بازرگانی, خدمات, ساختمانی, صنعت

معرفی جدیدترین تیربرق‌های جایگزین تیر برق بتنی

برای حمل خطوط هوایی از تیرهای چوبی، تیرهای بتنی، تیرهای فولادی و تیرهای ریلی  و به طور کلی تیر برق و انواع تیر برق استفاده می‌شود. بسته به اهمیت بار، مکان و مکان، تأثیر هزینه چنین ساخت و ساز، از جمله هزینه تعمیر و نگهداری و در نظر گرفتن عنصر سود آن نوع تیر برق استفاده می‌شود. در خط فشار ضعیف برای تمام فازها، طبیعی و زمینی از خط تک قطبی استفاده می‌کنیم اما انواع مختلفی از تیرها در سیستم برق استفاده می‌شود.

در ادامه به معرفی انواع تیربرق می‌پردازیم تیم آب صنعت تهران از خوشنام ترین تولیدکنندگان تیربرق‌های کامپوزیتی در ایران هستند و علاقمند به این که شما را با انواع تیربرق‌ها که در سطح بین المللی کاربرد دارند آشنا کنند. شرکت آب صنعت در زمینه تولید سایر محصولا کامپوزیتی مانند انواع دریچه کامپوزیت یا اتاق شیر و تاسیسات کامپوزیت ولو پیت و… نیز فعال هستند بنابراین منبعی مناسب برای معرفی انواع تیربرق به شمار می‌روند.

تیر برق کامپوزیتی آب صنعت تهران

تیر برق چوبی

در دورهای قبل از تیرهای چوبی برای 400 ولت و 230 ولت L.T استفاده می‌شد. خط و 11 K.V. H.T. خط به شکلی عظیم در برخی موارد برای خط 33 کیلوولت از تیرهای چوبی استفاده می‌کردیم. مقرون به صرفه بودن یک تیر چوبی در مقایسه با سایر تیرهای برق بسیار کمتر است و هزینه‌های انجام شده برای پایه آن نیز نسبتاً بسیار کمتر است. اگر نگهداری و درمان مناسب روی چوب انجام شود، میل چوبی برای مدت طولانی دوام می‌آورد اما درختان زیادی از بین می‌روند و خطر آتش سوزی یا آسیب دیدن بر اثر خوردگی توسط موریانه و… افزایش پیدا می‌کند. بنابراین کم کم تیر برق‌های چوبی جای خود را به سایر تیر برق‌ها دادند البته در روستاها هنوز شاهد استفاده از این متریال هستیم که بهتر است سریع تر جایگزین شوند.

به همین دلیل، در روزهای قبل از تیرهای چوبی به شدت استفاده می‌شد. چوب شال معمولاً برای تیر برق مورد استفاده قرار می‌گرفت. زیرا برای تیر برق چوبی بهترین کیفیت چوب شال است.وزن متوسط چوب شال 815 کیلوگرم در متر مکعب است به غیر از شعل، ماسواء، تیک، چیر، دبدارو نیز برای این منظور استفاده می‌شود. با توجه به در دسترس بودن آنها در حال حاضر، برای حفظ و حفاظت از جنگل‌ها، برای حفظ تعادل اکولوژیکی، استفاده از تیر چوبی تقریبا متوقف شده است. تیرهای چوبی بر اساس ظرفیت تحمل بار رساناهای الکتریکی به سه دسته تقسیم می‌شوند.

تیر برق بتنی

دو نوع قطب بتنی وجود دارد:

در حال حاضر P.C.C. تیرها در سیستم 11 کیلوولت و 400/230 ولت در مقیاس وسیع استفاده می‌شوند، جدای از این، ما در 33 کیلو ولت H.T نیز از تیرهای PCC استفاده می‌کنیم. خط. این نوع تیرها نسبت به تیر چوبی گرانتر اما از تیرک فولادی ارزانتر است. این نوع تیرها عمر طولانی تری دارند و هزینه نگهداری آن ناچیز است. استحکام قطب PCC بسیار بیشتر از یک تیر چوبی است اما کمتر از یک قطب فولادی است. تنها معایب این میله این است که بسیار سنگین و شکستنی است. تیر برق بتنی از بتن سیمانی ساخته شده است. برای افزایش مقاومت از میلگرد یا میله‌های آهنی در بتن استفاده می‌کنیم. برای ارت کردن، یک نوار مسی به ابعاد 25 × 3 میلی‌متر در طول بتن‌ریزی داخل تیر قرار می‌دهیم و یا یک کانال توخالی برای وارد کردن سیم ارت در تیرک نگه می‌داریم. برای تثبیت اتصالات مختلف بر روی تیر در صورت لزوم، حفره‌هایی به قطر 20 میلی متر روی تیر در هنگام بتن ریزی نگه می‌داریم.

تیر برق کامپوزیتی آب صنعت تهران

تیر برق لوله ای فولادی

ظرفیت تحمل بار در قطب لوله فولادی در مقایسه با تیر چوبی و قطب بتنی بسیار بیشتر است. اگر تعمیر و نگهداری مناسب انجام شود، این قطب‌ها برای مدت طولانی تری دوام می‌آورند. اما به دلیل هزینه‌های زیاد، روز به روز استفاده از این قطب به تدریج در حال کاهش است. این قطب‌ها برای سیستم جریان کم و متوسط 400/230 ولت استفاده می‌شود. از این تیرها در 11 کیلوولت H.T نیز استفاده می‌کنیم. خط در برخی موارد برای ما از این قطب‌ها در ولتاژ بالا مانند سیستم 33 کیلوولت استفاده می‌کنیم.

تیر برق ریلی

استحکام قطب ریل حداکثر است، بنابراین هزینه نیز حداکثر است. وزن نیز بیشتر است و با توجه به چنین ضریب وزنی هزینه حمل و نقل و بارگیری و تخلیه بیشتر می‌شود. برای خط 400/230 ولت از این قطب استفاده نمی‌شود. در سیستم 11 کیلوولت و 33 کیلوولت از تیرهای ریلی استفاده می‌کنیم. تیرهای ریلی مورد استفاده در خطوط هوایی به طور کلی در چهار اندازه می‌باشند.

30 کیلوگرم در متر

37 کیلوگرم در متر

45 کیلوگرم در متر

52 کیلوگرم بر متر

ما معمولاً از 45 کیلوگرم بر متر ریل در 11 کیلوولت و برای 33 کیلوولت از 45 کیلوگرم بر متر و 52 کیلوگرم بر متر ریل استفاده می‌کنیم. طول میله ریلی با اندازه‌های مختلف از 9 متر تا 13 متر متفاوت است. قبل از استفاده از میل ریل، حداقل یک لایه اکسید قرمز روی میل ریل استفاده می‌کنیم. اگر روی قسمت زیرین تا ارتفاع معینی از سطح زمین روکش قیر بزنیم، دوام تیرک افزایش می‌یابد. ظرفیت باربری عمودی تیر ریل بیشتر از ظرفیت باربری افقی است.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع تیر برق‌ها و سازه‌های کامپوزیتی از وبسایت آب صنعت تهران دیدن کنید: www.absanatco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *