ایمنی

نکاتی برای کاهش احتمال آتش سوزی در کانکس

کانکس

امروز از کانکس در کاربری‌های مختلفی از جمله تجهیز کارگاه‌های عمرانی و اسکان کارگاهی ، دفاتر کار ، کیوسک‌های فروشگاهی و مطبوعاتی ، اسکان موقت آسیب دیگان حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و همچنین به عنوان گیت و دکه‌های نگهبانی استفاده می‌گردد. از آنجایی که در سالهای اخیر شاهد چند نمونه حادثه تلخ که حاصل آتش سوزی کانکس بودند و خسارات مالی و جانی به بار آورده اند بوده ایم، برآن شدیم تا در این مطلب نکات کوچک اما مهمی‌که احتمال وقوع آتش سوزی در این سازه‌های پیش ساخته را کاهش میدهد بررسی کنیم تا با رعایت آنها دیگر شاهد چنین پیش آمد‌هایی در آینده نباشیم.

برای برسی دلایل آتش سوزی کانکس مهم ترین آنها که می‌بایست در ابتدا مورد برسی قرار گیرد سیم کشی آنها است. سازه‌های پیش ساخته مانند ساختمان‌ها دارای سیستم سیم کشی برق ، تلفن و گاها شبکه بوده و برای استفاده نیز دارای کلید و پریز‌های متعدد و جعبه فیوز برای محافظت از مدار می‌باشند. از آنجایی که هر سازه بصورت تخصصی برای کاربری خاصی طراحی و تولید می‌شود می‌بایست اگر قصد استفاده از وسایل برقی با توان بالا در کانکس را دارید مانند دستگاه‌های صنعتی یا هیتر‌های برقی برای گرم کردن فضای داخلی با توان بالا، این نکته ضروری است که ابتدا سیم کشی سازه را کنترل کرده تا از استاندارد بودن سیم و کابل‌ها برای دستگاه خود مطمئن شوید و از آنجایی که در اکثر سازه‌های پیش ساخته سیم کشی بصورت روکار انجام شده فقط کافی است درب داکت‌هارا برداشته تا به سیم‌ها دسترسی داشته باشد و اگر آنها برای کار شما مناسب نباشد به راحتی می‌توانید آنها را با کابل‌های ضخیم تر جایگزین کنید. در بسیاری از موارد سیم‌های ضعیف در اثر بار زیاد گرم شده و در نهایت منجر به ایجاد جرقه اولیه برای آتش سوزی شده اند. پس این نکته بسیار حائز اهمیت است که شما یا بصورت سفارشی از تولید کننده کانکس بخواهید که نمره‌های قوی تری از سیم را در سازه شما استفاده کرده و یا خودتان قبل از استفاده و در صورت نیاز کابل‌های قوی تری جایگزین کنید اگر مصرف شما برای دستگاه یا تجهیزات صنعتی یا هیتر‌های پرقدرت گرمازا با توان بالا است.

کانکس سایندینگ

نکته بعدی رعایت نکات ایمنی جهت نصب بخاری یا وسیله گرمازا داخل کانکس است. اول این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر از سازه در مناطق سرد سیری و کوهستانی استفاده می‌کنید می‌بایست سازه ای متناسب با این شرایط آب و هوایی تهیه کرده که اتلاف انرژی نداشته باشد و دوم اینکه بجای استفاده از یک بخاری با شدت زیاد بهتر است از دو بخاری یا وسیله گرما زا با شدت کم در دو نقطه مختلف سازه استفاده کنید تا گرمای یک نواخت با حرارت گسترده به جای شدت زیاد و حرارت متمرکز داشته باشید و از سازه‌هایی مانند کانکس پانلی یا کانکس سایدینگ که کیفیت و مقاومت بیشتری دارند برای اسکان در این مناطق استفاده کنید. نکته بعدی در باره استفاده از بخاری داخل سازه‌های پیش ساخته این است که می‌بایست وسیله گرمازای شما حداقل 50 سانتیمتر از دیواره‌های داخلی کانکس فاصله داشته باشد و بهتر است از یک فیلتر گرمایی که از انتقال حرارت به دیواره‌های داخلی جلوگیری می‌کند استفاده کنید که تایل‌های بزرگ سرامیک برای این منظور گزینه مناسبی می‌باشند.دیگر نکات بدیهی مانند استفاده از دودکش و کلاهک مناسب به همراه اتصالات و بست‌های ایمن و استاندارد، حیاتی و می‌بایست به درستی رعایت شده باشند.

مواد و مصالح بکار رفته برای ساخت سازه‌های پیش ساخته نیز تاثیر زیادی در این امر داشته چراکه اگر توجه بفرمائید در سرتاسر این مطلب به تهیه و استفاده از سازه متناسب با نیاز و کاربری اشاره شده که اگر چه رابطه مستقیمی‌با قیمت کانکس داشته اما زمانی که ما از یک وسیله برای کاری غیر از آنچه که آن وسیله برای آن طراحی و ساخته شده استفاده می‌کنیم باید انتظار بوجود آمدن مشکلات مختلف را داشته باشیم.بطور مثال مصالح بکار رفته در سازه‌های موقتی که برای ساختمان سازان و استفاده چند ماهه آنها ساخته شده در جهت کاهش قیمت کانکس بهینه سازی و حداقل‌ها را شامل شده است اما برای استفاده در شرایط آب و هوایی سخت اقلیم و استفاده خانوار جهت سکونت که استفاده از بخاری ، اجاق گاز و آبگرمکن و دیگر وسایلی که احتمال ایجاد آتش سوزی را اقزایش داده زیاد است می‌بایست از مصالح کند سوز و نسوز که توان تحمل حرارت بیشتری دارند استفاده شده باشد که ممکن است قیمت سازه را تا حدی افزایش داده اما نمی‌توان صرفا به خاطر هزینه اولیه و قیمت بالا تر به دنبال سازه ای غیر استاندارد برویم چرا که خسارات حاصله در هنگام آتش سوزی در مقایسه با صرفه جویی اقتصادی که ما در ابتدا خیال می‌کردیم که انجام داده ایم بسیار بیشتر و گاها برگشت ناپذیر است.

همچنین می‌بایست از نگه داشتن مواد اشتعال زا مانند گازوئیل ، بنزین و نفت داخل کانکس پرهیز کرده و دقت بفرمائید که مواد آتشین مانند ذغال روشن یا سیگار داخل سازه نرود چرا که زیر کفپوش اکثر سازه‌ها تخته چوبی که ماده ای اشتعال پذیر است بوده و خود می‌تواند عامل شروع آتش سوزی شود. نگه داشتن کپسول آتش نشانی نیز در هنگام شروع حادثه بسیار موثر بوده و معمولا تولید کننده گان یک کپسول داخل سازه قرار داده اند  اما اگر چنین نیست خودتان تهیه کرده و از تاریخ شارژ آن مطمئن شوید.

در پایان اگر متوجه آتش سوزی داخل سازه شدید که از کنترل شما خارج شده است، فقط از خروج کودکان اطمینان حاصل کرده و اسناد و مدارک خود را برداشته و از کانکس خارج شوید چرا که خسارات مالی اگر چه گاها به قیمت سنگینی تمام می‌شوند اما قابل جبران بوده و فقط تلاش کنید از خسارات جانی خود و افراد حاظر در سازه جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *