گردشگری

چطور کودکان را در هواپیما سرگرم کنیم؟

همه ما می‌توانیم ساعت‌ها در کنار بچه‌ها بنشینیم و از بازی کردن با آن‌ها یا تماشای شور و هیجان زیادشان، لذت ببریم. اما نمی‌توانیم انکار کنیم که سفر کردن همراه با کودکان، همیشه یکی از سخت‌ترین انواع سفر به‌شمار می‌آید. فرقی هم نمی‌کند که قرار است با خودروی شخصی، قطار، اتوبوس یا هواپیما، سفر کنید.

در هر صورت، ماندن طولانی مدت در مسیر، می‌تواند کودک شما را کلافه کرده و حوصله او را سر ببرد. در این شرایط، او با گریه کردن، جیغ زدن یا بهانه‌گیری، تلاش می‌کند تا ناراحتی‌اش را به شما نشان دهد.

در چنین شرایطی، اگر با خودروی شخصی خودتان راهی سفر شده باشید، احتمالا تنها مشکلتان، فقط سروصدای کودک دلبندتان خواهد بود. اما اگر یکی از وسایل نقلیه عمومی‌را برای سفر انتخاب کرده باشید، حالا علاوه‌بر کنترل بداخلاقی‌های کودکتان، باید سنگینی نگاه مسافران دیگری که از سروصدای فرزند شما، خسته شده‌اند را هم تحمل کنید.

فکر کنید در یک پرواز نسبتا طولانی مثل پرواز مشهد بغداد، نشسته‌اید و ناگهان، فرزندتان تصمیم می‌گیرد که با گریه کردن یا بهانه‌گیری‌های مداوم، شما را غافلگیر کند. حالا تصور کنید که صدها چشم دیگر ه به شما خیره شده تا فرزندتان را ساکت کنید. اما می‌دانید که کودک شما به این زودی‌ها، قصد تسلیم شدن ندارد.

پس بهترین راهی که پیش‌روی شما است، این است که از قبل، خودتان را برای این شرایط آماده کرده و بدانید که می‌خواهید در این شرایط، چه کارهایی انجام دهید. ما در این مقاله، با همکاری شرکت خدمات گردشگری یوتراوز، قرار است درباره همین موضوع با شما صحبت کنیم.

یوتراوز، یک سایت فروش بلیط هواپیما، قطار و رزرو آنلاین هتل در سراسر کشور است. که توانسته با ارائه یک سیستم یکپارچه خرید و برخورداری از تیم پشتیبانی متخصص، در میان گردشگران ایرانی، جایگاه ویژه‌ای برای خودش دست‌وپا کند. برای خرید بلیط پراوز خارجی و داخلی، بلیط قطار، یا رزرو هتل از یوتراوز، فقط کافی است به سایت این شرکت، با نشانی UTRAVS.COM، سر بزنید.

پس اگر شما هم قرار است در آینده نزدیک، همراه با فرزندتان، یک سفر هوایی طولانی داشته‌باشید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

بازی‌های تلفن همراه برای کودکان در هواپیما

شاید اولین پیشنهادی که به ذهن خودتان هم رسیده، کمک گرفتن از تلفن همراه، برای سرگرم کردن فرزندتان باشد. ما هم در تایید این پیشنهاد، به شما می‌گوییم که قبل از این‌که سوار هواپیما شوید، چندتا بازی سرگرم‌کننده را از اپ‌استورهای مختلف دانلود کرده و روی تلفن همراهتان نصب کنید.

فقط تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، آفلاین بودن بازی‌ها است؛ چراکه بهتر است در طول پرواز، تلفن همراهتان را در حالت پرواز (Airplane Mode) نگه‌دارید.

اگر یک پاوربانک هم همراهتان داشته‌باشید، می‌توانید برای ساعت‌ها فرزندتان را سرگرم کنید و از سفر خانوادگی خود، لذت بیشتری ببرید.

اسباب بازی برای کودکان در هواپیما

اگر به بازی‌های روزمره فرزندتان دقت کنید، احتمالا متوجه خواهید شد که با بعضی از اسباب‌یازی‌هایش بیشتر بازی می‌کند و آن‌ها را بیشتر از بقیه اسباب‌بازی‌ها دوست دارد.

پس پیشنهاد می‌کنیم که اگر ورود این وسایل به هواپیما، مانعی ندارد؛ حتما آن‌ها را همراه خودتان به هواپیما ببرید و تلاش کنید خودتان هم وارد بازی فرزندتان شوید تا مدیریت بهتری بر شرایط داشته‌باشید. هیچ عیبی ندارد اگر برای سرگرم کردن فرزندتان در هواپیما، چند دقیقه‌ای با او بازی کنید.

البته پیشنهاد بهتری هم داریم. خیلی خوب به این فکر کنید که چه اسباب‌بازی‌هایی می‌تواند فرزندتان را خوشحال و شگفت‌زده کند. بعد همان وسیله را برای او بخرید و بدون که خبر داشته‌باشد با خودتان به هواپیما ببرید.

مطمئن باشید که وقتی در طول پرواز، او را با یکی از اسباب‌بازی‌های موردعلاقه‌اش، سورپرایز کنید؛ برای چندساعت سرگرم خواهد شد. و شما هم از خوشحالی او سر ذوق خواهید آمد.

موسیقی

اگر فرزند کوچکی در خانه دارید، احتمالا تا الان بارها و بارها یک قطعه موسیقی کودکانه را با صدای بلند گوش کردید و دیگر توان تحمل این قطعه را ندارید. اما اگر می‌خواهید پرواز آرام و خوبی را در کنار خانواده‌تان بگذرانید؛ پیشنهاد می‌کنیم فقط چندساعت دیگر هم، این موسیقی را تحمل کنید.

یکی دیگر از راه‌هایی که برای آرام کردن فرزندتان در طول سفر دارید، این است که قبل از پرواز، چندتا از آهنگ‌های موردعلاقه او را دانلود کنید؛ و هر زمان که نیاز شد، یک هدفون استاندارد را روی گوش فرزندتان بگذارید و آهنگ‌ها را پخش کنید.

بازی‌های کارتی و پازل

قبلا هم پیشنهاد کردیم که چندتا از اسباب‌بازی‌های فرزندتان را همراه داشته‌باشید و خودتان هم شروع به بازی کردن کنید. اما این‌بار به نوع خاصی از بازی‌ها اشاره می‌کنیم که می‌توانید در هواپیما از آن استفاده کنید.

اگر می‌خواهید در چندساعت پرواز پیش‌رو، کودک آرامی‌داشته‌باشید؛ پیشنهاد می‌کنیم یک بازی کارتی ساده که مناسب سن فرزندتان است، همراه خود داشته‌باشید و در طول پرواز، کودکتان را با آن سرگرم کنید. البته این نکته هم فراموش نکنید که پازل‌ها هم در اکثر مواقع، پزینه خوبی برای سرگرم کردن بچه‌ها هستند.

یک پازل خوب، می‌تواند ساعت‌ها فرزند شما را سرگرم کرده و آرامش نسبی را برای شا فراهم کند. اما اگر می‌خواهید از این پیشنهاد استفاده کنید، باید به این نکات هم تواجه داشته‌باشید که اولا؛ ممکن است بر اساس تکان‌های سطح مقابل شما، نظم مهره‌های بازی یا کارت‌ها، بهم بخورد و مجبور شوید، آن‌ها را تک به تک از کف هواپیما جمع کنید.

نکته دوم هم اینکه تصور نکنید اگر یک پازل بزرگ بخرید، او ساعت‌های بیشتری مشغول حل کردن آن خواهد بود و شما می‌توانید آرامش بیشتری را تجربه کنید. باید این مسئله را درنظر بگیرید که فضای محدودی از هواپیما در اختیار شما قرار دارد و نمی‌توانید وسایلی با خودتان ببرید که حجم زیادی را اشغال کرده و شما را اذیت کند.

کتاب قصه

شاید کمی‌عجیب به‌نظر برسد که در دوره پیشرفت‌های عجیب و غریب تکنولوژی، باز هم کتاب‌های کاغذی می‌توانند یکی از گزینه‌های شما برای آرام کردن فرزندتان در طول پرواز باشند.

بچه‌ها معمولا از کتاب‌هایی که تصاویر زیاد و رنگی‌رنگی دارند، خوششان می‌آید و ساعت‌ها با آن سرگرم می‌شوند. پس پیشنهاد ما در این بخش این است که یکی از کتاب‌ قصه‌های موردعلاقه فرزندتان را با خودتان به کابین هواپیما ببرید و در طول پرواز، آن‌را با صدای آرام برای فرزندتان بخوانید.

اگر هم می‌دانید کتاب داستان موردعلاقه فرزندتان چیست، سعی کنید حتما همان کتاب را همراه خودتان داشته‌باشید تا درصورت نیاز، از آن استفاده کنید.

کتاب‌های رنگ‌آمیزی برای سرگرم کردن کودک در هواپیما

شاید باورش برایتان سخت باشد؛ اما گاهی اوقات، یک کتاب رنگ‌امیزی با طرح‌های جذاب و یک بسته مدادرنگی، می‌توانند مشکل بزرگ بداخلاقی فرزند شما در طول پرواز را برطرف کند.

بعضی از کودکان، علاقه بسیار زیادی به این کتاب‌ها دارند و ممکن است برای ساعت‌های طولانی، با آن سرگرم شوند. پس اگر فکر می‌کنید هیچکدام از پیشنهادهای بالا، به‌کارتان نخواهد آمد، این پیشنهاد را هم امتحان کنید.

البته بهتر است برای استفاده راحت‌تر از مدادرنگی‌ها و نیفتادن آن‌ها، از یک جامدادی پارچه‌ای استفاده کنید . نگران جمع کردن مدادها از کف هواپیما نباشید.

تماشای فیلم و کارتون

هیچ نیازی به توضیح نیست که بچه‌ها چقدر از تماشای کارتون و فیلم‌های کودکانه، لذت می‌برند. بعضی از ایرلاین‌ها، خدمات ویژه‌ای را برای این کار درنظر گرفته‌اند و می‌توانند چنین فیلم‌هایی را در اختیارتان بگذارند.

اما بهرحال، بهتر است که چندتا از کارتون‌های موردعلاقه فرزندتان را روی گوشی موبایل، یا تبلت خود داشته‌باشید و در طول پرواز، همراه با فرزندتان، آن‌ها را تماشا کنید.

البته این را هم فراموش نکنید که برای انجام این کار، حتما به یک هدفون هم نیاز دارید، تا مزاحم سایر همسفرانتان، نشوید.

خوراکی‌های خوشمزه

این پیشنهاد هم از آن پیشنهادهایی است که می‌تواند مثل آب روی آتش باشد. احتمالا شما هم بچه‌های کمی‌را سراغ دارید که با خوراکی و خوردنی خوشحال نمی‌شوند.

پس اگر قرار است همراه فرزندتان، به یک سفر دور و دراز هوایی بروید، پیشنهاد می‌کنیم حتما یک کیف پر از خوراکی‌های خوشمزه هیجان‌انگیز، همراهتان داشته‌باشید تا در صورت نیاز، از آن استفاده کنید.

البته این را هم فراموش نکنید که باید روی سلامت خوراکی‌ها دقت یبشتری داشته‌باشید چرا که اگر خوراکی ناسالم یا تاریخ مصرف گذشته را به فرزندتان بدهید؛ احتمالا مشکل کنترل بداخلاقی فرزندتان را به مشکل کنترل فرزند بداخلاقِ بیمار، تبدیل کرده‌اید و یک مشکل بزرگ، روی مشکلات دیگر سفرتان گذاشته‌اید.

کلام پایانی

ما در این مقاله، تلاش کردیم راهکارهایی را برای سرگرم کردن فرزندتان، در طول سفرهای هوایی، با شما در میان بگذاریم. اما این نکته را هم درنظر داشته باشید که ما فقط به کلافگی کودکان اشاره کردیم و ممکن است علت ناراحتی آن‌ها، چیز دیگری باشد.

به‌عنوان مثال؛ می‌دانیم که پرواز با هواپیما، به دلیل تغییر در فشار هوا، روی گوش‌های ما اثر می‌گذارد و ممکن است باعث احساس درد در ناحیه گوش شود. همین احساس ممکن است با شدت بیشتری برای کودکان، اتفاق بیفتد. یا ممکن نوزاد شما در طول سفر هواییتان، نیاز داشته باشد که پوشک بهداشتی او را تعویض کنید و…

پس گریه کردن کودکان در طول پرواز، می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد که ما تنها به یکی از آن‌ها اشاره کردیم. بنابراین؛ پیشنهاد می‌کنیم که در زمان تجربه چنین شرایطی، خونسردی خودتان را حفظ کرده و با کودک خودتان، به‌خاطر نگاه سنگین دیگران، به تندی برخورد نکنید.

مطمئن باشید که او اگر می‌توانست مسئله را به شکل دیگری حل کند، حتما این‌کار را انجام می‌داد. پس با آرامش کامل، سعی کنید دلیل اصلی ناراحتی و گریه‌های او را پیدا کرده و سپس برای رفع این مسئله، اقدام کنید.

این نکته را هم فراموش نکنید که هرزمانی نیاز به کمک داشتید، می‌توانید روی کمک خدمه پرواز هم حساب باز کنید. ضمن این‌که بعضی از ایرلاین‌ها، خدمات ویژه‌ای برای سرگرم کردن کودکان درنظر گرفته‌اند که برای دریافت آن‌ها، باید ابتدا از وجود چنین خدماتی در پرواز خود مطمئن شده و سپس از مهمانداران هواپیما بخواهید که آن‌را برای شما فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *