ساختمانی, صنعت

هر اطلاعاتی که از متریال جی اف آر سی احتیاج دارید

یکی از متریال‌های بروز در صنعت ساختمان، پنل‌های پیش ساخته جی اف آر سی است. در این مقاله تلاش کردیم تا مهم‌ترین نکات در رابطه با این متریال از مزایا تا کاربردهای آن را بررسی کنیم؛ همراه ما باشید

جی اف آر سی متریالی جدید در صنعت ساختمان است که با ارتقا یافتن بتن تولید می‌شود. این متریال با اینکه در کاربری‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کمتر از سایر متریال‌های نوین و جدید صنعت ساختمان شناخته شده است. چه کنجکاوی در رابطه با این متریال شما را به خواندن این مقاله کشانده باشد چه قصد داشته باشید از جی اف آر سی در ساختمان خود استفاده کنید، مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا اطلاعات کاملی نسبت به جی اف آر سی بدست آورید؛ همراه ما باشید.

جی اف آر سی چیست؟

جی اف آر سی مخفف Glass Fiber Reinforced Concrete به معنای بتنی است که با الیاف شیشه تقویت شده است. استفاده از الیاف شیشه سبب می‌شود تا مقاومت کششی و خمشی بتن افزایش یابد و آن را تبدیل به متریالی مناسب برای استفاده در نمای ساختمان یا انواع المان می‌کند. احتمالا می‌دانید که روش دیگر مسلح کردن بتن با استفاده از میلگرد است، مزیتی که مسلح کردن بتن با استفاده از الیاف شیشه دارد این است که دیگر شاهد ترک‌های ریز سطحی و عمقی در بتن نخواهیم بود.

ابعاد پنل‌های جی اف آر سی

ابعاد پنل‌های جی اف آر سی به طرح آن بستگی دارد. معمولا شرکت‌های تولید کننده جی اف آر سی چندین طرح پرطرفدار GFRC را با ابعاد گوناگون تولید می‌کنند که می‌توان با متناسب با ابعاد نما در تعداد مشخص آن‌ها را سفارش داد. در صورتی که طرح خاصی از نمای gfrc  مد نظر باشد، می‌توان آن را به کارخانه ارائه داد تا به صورت سفارشی متناسب با پروژه آن را تولید کنند.

مزایای نمای جی اف آر سی

اگر بخواهیم به مزایای این پانل‌های پیش ساخته اشاره کنیم، می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • تنوع طرح : متریال جی اف آر سی تقریبا هیچ‌گونه محدودیتی در عملی کردن طرح معماران ندارد و هر طرح خاصی که برای نما یا قسمت‌های خاص دیگر ساختمان در نظر گرفته می‌شود و به نظر عملی نمی‌آید، با استفاده از جی اف آر سی امکان پذیر است.
  • استحکام بالا: همانطور که گفتیم این متریال  از تقویت بتن ایجاد می‌شود بنابراین استحکام بالایی دارد و تا مدت زمان زیادی مشکلی برای پنل‌های جی اف آر سی به وجود نمی‌آید
  • مقاومت در برابر آتش از دیگر مزایای این متریال است.
  • وزن سبک:  تایل‌های جی اف آر سی وزن کمی‌دارند و بار کمی‌به سازه ساختمان منتقل می‌کند
  • مقاوم در برابر شرایط جوی:  پنل‌های جی اف آر سی در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی دارند بنابراین می‌توانند به خوبی در برابر شرایط سخت آب و هوایی مانند باران مقاومت کند.
  • قیمت مناسب: قیمت نمای gfrc با توجه به مقاومت و مزایای این پانل‌ها کاملا مناسب است.

 

جی اف آر سی؛ بهترین انتخاب برای کاربری‌های مذهبی

در کشورهای مسلمان خصوصا کشورهایی مانند امارات، قطر و عربستان به دلیل اینکه می‌توان طرح‌های سنتی  و اشکال اسلیمی‌به خوبی پیاده کرد، از این متریال بسیار زیاد استفاده می‌شود. در کشور ایران نیز عمده استفاده از پنل‌های جی اف آر سی در طراحی مساجد مدرن و اماکن مذهبی است. البته یکی از معروف ترین نماهای جی اف آر سی اجرا شده در کشور ایران واقع در مجتمع تجاری لیدوما در شهرک غرب تهران واقع شده است.

اجرای جی اف آر سی

پنل‌های جی اف آر سی به صورت کلی با روش خشک اجرا می‌شوند. به این شکل که در ابتدا با استفاده از قوطی کشی زیرسازی نما انجام شده و پس از آن با استفاده از پیچ و اتصالات مخصوص پنل‌های جی اف آر سی را به زیر سازی نما متصل می‌کنند. روش ملاتی در اجرای این متریال خیلی کم استفاده می‌شود، تنها در صورتی که کارفرما به دلیل کمبود بودجه درخواست اجرای نما به این روش را داشته باشد.

نقش پنل‌های پیش ساخته در معماری مدرن

علاوه بر پنل‌های پیش ساخته جی اف آر سی مصالح پیش ساخته بسیاری وجود دارند که در سال‌های اخیر وارد صنعت ساختمان سازی شده اند. استفاده از پنل‌های پیش ساخته آماده شده در کارخانه مانند؛ بتن اکسپوز، سمنت برد، اکسپندد متال و … سرعت اجرای نما را بالا می‌برند و باعث صرفه جویی در هزینه، نیروی انسانی و زمان می‌شوند..

کلام آخر

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم . این مقاله توسط کارشناسان مجموعه نما دیزاین یکی از شرکت‌های با سابقه در زمینه طراحی و اجرای انواع نمای ساختمان نگارش شده است. در صورتی که در رابطه با این پنل‌ها به اطلاعات بیشتری احتیاج دارید می‌توانید به وبسایت این مجموعه آدرس nama.design مراجعه کرده و عبارت جی اف آر سی را در کادر جستجو، سرچ کنید. همچنین از طریق راه‌های ارتباطی در این سایت می‌توانید با کارشناسان این مجموعه مشاوره رایگان داشته باشید و از هزینه نمای جی اف آر سی پیش فاکتوری دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *