آموزش

مداحی شغل نیست عشق به دین است

مداحی هنری است که از دیرباز رواج داشته و طبق احادیث، این صنعت در دوران امام صادق(ع) نمود بیشتری پیدا کرده است. این هنر نمایشی که به آن مرثیه خوانی نیز گفته می‌شود برای اولین بار توسط جبرئیل بر حضرت آدم بازگو شده که روضه‌ای در وصف مصیبت امام حسین (ع) بوده است. اما امروزه معنا و مفهوم مداحی آنطور که باید و شاید به جامعه القا نمی‌شود چرا که اولین مشکل در چگونگی آموزش مداحی است.

همانطور که می‌دانید روضه‌ خوانی و مداحی با استفاده از این هنر در مراسمات محرم و صفر، ایام فاطمیه یا شعبانیه و از همه مهم‌تر ولادت و شهادت امامان معصوم انجام می‌شود که برای این منظور باید آموزش‌های صحیحی وجود داشته باشد تا مداحی به معنای واقعی کلمه، در میان مسلمانان رواج پیدا کند. در حال حاضر افراد زیادی وجود دارند که علاقمند به راه و روش یادگیری مداحی پرشور هستند اما منبعی که بتواند مداحی را به خوبی به آنها آموزش دهد وجود ندارد.

به همین منظور ما در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم در کنار اینکه عنوان کنیم یک مداح خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، منبع معتبری را به جهت آموزش مداحی به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

شعرهای مداحی چقدر مهم هستند

امروزه و با توجه به اینکه نسل جدید وارد عرصه‌ی مداحی شده‌ است، کیفیت بسیاری از اشعار به طرز قابل توجهی کاهش یافته و گاهاً دیده شده است که بعضی از متون یا موسیقی‌های مربوط به مراسمات جشن نیز به بطن مداحی رسوخ پیدا کرده است. این موضوع به عدم دریافت آموزش مداحی اشاره دارد که تبعات و نتیجه‌ی آن به حساب نیاوردن ارزش مراسمات مذهبی خواهد بود.

از طرف دیگر در سال‌های اخیر نیز بعضی از مداحان تازه‌کار با به کار بردن متن‌هایی با مضامین سیاسی و یا حتی امنیتی، مداحی را به وسیله‌ای برای اظهار و نظر شخصی‌ تبدیل کرده‌اند تا به اهداف خود دست یابند. از این رو برای اینکه اصالت به شعرها و همچنین نحوه‌ی بیان مداحی‌ها بازگردد نیاز به آموزش‌های قوی وجود دارد که شور و هیجان مداحی، آن هم به شکل صحیح دوباره جان تازه‌ای به خود بگیرد.

ویژگی‌های مهم مداحان

خصوصیات یک مداح را می‌توان از چند جهت مورد بررسی قرار داد. اول اینکه یک مداح  باید بداند که نوحه‌خوانی‌هایش تأثیر زیادی بر فکر و ذکر علاقمندان خواهد گذاشت، لذا باید از به زبان آوردن هر مرثیه‌ای جداً خودداری کند. در کنار این مورد، استفاده از شعرهای مناسب در اولویت قرار دارد چرا که یک مداح برای اهل بیت پیامبر نوحه‌سرایی می‌کند و به شدت باید شأن و شخصیت امامان را در نظر بگیرد. از طرف دیگر صدای خوب برای مداحی نیز ملاک است. اگر صدا مناسب مرثیه‌ خوانی نباشد، نمی‌توان حقیقتی که در قالب مداحی عنوان می‌شود را در ذهن و جان شنونده جای داد که مسلماً تمامی‌این موارد زیر سایه‌ی آموزش مداحی به حقیقت خواهد پیوست.

 

ویژگی‌های شعر در مداحی

در کنار اینکه صدای یک مداح باید حزن‌انگیز باشد، استفاده از شعری که مفید باشد نیز بسیار ضروری به نظر می‌رسد. حتی مداحان نباید به این موضوع فکر کنند که حتماً بکارگیری از اشعار امروزی و ساده برای مداحی‌شان نیاز دارند، برعکس! اگر نوع گفتار و نوع نوحه‌خوانی مداح، ایده‌ال باشد که آن هم نیاز به آموزش مداحی دارد، به سادگی مردم را می‌توان سر ذوق آورد. انتخاب اشعار نیز مهم است؛ گاهاً حتی با چند بیت می‌توان به اندازه‌ی یک منبر جلب توجه کرد و شب مناسبی را از لحاظ معنوی برای دوستداران نوحه به ارمغان آورد، لذا نیازی به انتخاب اشعار بلند و خسته کننده نخواهد بود که البته تمامی‌این موضوعات در کلاس مداحی آنلاین باید آموزش داده شود.

موضوع مهم دیگری که در مداحی وجود دارد از رو خواندن اشعار است. اگر چه این موضوع آنچنان برای مداحان پوئن منفی به حساب نمی‌آید اما توصیه می‌شود که شعرها را حفظ و نوحه‌خوانی نیز از بَر انجام شود. پر واضح است که یک شعر خوب به سرعت در ذهن علاقمندان حک خواهد شد و این موضوع باید در نظر گرفته شود.

آموزش درست مداحی مهمترین مسئله است

اگر چه در حال حاضر مداحان بسیاری وجود دارند که حتی بدون کوچکترین آموزش در مراسمات بسیار مهم حضور پیدا می‌کنند اما این موضوع دلیل مناسبی برای اینکه قید آموزش مداحی را بزنیم نخواهد بود. اما شاید برای دوستداران مداحی این سوال پیش آمده باشد، که از چه طریقی می‌توان به آموزش صحیح مداحی دست پیدا کنند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

به طور حتم اساتید زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند که تقریباً می‌توان گفت که سبک تدریس آنها مشابه یکدیگر است. این در حالی است که استاد زارع شیرازی با در نظر گرفتن فنون بسیار حرفه‌ای و غیرتقلیدی دست به کار بزرگی زده است. این استاد سوابق بسیار خوبی نیز در این حیطه دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرمولیک بودن نوع تدریس مداحلی در تجمعات بزرگ کشور.
  • تدریس در بسیاری از ارگان‌ها و اماکن کشور.
  • تربیت بیش از 6000 مداح کاملاً مسلط در سطح کشور.

شیوه تدریس استاد زارع شیرازی

در حال حاضر آموزش مجازی مداحی یکی از شیوه‌های نوین یادگیری مداحی است که طرفداران بی‌شماری دارد. از این رو استاد شیرازی توانسته است روش‌های تدریس آموزش مداحی را به طرق‌های مختلف به علاقمندان منتقل کند. از جمله شیوه‌های تدریس ایشان می‌توان به تدریس خصوصی تک نفره اشاره کرد که هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری در شهرهای مختلف مانند تهران و اصفهان انجام می‌شود. از ویژگی‌های کلاس‌های تک نفره‌ی این استاد برگزاری حداقل 600 امتحان تک نفره است که نتیجه‌ی آن آماده شدن مداحان به صورت 100 درصدی خواهد بود.

نحوه ثبت نام در کلاس‌های تدریس استاد زارع شیرازی

با توجه به اینکه مداحی در ایران پیشینه‌ای تاریخی دارد و یک اصل با اهمیت بشمار می‌رود، مسلماً آموزش مداحی و یادگیری آن به صورت حرفه‌ای بسیار واجب به نظر می‌رسد. از این رو چنانچه می‌خواهید در کلاس‌های استاد زارع شیرازی شرکت کنید به دو طریق زیر می‌توانید ثبت نام نمایید:

برای هر دو منظور و پیگیری راه‌های ارتباطی، بهتر است که به وب‌سایت استاد مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *