دندانپزشکی

نکات مهم در انتخاب بهترین دکتر متخصص ارتودنسی کودکان

انتخاب دکتر متخصص ارتودنسی کودکان بسیار مهم است؛ چراکه پاسخ سریع بدن به درمان ارتودنسی میتواند در کاهش هزینه‌های ارتودنسی موثر باشد.

پیدا کردن بهترین دکتر متخصص ارتودنسی کودکان معمولا فرایند زمان‌بری است؛ زیرا والدین به دنبال بهترین متخصص برای ارتودنسی کودکان هستند و می‌خواهند که فرزندانشان را به یک فرد با مهارت کافی بسپارند. به همین دلیل است که حساسیت زیادی در این زمینه به خرج می‌دهند و معمولا زمان بسیاری را برای تحقیق صرف می‌کنند.

از سوی دیگر هزینه ارتودنسی هم دلیل دیگری برای صرف زمان زیاد در پیدا کردن بهترین متخصص ارتودنسی است؛ زیرا قیمت این کار معمولا زیاد است و والدین باید مطمئن شوند که فرزندشان نتیجه خوبی را خواهد گرفت. در این مقاله می‌خواهیم مهم‌ترین نکاتی را که باید در زمان انتخاب متخصص ارتودنسی کودکان در نظر داشته باشید، برای شما بیان کنیم.

[برای دیدن لیست کامل هزینه ارتودنسی کلیک کنید]

اهمیت مراجعه به پزشک متخصص در زمینه ارتودنسی کودکان

فک بچه‌ها هنوز به طور کامل رشد نکرده و دندان‌های آن‌ها جای ثابتی پیدا نکرده‌اند؛ به همین دلیل است که در طی فرایند ارتودنسی می‌توان به راحتی حالت قرارگیری دندان‌ها را تغییر داد. در صورتی که برای این کار به یک دندان‌پزشک معمولی مراجعه کرده و اهمیت رفتن نزد یک دکتر متخصص ارتودنسی کودکان را نادیده بگیرید، ممکن است فرزند شما دچار مشکل شده و دندان‌های او زیبایی خود را از دست بدهند.

بنابراین حتما برای ارزیابی دندان‌های کودک و رسیدن به این نتیجه که آیا نیاز به ارتودنسی دارد یا نه به یک پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید. همچنین مطمئن شوید که دکتر از روانشناسی کودکان هم اطلاع دارد و می‌تواند به خوبی با کودک شما ارتباط برقرار کند.

مهم‌ترین نکات برای انتخاب پزشک متخصص ارتودنسی کودکان

برای اینکه بتوانید بهترین دکتر متخصص در زمینه ارتودنسی کودکان را پیدا کنید، نیاز است که اقداماتی را انجام دهید. باید دقت کنید که بیشتر این کارها باید قبل از انتخاب متخصص و شروع فرایند انجام شوند؛ زیرا در میانه انجام ارتودنسی نمی‌توانید پزشک خود را عوض کنید و معمولا به سختی می‌توانید دکتری را پیدا کنید که تمایل به ادامه کار نفر قبلی را داشته باشد.

1- بررسی مدارک تحصیلی و مهارتی دکتر

برای انتخاب بهترین دکتر متخصص ارتودنسی کودکان باید در ابتدای کار سابقه تحصیلی و مهارتی دکتر را بررسی کنید. حتما مطمئن شوید که پزشک موردنظر شما تخصص کافی در این زمینه را دارد و تحصیلات مرتبط با آن را طی کرده است. دندان‌پزشکان پس از طی کردن یک دوره عمومی‌4 ساله، باید 3 تا 4 سال دیگر تحصیل کنند تا به عنوان یک متخصص ارتودنسی و سپس ارتودنسی کودکان شناخته شوند.

علاوه بر این سابقه مهارتی پزشک را بررسی کنید و ببینید که تا چه حد برای به‌روز نگه داشتن دانش تخصصی خود تلاش می‌کند و از لحاظ سطح مهارت علمی‌و عملی در چه جایگاهی قرار دارد.

2- صحبت کردن با مراجعان قبلی

ارتودنسی کودکان یک کار بسیار تخصصی است و حتما باید برای این کار به سراغ دندانپزشکی بروید که سابقه کاری موفقی در این زمینه داشته باشد. برای اطمینان از این مسئله می‌توانید با مراجعه‌کنندگان دندان‌پزشک موردنظر خود مشورت کرده و میزان رضایت آن‌ها را بررسی کنید. همچنین در صورتی که کلینیک دندانپزشکی یا دکتر متخصص دارای وب‌سایت هستند، می‌توانید کامنت‌ها را بخوانید و به یک دید کلی درباره مهارت‌های دکتر متخصص موردنظر خود دست پیدا کنید.

3- درخواست جلسه مشاوره

دکتر متخصص ارتودنسی کودکان باید قبل از اینکه هر اقدامی‌انجام دهد، وضعیت دندان‌های کودک را بررسی کرده و در ابتدا برنامه‌هایی برای حل مشکلاتی مانند پوسیدگی را ارائه دهد. از سوی دیگر باید روند درمانی و طول احتمالی آن را برای شما مشخص کند تا بتوانید از نظر هزینه‌ای و زمانی برای آن برنامه‌ریزی کنید.

بنابراین قبل از هر اقدامی، باید درخواست جلسه مشاوره بدهید تا این مسائل برایتان روشن شود و بتوانید درباره نیازهای اولیه مانند نحوه پرداخت هزینه یا زمان مراجعه به توافق برسید. بعضی از پزشکان این جلسه را به صورت رایگان انجام می‌دهند؛ اما در بیشتر موارد باید برای معاینات اولیه، هزینه مشخصی را پرداخت کنید.

4- توجه به محیط مطب

در انتخاب بهترین دکتر متخصص ارتودنسی کودکان، علاوه بر مهارت‌های پزشک، محیط مطب او هم بسیار اهمیت دارد. فضای کلینیک یا مطب باید به کودک آرامش بدهد تا برای مراجعه‌های متعدد به آنجا تمایل داشته باشد. باید دقت کنید که هزینه ارتودنسی زیاد است و نمی‌توانید در میانه راه این کار را رها کنید؛ پس حتما به سراغ پزشکی بروید که به خوبی با کودکان ارتباط برقرار می‌کند و محیط جالبی را برای جذب کردن آن‌ها فراهم کرده است. از سوی دیگر باید فضای مطب یا کلینیک با وسواس زیادی استریل شده باشد تا بیماری‌های دیگری برای بچه‌ها به وجود نیاید.

5- نزدیکی محل کلینیک یا مطب به محل زندگی شما

هرچند مهارت و دانش پزشک در نتیجه‌ای که از ارتودنسی کودکان به دست می‌آید، بسیار اهمیت دارد؛ اما باید بدانید که دور بودن محل مطب نسبت به خانه شما می‌تواند بسیار اذیت کننده باشد. برای اینکه فرایند ارتودنسی در کودکان تکمیل شود، نیاز است که بارها به مطب یا کلینیک مراجعه کنید. در نتیجه باید محلی را انتخاب کنید که از نظر مکانی فاصله زیادی با شما ندارد و رفت و آمد به آنجا برایتان سخت نیست.

6- گالری تصاویر را نگاه کنید

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند به شما درباره مهارت دکتر متخصص ارتودنسی کودکان اطمینان دهد، این است که آلبوم و گالری تصاویر قبل و بعد از ارتودنسی بچه‌های دیگر را نگاه کنید. دیدن این تصاویر و نتیجه به دست آمده از آن‌ها، می‌تواند خیال شما را از بابت نتیجه‌ای که فرزندتان پس از طی شدن این فرایند خواهد گرفت، راحت کند.

7- توانایی برقرار ارتباط با کودکان

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم برای دکتر متخصص ارتودنسی کودکان این است که به راحتی بتواند با بچه‌ها ارتباط گرفته و اعتماد آن‌ها را به خود جلب کند. در این زمینه داشتن صبوری بسیار اهمیت دارد و کمک می‌کند تا فرزند شما ترس کمتری از خدمات مختلف دندانپزشکی داشته باشد. از سوی دیگر در طی این فرایند طولانی خسته نخواهد شد و همواره برای ادامه درمان، تمایل زیادی را نشان می‌دهد.

8- انصاف در قیمت‌گذاری و نحوه پرداخت هزینه

هزینه ارتودنسی تقریباً زیاد است و قطعا شما نمی‌توانید آن را به صورت یکجا پرداخت کنید. از سوی دیگر به دلیل اینکه زمان زیادی طول می‌کشد تا مراحل مختلف ارتودنسی کودکان انجام شود، بیشتر پزشکان متخصص یک دوره زمانی را برای پرداخت این هزینه در نظر می‌گیرند تا فشار زیادی هم به شما وارد نشود.

اما توصیه ما این است که در زمان انتخاب بهترین دکتر متخصص ارتودنسی کودکان حتما بررسی‌های لازم را برای به دست آوردن حدود قیمتی این کار انجام دهید تا بتوانید در نهایت مناسب‌ترین قیمت را با در نظر گرفتن کیفیت کار انتخاب کنید.

9- پاسخگویی به سوالات شما

ارتودنسی یک فرایند طولانی است که نیاز به مراقبت زیادی دارد؛ به همین دلیل در طی این مدت زمان ممکن است که سوالاتی برای شما پیش بیاید. پزشک متخصصی که برای ارتودنسی فرزند خود به او مراجعه می‌کنید، باید راه‌های را برای پاسخ دادن به سوالات شما تعیین کند تا بتوانید در اسرع وقت، مشکلات خود را برطرف کنید. برای این کار می‌توانید در ساعت‌های مشخصی با متخصص یا دستیاران او تماس بگیرید یا اینکه از طریق شبکه‌های اجتماعی با او در ارتباط باشید.

10- به یک کلینیک یا دندانپزشک اکتفا نکنید

برخی افراد صرفا به دلیل اینکه نام دکتر متخصص ارتودنسی کودکان را از زبان دوستان یا آشنایان خود شنیده‌اند، به او مراجعه کرده و بدون هیچ تحقیقی این فرایند را آغاز می‌کنند. اما ممکن است معیارهای شما برای انتخاب یک پزشک متخصص در این زمینه، با دیگران تفاوت داشته باشد. پس حتما قبل از هر کاری به چندین مطب یا کلینیک سر بزنید و مکان‌های مختلف را موردبررسی قرار دهید.

مزیت مراجعه به پزشک متخصص ارتودنسی کودکان

اگر 10 نکته ذکرشده در این مقاله را برای انتخاب بهترین دکتر متخصص ارتودنسی کودکان رعایت کنید، در نهایت می‌توانید نتیجه خوبی را به دست آورده و دندان‌هایی مرتب را به فرزند خود هدیه دهید. مهم‌ترین مزیت‌های مراجعه به پزشک متخصص در این زمینه عبارت‌اند از:

  • منظم کردن دندان‌ها برای تسهیل جویدن غذا و هضم شدن آن
  • کمک به رعایت هرچه بهتر بهداشت دهان و دندان
  • آسان شدن فرایند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای کودکان
  • کمک به بهبود توانایی‌های گفتاری در کودکان
  • بهبود شکل ظاهری دندان‌ها و افزایش اعتماد به نفس کودکان
  • جلوگیری از بروز مشکلات در بزرگ‌سالی
  • کسب نتیجه در زمان کوتاه‌تر به دلیل انعطاف‌پذیر بودن بدن بچه‌ها

سخن پایانی

پیدا کردن بهترین دکتر متخصص ارتودنسی کودکان برای انجام این فرایند بسیار اهمیت دارد؛ زیرا این پروسه زمان زیادی می‌برد و ممکن است که فرزند شما را خسته کند. بنابراین باید به سراغ متخصصی بروید که ضمن داشتن دانش کافی در زمینه دندانپزشکی و ارتودنسی، با روانشناسی کودکان هم آشناست و می‌تواند به خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

در این مقاله تلاش کردیم تا مهم‌ترین نکاتی را که باید برای پیدا کردن بهترین پزشک متخصص در زمینه ارتودنسی کودکان در نظر داشته باشید، به شما گوشزد کنیم. همچنین پیشنهاد می‌دهیم که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه یا پیدا کردن بهترین متخصصان ارتودنسی کودکان، به کلینیک دندانپزشکی ایده آل سری بزنید. کلیه متخصصان در این کلینیک از نظر دانش تخصصی و ارتباط با کودکان بسیار عالی هستند و می‌تواند بهترین خدمات را با مناسب‌ترین قیمت به شما ارائه دهند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *