ساختمانی, صنعت

بهترین زمان برای خرید لوله و بست داربست در روزهای جاری

برای ساخت هر ساختمان یا نماکاری، رنگ‌کاری، سنگ‌کاری و… که در ارتفاع 2 متر و بیشتر اجرا می‌شود، داربست‌بندی الزامی‌است. داربست، دسترسی به ارتفاعات و حفظ امنیت کارگران در حین کار را امکان‌پذیر می‌کند؛ بنابراین، یکی از دغدغه‌های اصلی برای شروع ساخت‌وساز، خرید لوله داربستی دست دوم و بست‌های داربست است. عوامل متعددی مانند مشخصات لوله و بست، شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و قیمت جهانی فولاد می‌توانند در تعیین قیمت داربست‌ها مؤثر باشند. اما قیمت این روزهای داربست تحت ‌تأثیر چه فاکتورهایی بوده است؟ بهترین زمان برای خرید لوله و قیمت بست داربستی در روزهای جاری را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عواملی که این روزها بر قیمت لوله داربست مؤثرند

لوله داربست، نوعی پروفیل است که با شروع هر پروژه عمرانی به حجم زیادی از آن نیاز خواهیم داشت. هرچه ارتفاع سازه بلندتر باشد، وزن لوله‌ها و بست‌های مورد نیاز برای داربست‌بندی بیشتر می‌شود. در زمان گذشته از داربست‌های چوبی استفاده می‌شد؛ اما لوله‌های فولادی توانستند به جایگزین‌های بسیار بهتر و محکم‌تری برای آن‌ها تبدیل شوند. به‌این‌ترتیب، قیمت لوله‌های داربست نیز مانند سایر مقاطع فولادی در ماه‌های گذشته تحت‌ تأثیر عوامل زیر بوده‌ است:

نرخ ارز

نرخ ارز و قیمت دلار نیمایی همواره بر روی قیمت محصولات فولادی تأثیر چشمگیری داشته است. به‌گونه‌ای که تأثیر نوسانات بازار ارز را به‌خوبی می‌توان در فراز و فرودهای نمودار قیمت لوله داربستی مشاهده کرد. به همین دلیل، برای تشخیص بهترین زمان خرید و فروش داربست، باید روند تغییر قیمت دلار را نیز تحت ‌نظر داشت.

میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضای لوله‌های داربستی را می‌توان یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت دانست. در ماه‌های اول سال 1401 به ‌رسم هرسال، قیمت لوله‌های داربستی افزایش چشمگیری را مشاهده کرد. نمودار قیمت، این سرعت اوج‌گیری را مدیون افزایش ناگهانی پروژه‌های ساختمانی و ساختمان‌سازی با شروع فصول گرم سال است.

با انتشار خبرهایی در مورد احتمال قطعی برق کارخانه‌ها در اردیبهشت 1401، ناگهان شاهد بالارفتن قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات بودیم. این خبر به معنای کاهش میزان عرضه محصولات فولادی به بازار و احتمال کاهش مقاطع در دسترس بود؛ بنابراین، ارزش لوله‌های داربستی نیز مانند سایر محصولات افزایش یافت. در ادامه با حذف محدودیت مصرف برق، حباب قیمت ترکید و شاهد کاهش قیمت لوله‌ها بودیم.

قیمت مواد اولیه

لوله‌های داربستی با استفاده از ورق سیاه ساخته می‌شوند. در تولید این پروفیل‌ها، مواد اولیه مرغوب مورد استفاده قرار می‌گیرند تا استحکام و مقاومت لازم ایجاد شود. در صورت تغییر قیمت مواد اولیه، هزینه تولید و به دنبال آن، قیمت لوله‌ها و بست‌ها نیز نوسان پیدا می‌کنند.

اقتصاد و سیاست‌گذاری‌های کشور

افزایش بودجه پروژه‌های عمرانی به معنای افزایش تقاضا برای لوله‌های داربستی یا همان لوله 5 است. از این رو، قوانین و تعرفه‌هایی که دولت برای بازار آهن‌آلات در نظر می‌گیرد، می‌توانند به روند تغییر قیمت جهت بدهند. این جهت‌گیری‌ها می‌توانند در حمایت از مصرف‌کنندگان و یا به نفع تولیدکنندگان باشند. از طرفی، شرایط سیاسی کشور و نرخ تورم در ماه‌های اخیر، تأثیرات مهمی‌بر روی تغییر قیمت لوله داربستی داشته است. هرچه نرخ تورم بالاتر باشد، تنش و نوسانات بازار فولاد و آهن نیز بیشتر می‌شود.

شرایط بازارهای خارجی

در ماه‌های گذشته، شاهد تأثیرات قابل‌ توجه جنگ میان روسیه و اوکراین و تحریم شدن کشور روسیه بوده‌ایم. از طرفی، اوکراین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نیرو به دنیا، با درگیر شدن در یک جنگ طولانی، حجم تولید و صادرات خود را کاهش داد؛ بنابراین، قیمت انرژی به طور چشمگیری افزایش یافت. در ادامه، روسیه در پی اعمال تحریم‌ها بر این کشور، تخفیف‌های چشمگیری برای فولاد و نفت خود در نظر گرفت که بازارهای مهم ایران را از چنگ آن خارج کرد. به‌این‌ترتیب، بازار فولاد ایران دچار رکود و کاهش قیمت شد.

بهترین زمان برای خرید لوله داربست

لوله‌های داربستی را می‌توان اجاره کرد؛ اما خرید آن‌ها برای پروژه‌هایی که برای مدت زیادی به طول می‌انجامند، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ زیرا با پایان ساخت‌وساز و فروش لوله‌ها به قیمت روز، سرمایه اولیه برمی‌گردد. چه‌بسا در این مدت شاهد افزایش قیمت محصولات فولادی و کسب سود از فروش آن‌ها نیز باشید. اما بهترین زمان برای خرید لوله‌ها و بست داربست را چطور پیدا کنیم؟

اولین قدم، اطلاع از شرایط بازار و قیمت روز محصولات از طریق مراجع قابل‌اتکا است. سایت نورد فولاد آیین صنعت، این قیمت‌ها را به‌صورت شفاف و روزانه در اختیار شما قرار می‌دهد؛ بنابراین، علاوه بر اطلاع از قیمت روز محصولات، امکان مقایسه قیمت محصولات و برندهای مختلف نیز برای شما وجود دارد.

در ادامه لازم است که فاکتورهای مؤثر بر نوسانات قیمت را بررسی کنید و رفتار آن‌ها را زیر نظر بگیرید. برای مثال، شروع فصول سرد سال می‌تواند سیگنال‌های خوبی برای خرید ایجاد کند. زیرا حجم لوله‌های داربستی دست‌دومی‌که در این مدت به فروش می‌رسند، افزایش پیدا کرده است و میزان عرضه در مقایسه با میزان تقاضا بیشتر می‌شود. به‌این‌ترتیب، فرصت خرید آن‌ها با قیمت مقرون‌به‌صرفه نیز به وجود می‌آید.

سخن پایانی

برای مقایسه قیمت‌ها و اطلاع از نوسانات بازار، لازم است که از یک سایت معتبر با شفافیت بالا استفاده کنید. شرکت فولاد نورد آیین صنعت، از سال 1397 در کنار فعالیت‌های تولیدی خود، سایتی را نیز باهدف اطلاع‌رسانی دقیق به مشتریان و تسهیل بخشیدن به روند خرید، راه‌اندازی کرده است. با بهره‌گیری از این سایت می‌توانید بازار را به‌درستی تحلیل کنید و بهترین زمان برای خرید لوله و بست داربست در روزهای جاری را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *