اینترنت, علم و فناوری

۷ وبسایت مفید برای شروع کار پژوهشی در علوم پزشکی

برای شروع پژوهش در علوم پزشکی باید با سرچ در پایگاه‌های داده و موتور جستجو گر‌ها آشنا باشیم تا بتوانیم به سادگی مقاله یا پایان نامه ی موردنظر خود را پیدا کنیم و بر مبنای آن پژوهش خودمان را شروع کنیم. در این مقاله به معرفی چند وبسایت اساسی و مهم پرداخته ایم که به کمک آن‌ها می‌توانید کار پژوهشی خود را آغاز کنید.

وبسایت یک: گوگل (Google.com)

گوگل یک موتور جستجوی شناخته شده است که تقریبا هر کسی با اینترنت سر و کار دارد با آن برخورد کرده و کار با آن را می‌داند. برای یک نفر که برای اولین بار می‌خواهد پژوهشی را انجام دهد؛ پیشنهاد می‌شود که از گوگل سرچ خود را شروع کند و در زمینه مورد نظر خودش تحقیقات مشابه انجام شده را پیدا و بررسی کند. گوگل یک ابزار جامع است و بنابراین شما با سرچ در آن با مخزنی از منابع مرتبط با آن زمینه رو به رو خواهید شد که ممکن است درصدی زیادی از آن‌ها مورد نیاز شما نباشد ولی از نظر ساده بودن سرچ و وسیع بودن منابع در آن، گاهی نسبت به سایر پایگاه‌ها اطلاعات مفید بیشتری در دسترس پژوهشگر قرار می‌دهد.

وبسایت دو: گوگل اسکولار (Google Scholar)

این وبسایت که یک موتور جستجوگر حرفه ای و تحت نظر شرکت بزرگ گوگل است برای همه ی افراد چه پژوهشگر حرفه ای چه دانشجویی که برای اولین بار می‌خواهد پژوهش را شروع کند؛ مناسب است. پیشنهاد می‌شود که در ابتدا هر شخصی برای نوشتن پروپوزال یا پایان نامه ی خود یا پیدا کردن مقاله ی مشابه از گوگل اسکولار استفاده کند. بطوری که شما می‌توانید با یک سرچ ساده در آن تعداد زیادی مقاله ی مرتبط با عنوان مورد نظر خودتان از مجله‌های ایرانی و غیر ایرانی دریافت کنید. شاید یکی از مشکلات گوگل اسکولار این باشد که از هر مجله یا وبسایتی، مقاله در خودش دارد و ممکن است اگر پژوهشگر حرفه ای باشید این مورد برای شما اذیت کننده باشد که مقالات ضعیف در لیست سرچ شما بیاید اما بطورکلی گوگل اسکولار کمک بسیار زیادی برای پیدا کردن، مقاله ی مورد نظر شما برای شروع کار پژوهشی می‌کند. به علاوه شما می‌توانید با کمک آن با مجله‌ها هم آشنا شوید. کافی است با یک کلیک و انتخاب مقاله موردنظرتان وارد وبسایت آن مجله شوید و اگر مناسب است آدرس مجله را برای سابمیت مقاله ی خودتان در آن یادداشت کنید! از دیگر خدماتی که گوگل اسکولار ارائه می‌دهد امکان فیلتر کردن سرچ شما براساس سال وجود دارد و همچنین امکان اینکه مقاله‌های مرتبط با مقاله موردنظرتان را با یک کلیک سرچ کنید است. تعداد سایتیشن و انواع رفرنس‌های مقاله هم قابل بررسی است.

وبسایت سه: پابمد (Pubmed)

شاید بتوان پابمد را بهترین و کاملترین منبع برای پیدا کردن مقاله، کتاب و ژورنال پژوهشی دانست. پابمد زیر نظر کتاب خانه ملی آمریکا بوده و هزاران هزار مقاله و کتاب در آن قابل بررسی است اما دسترسی به تعدادی از آن‌ها هزینه دارد! بطور کلی پابمد با شرایط منظمی‌که در زمینه ی سرچ قرار داده است که امکان فیلتر کردن براساس موارد مختلف و امکان بررسی اطلاعات اصلی مقاله‌ها و کتاب‌ها را دارد بعلاوه قابلیت دیگر آن MeSH است که شما می‌توانید از طریق آن کلید واژه ی مشخص خود را سرچ کرده و تعریف آن دریافت کنید. برای مثال اگر شما در گزینه MeSH کلمه ی Diabetes را سرچ کنید با تعریف انواع مختلف دیابت از نظرات مختلف علمی‌روبه رو می‌شوید. این موضوع برای یک پژوهشگر از جهات مختلف می‌تواند کمک کننده باشد اما معمولا در پروپوزال یا پایان نامه برای تعریف واژه‌ها می‌توانید از MeSh استفاده کنید. بعلاوه برای مقاله در قسمت Keywords باید از کلید واژه‌هایی بیاورید که در MeSH وجود دارد و این مسئله توسط ژورنال‌های معتبر تاکید می‌شود. از جهت دیگر پابمد برخلاف گوگل اسکولار از اعتبار بیشتری برخوردار است و شما می‌توانید معمولا مقالات با اعتبار بیشتری را در آن بیابید. شاید تنها مشکل شاخص پابمد پولی بودن تعداد قابل توجهی از مقالات آن باشد.

وبسایت چهار: گوگل ترنسلیت

یکی از پرکاربرد ترین وبسایت‌ها برای پژوهشگر که تقریبا برای هر کار پژوهشی، هرچند کوتاه، به این وبسایت نیاز می‌شود. به طوری که شما می‌توانید با قرار دادن متن انگلیسی مقالات در گوگل ترنسلیت، ترجمه ی آن‌ها به فارسی را به سرعت تحویل بگیرید. البته لزوما این ترجمه مطابق با میل شما نخواهد بود و باید با بررسی و اصلاح آن با توجه به مهارت خودتان در ترجمه متن تان را بهتر کنید. این موضوع بیشتر برای نگارش پروپوزال پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نگارش مقاله انگلیسی هم گاهی پژوهشگر‌ها از این وبسایت کمک می‌گیرند بطوری که متن فارسی مقاله خود را در آن قرار می‌دهند و ترجمه به انگلیسی را دریافت می‌کنند. این متن در بیشتر موارد نیاز به ادیت نیتیو و بررسی توسط یک فرد نیتیو زبان انگلیسی دارد و به عنوان فرم خام مقاله درنظر گرفته می‌شود.

وبسایت پنج: جهاد دانشگاهی (SID)

این پایگاه مخصوص مقاله‌ها و کتب ایرانی است. سرچ کردن در وبسایت جهاد دانشگاهی بسیار ساده است و شما می‌توانید از قسمت جستجوی آن کلید واژه ی مورد نظر خود را سرچ کنید و با مطالعات مرتبط با آن که در مجله‌های علمی‌پژوهشی ایرانی و به فارسی چاپ شده اند رو به رو شوید. برای مثال اگر شما می‌خواهید به بررسی سطح هموگلوبین A1C در بیماران دیابتی بپردازید؛ کافی است کلید واژه‌های هموگلوبین A1C و دیابت را در SID سرچ کنید تا به مقاله‌های مشابه برسید. پس از پیدا کردن مقاله موردنظرتان روی آن کلیک کرده و می‌توانید pdf آن را دانلود کنید و مقاله را دقیق تر بررسی کنید. از مشکلات اساسی در SID در هم ریختگی چکیده و pdf برخی از مقالات است اما برای نوشتن پروپوزال یا پایان نامه حتما توصیه می‌شود.


وبسایت شش: سای‌هاب (sci-hub.se)

برای هر پژوهشگر پیش آمده است که نیاز به بررسی pdf یک مقاله داشته اما آن مقاله پولی بوده که امکان خرید آن از ایران نیست. راه حل داشتن pdf مقاله چیست؟ در این حالت شما می‌توانید به وبسایت سای‌هاب به نشانی https://sci-hub.se مراجعه کنید. سای‌هاب منبع میلیون‌ها مقاله و کتاب است و این وبسایت به شما این قابلیت را داده است که بتوانید با قرار دادن DOI آن‌ها، pdf آن‌ها را به رایگان دانلود کنید. آدرس این سایت ممکن است هر چند وقت یک بار تغییر کند اما همیشه scihub را در گوگل سرچ کنید وبسایت جدید برای شما آورده می‌شود.


وبسایت هفت: مدیتورها (meditorha.com)

ما پژوهشگر‌ها هر چقدر هم که حرفه ای باشیم، نیاز به یک همراه، که در طول انجام پروژه ی پژوهشی به ما کمک کند داریم. متاسفانه تعداد زیادی از پایان نامه‌ها با نتایج ارزشمند علمی‌که برای انجام آن‌ها تلاش و زمان بسیار زیادی رفته است به مقاله تبدیل نمی‌شوند که علت آن مشغله ی زیاد پژوهشگر و یا بی انگیزگی آن‌ها است. اما من در اینجا به شما یک وبسایت جامع پژوهشی معرفی می‌کنم که با داشتن یک تیم حرفه ای و بزرگ مدت‌هاست که به پژوهشگرهای رشته‌های مختلف علوم پزشکی خدمات ارائه می‌دهد. این وبسایت بطور اختصاصی در علوم پزشکی فعالیت می‌کند و با باهوش ترین پژوهشگر‌ها، مترجم‌ها و ویراستاران نیتیو زبان انگلیسی در این زمینه همکاری می‌کند. از جمله خدماتی که مدیتورها ارائه می‌دهد؛ ترجمه تخصصی فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی؛ پارافریز یا بازنویسی تخصصی متون دارای پلاجیاریزم (سرقت علمی) بالای ۲۰ درصد و ادیت زبانی نیتیو توسط گروه ویراستار مسلط به زبان انگلیسی و غیر ایرانی است که دانشجو یا دانش آموخته ی رشته‌های علوم پزشکی هستند. همچنین در این مجموعه، پژوهشگرها به شما در زمینه نگارش مقاله؛ پروپوزال و پایان نامه مشاوره می‌دهند و افراد متخصص در زمینه آمار زیستی و اپیدمیولوژی در آنالیز و تحلیل آماری و سابمیت و پیگیری مطالعات به شما کمک خواهند کرد. علاوه بر آن شما می‌توانید برای بررسی فوری سرقت ادبی (پلاجیاریزم) مقاله خود با نرم افزار iThenticate، ثبت IRCT (مطالعات کارآزمایی بالینی) و تهیه پاورپوینت برای ارائه یا پاسخ به کامنت داورها و ادیت مقاله خود توسط یک پژوهشگر حرفه ای در وبسایت پژوهشی مدیتورها ثبت سفارش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *