علم و فناوری, کسب و کار

تفاوت‌های تاکسی اینترنتی بین‌المللی با نمونه‌های داخل کشور

در سال‌های اخیر، با گسترش تکنولوژی و توسعه اینترنت و فضای مجازی، خدمات مختلفی به افراد جامعه ارائه شده و رفاه بیشتری در زمینه‌های گوناگون برای آن‌ها فراهم شده است. یکی از این زمینه‌ها، تغییر در حوزه حمل و نقل و ظهور تاکسی‌های اینترنتی است. استفاده از تاکسی اینترنتی، بسیاری از چالش‌های گذشته در جابه جایی مسافر همچون تعیین هزینه سفر، زمان انتظار برای پیداکردن تاکسی و مشکلات موجود بین راننده و مسافر را رفع نموده است. علاوه بر این، ظهور تاکسی‌های آنلاین، بستر مناسبی را برای اشتغال و استخدام کارجویان به وجود آورده که به‌عنوان نمونه می‌توان به فرصت‌های استخدام اسنپ و تپسی اشاره کرد.

تاکسی‌های اینترنتی ابتدا در کشورهای دیگری همچون آمریکا و انگلیس ظهور پیدا کردند؛ پس از مدتی این سرویس‌های اینترنتی در ایران نیز تاسیس شده و به‌تدریج جایگزین تاکسی‌های تلفنی شدند. تاکسی‌های آنلاین ایرانی، با وجود شباهت‌های بسیار به تاکسی‌های اینترنتی بین‌المللی، دارای تفاوت‌هایی نیز با این سرویس‌ها هستند. در ادامه مقاله، به معرفی معروف‌ترین تاکسی‌های آنلاین ایرانی و بین‌المللی پرداخته و تفاوت‌های این سرویس‌های اینترنتی با یکدیگر را بررسی خواهیم کرد.

معرفی معروف‌ترین تاکسی‌های اینترنتی در ایران

در چند سال گذشته، تاکسی‌های اینترنتی مختلفی در ایران شروع به کار کرده‌اند که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به تاکسی یاب اسنپ، اپلیکیشن تپسی، تاکسی ماکسیم، تاکسی کارپینو، هیترو تاکسی، تاکسی اینترنتی دینگ و نرم افزار چیتکس اشاره کرد. این سرویس‌های اینترنتی علاوه بر کمک به تسهیل جابه جایی مسافران، زمینه مساعدی را برای اشتغال و استخدام افراد با تخصص‌های مختلف به وجود آورده‌اند که به‌عنوان نمونه می‌توان به فرصت‌های استخدام اسنپ اشاره کرد. در صورت تمایل، می‌توانید برای مشاهده همه آگهی‌های کار در اسنپ این قسمت از مقاله را چک کنید.

در ادامه، سه نمونه از تاکسی‌های آنلاین ایرانی که پیش‌تر معرفی شدند را بررسی خواهیم کرد.

تپسی

شرکت تپسی که به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین شرکت‌‌ها در حوزه حمل و نقل آنلاین شناخته می‌شود، از سال 1395 شروع به فعالیت کرده است و اغلب در زمینه حمل و نقل درون شهری به ارائه خدمات می‌پردازد. این تاکسی اینترنتی، خدمات خود را در شهرهای مختلفی همچون تهران، کرج، شیراز، تبریز، رشت، اصفهان، مشهد، ساری و اهواز ارائه می‌دهد.

از جمله مزایای تپسی می‌توان به مواردی مانند امکان‌پذیر بودن استفاده از این تاکسی بدون نیاز به اینترنت و با شماره‌گیری 1630، داشتن اتومبیل‌های بهتر نسبت به سایر تاکسی‌های آنلاین، کمتر بودن نرخ کرایه برخی از مسیرها نسبت به سرویس‌های اینترنتی دیگر مانند اسنپ و امکان انتخاب مقاصد دوم و سوم اشاره کرد.

اسنپ

اسنپ که فعالیت خود را از سال 1393 آغاز نموده است، اولین تاکسی اینترنتی ایرانی با هدف حمل و نقل آنلاین در کشور محسوب می‌شود. همان گونه که در آگهی‌های استخدام اسنپ نیز مشاهده می‌شود، شرکت اسنپ به اشتغال و استخدام افراد بسیاری کمک کرده است.

این سرویس آنلاین خدمات مختلف خود را در بیش از 100 شهر کوچک و بزرگ ایران ارائه می‌دهد. از جمله خدمات تاکسی اینترنتی اسنپ می‌توان به مواردی همچون امکان درخواست پیک موتوری، سفارش اینترنتی غذا، امکان درخواست موتورسیکلت برای جابه جایی درون شهری و امکان رزرو هتل اشاره نمود.

ماکسیم

تاکسی اینترنتی ماکسیم نیز مانند اسنپ و تپسی جزو معروف‌ترین تاکسی‌های آنلاین کشور است. افرادی که دارای حساب کاربری در نرم افزار ماکسیم هستند، می‌توانند در ساعات اوج ترافیک، مبلغی را به صلاحدید خود به راننده پیشنهاد دهند و با این روش، سریع‌تر خودروی موردنظر خود را پیدا کرده و به مقصد برسند.

از جمله خدمات تاکسی ماکسیم می‌توان به مواردی مانند امکان رزرو خودروهای مختلف، امکان تعیین نرخ کرایه، امکان درخواست خدمات تکمیلی همچون صندلی خردسالان، پشتیبانی شبانه‌روزی و امکان انتخاب مقاصد دوم و سوم اشاره کرد.

شرکت ماکسیم نیز همچون فرصت‌های استخدام اسنپ و تپسی، موقعیت‌های شغلی مختلفی را برای افراد با تخصص‌های مختلف ایجاد کرده و نقش موثری در اشتغال‌زایی و استخدام کارجویان دارد.

معرفی معروف‌ترین تاکسی‌های اینترنتی در کشورهای مختلف

در حال حاضر، تاکسی‌های اینترنتی در کشورهای مختلفی مشغول به فعالیت هستند و خدمات مختلفی را به مسافران و رانندگان خود ارائه می‌دهند. از جمله معروف‌ترین تاکسی‌های اینترنتی در کشورهای مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اوبر (Uber): اولین تاکسی آنلاین در دنیا که در بیش از 67 کشور جهان به فعالیت می‌پردازد.
  • لیفت (Lyft): یکی از معروف‌ترین تاکسی‌های آنلاین که خدمات خود را در بیش از 200 شهر ایالات متحده آمریکا ارائه می‌دهد.
  • هایلو (Hailo): یکی دیگر از تاکسی‌های اینترنتی معروف محسوب می‌شود که در حال حاضر در سه کشور انگلستان، اسپانیا و ایرلند فعال است.
  • گرب (Grab): یکی از رقبای سرسخت اوبر است که به ارائه خدمات حمل و نقل درون شهری در کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌پردازد.

بررسی تفاوت‌های تاکسی اینترنتی بین‌المللی با نمونه‌های داخل کشور

همان‌طور که گفته شد، تاکسی‌های اینترنتی در ایران با الگوبرداری از تاکسی‌های آنلاین بین‌المللی، علاوه بر کمک به رفع چالش‌های حمل و نقل درون شهری، بستر مناسبی را برای جذب و استخدام رانندگان و افراد دیگری با تخصص‌های مختلف فراهم نموده‌اند. به‌عنوان نمونه می‌توان به فرصت‌های استخدام اسنپ و تپسی اشاره کرد.

تاکسی‌های اینترنتی معروف در ایران مانند اسنپ و تپسی، باوجود شباهت‌های بسیار به تاکسی‌های بین‌المللی مطرح همچون اوبر و لیفت، دارای تفاوت‌های قابل‌توجهی نیز با این نمونه‌ها هستند. در ادامه به چند نمونه از مهم‌ترین تفاوت‌ها اشاره خواهیم کرد.

پوشش‌دهی بیمه رانندگان

رانندگان تاکسی‌های بین‌المللی مطرح مانند اوبر و لیفت، به صورت‌های مختلف از بیمه بهره مند می‌شوند. به‌عنوان مثال، در صورت وقوع تصادف در طول سفر و آسیب رسیدن به مسافر یا راننده، بیمه شخص ثالث یک میلیون دلار خسارت پرداخت خواهد کرد.

همچنین، درصورتی‌که تصادف در زمان انتظار راننده برای پیداشدن مسافر رخ دهد نیز این بیمه خسارت‌های بین 50 هزار تا 250 هزار دلار را پرداخت خواهد نمود. این رانندگان مشمول بیمه تکمیلی و خدمات درمانی نیز خواهند شد. اما رانندگان فعال در تاکسی‌های اینترنتی ایرانی مانند اسنپ و تپسی از این امکانات برخوردار نیستند.

احراز هویت مسافران

در شرکت‌های مطرحی همچون لیفت، مسافران نیز احراز هویت می‌شوند و تصویر آن‌ها به راننده نشان داده می‌شود. اما در تاکسی‌های آنلاین ایرانی، این احراز هویت در سطح بسیار پایین‌تری انجام می‌شود؛ به‌گونه‌ای که تنها نام و نام خانوادگی آن‌ها به راننده نشان داده می‌شود که آن نیز در بسیاری از موارد، تنها نام مستعار است.

عدم نیاز به ماشین شخصی

در شرکت‌هایی مانند لیفت و اوبر، رانندگان در صورت نداشتن ماشین شخصی نیز می‌توانند از این شرکت‌ها، ماشینی دارای بیمه و وضعیت فنی مناسب کرایه کرده و فعالیت کنند. اما در شرکت‌های ایرانی این امکان وجود ندارد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی معروف‌ترین تاکسی‌های آنلاین در ایران و خارج از ایران پرداخته و تفاوت‌های تاکسی اینترنتی بین‌المللی با نمونه‌های داخل کشور را بررسی نمودیم. همان‌طور که گفته شد، تاکسی‌های آنلاین ایرانی، علی‌رغم داشتن تفاوت‌هایی با نمونه‌های بین‌المللی، جابه جایی مسافران را سهل کرده و بستر مناسبی را برای اشتغال‌زایی افراد بسیاری فراهم نموده‌اند که به‌عنوان نمونه می‌توان به فرصت‌های استخدام اسنپ و تپسی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *