموزشی آنلاین شما می‌تواند تناسب همه‌ی بخش‌های آن با اقتضائات شخصیتی، سنی و اجتماعی مخاطبان شما باشد. به‌عنوان‌مثال در کلاسی که برای کودکان برگزار می‌کنید باید دکوراسیون اطراف شما نسبت به کلاسی که فراگیرانش نوجوانان هستند، متفاوت باشد. این امکان در آموزش حضوری کمتر وجود داشته یا مستلزم هزینه‌های قابل‌توجه است.

فاکتور تناسب محیط کلاس با اقتضائات فراگیران را باید هنگام برگزاری آزمون آنلاین نیز درنظر داشت. به‌عنوان‌مثال، طراحی سوالات آزمون برای کودکان باید با خلاقیت‌های بصری بیشتری صورت بگیرد. این امکان را پلتفرم‌های حرفه‌ای آموزش مجازی مانند الوکام با امکان گنجاندن فایل‌های صوتی و تصویری و انواع متنوع سوال اعم از نموداری، طیفی و غیره در اختیار شما قرار می‌دهند. جذابیت بیشتر آزمون به کاهش استرس و تعهد بیشتر این دسته از فراگیران به شرکت در آن کمک می‌کند.

تجهیزات آموزشی کافی

دوره آموزش مجازی موفق در یک نگاهتمایز و ویژگی دوره آموزشی شما می‌تواند ضبط و برگزاری دوره با ویدئوهای با کیفیت HD یا بیشتر، صدای استریویی، نور عالی و دکوراسیون زیبا و متناسب در اطراف شما باشد. شاید شرکت‌کنندگان شما برای حضور در کلاس بتوانند به موبایل یا میکروفون آن اکتفا کنند اما قطعا شما به‌عنوان برگزارکننده باید تجهیزات حرفه‌ای برای ضبط و ارسال تصویر و صدای عالی فراهم کنید. این موضوع، علاوه بر اینکه بر جذابیت کلاس شما می‌افزاید، اطمینان از کیفیت انتقال مطالب را نیز افزایش می‌دهد. کیفیت بد صدا و تصویر می‌تواند سبب کاهش کیفیت آموزش، مشارکت فراگیران و درنهایت ریزش آن‌ها شود.

در سال‌های اخیر، حتی تکنولوژی‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) نیز به کلاس‌های آموزش مجازی راه یافته‌اند. ویژگی دوره آنلاین با استفاده از چنین تکنولوژی‌هایی، افزایش ارتباط حسی موثر، جذابیت بیشتر دوره، امکان به‌کارگیری روش‌های تدریس متنوع‌تر و حتی امکان کسب درآمد بیشتر از بسترهای بلاک چین و متاورس آموزشی است.

دوره آموزش مجازی موفق در یک نگاه

موفقیت در آموزش آنلاین به همان اندازه که این عرصه جذابیت‌های مالی دارد، دشوار است. رقابت در این صنعت زیاد بوده و ملاحظات و ظرائف زیادی باید حین برگزاری آن رعایت شوند. مهم‌ترین ویژگی دوره مجازی موفق، جذابیت آن است. چنین دوره‌ای باید ازنظر محتوایی، روش تدریس و مدیریت کلاس، سرعت انتقال مطالب و غیره برای فراگیران، انگیزه‌ی شرکت ایجاد کند. بسیاری از این ویژگی‌ها با به‌کارگیری یک پلتفرم آموزش مجازی حرفه‌ای میسر شده و برخی دیگر، نیاز به توسعه‌ی مهارت‌های فردی، اجتماعی و حرفه‌ای از سوی مدرس و آموزشگاه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *