دندانپزشکی

بهترین نوع ارتودنسی دندان کدام است؟ + مقایسه انواع رایج ارتودنسی

بهترین نوع ارتودنسی دندان

انتخاب بهترین نوع ارتودنسی دندان یکی از چالش‌های اساسی پیش روی افرادی است که دندان‌های نامنظمی‌دارند و می‌خواهند به آن‌ها نظم ببخشند. امروزه انواع مختلفی از ارتودنسی برای این کار پیشنهاد می‌شوند؛ شاید برخی معتقد باشند که ارتودنسی نامرئی از همه گزینه‌ها بهتر است و در مقابل گروهی ارتودنسی ثابت با براکت فلزی را بهترین نوع ارتودنسی بدانند.

در روشهای ارتودنسی نامرئی، خبری از سیم‌های ارتودنسی بر روی دندان‌ها نیست و ظاهر شما در طی درمان به هم نمی‌ریزد. البته برخی افراد فکر می‌کنند که قیمت ارتودنسی نامرئی زیاد است و به همین دلیل نمی‌خواهند به سراغ آن بروند. با ما در این مقاله همراه باشید تا بهترین شیوه ارتودنسی دندان را به شما معرفی کرده و باورهای غلطتان را درباره شکل نامرئی آن از بین ببریم.

معرفی انواع ارتودنسی دندان

برای اینکه بتوانیم بهترین نوع ارتودنسی دندان را معرفی کنیم، لازم است بدانیم که شیوه‌هایی برای نظم بخشیدن به دندان‌ها وجود دارند. در حال حاضر دندانپزشک‌های ماهر از روش‌های زیر برای ارتودنسی دندان استفاده می‌کنند:

1- ارتودنسی ثابت

تا چند سال پیش، تصور می‌شد که ارتودنسی ثابت، بهترین نوع ارتودنسی دندان است. در این روش از براکت‌های فلزی یا سرامیکی برای نظم بخشیدن به دندان‌ها استفاده می‌شد که هنوز هم در بسیاری از مطب‌های دندانپزشکی رواج دارند. از آنجا که قیمت ارتودنسی‌های ثابت در مقایسه با سایر روش‌ها کمتر است، بسیاری از افراد به سراغ آن می‌روند.

از سوی دیگر با استفاده از این روش می‌توان بیشتر ناهنجاری‌های دندان و فک را در سنین مختلف درمان کرد. اما مشکل بزرگ ارتودنسی ثابت، مشخص بودن براکت‌ها و تغییر در چهره افراد در طی مدت درمان است؛ به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که برای تحت تاثیر قرار نگرفتن زیبایی‌شان، به سراغ این روش درمانی نروند. البته برای کودکان می‌توان از سیم‌های رنگی استفاده کرد که جذابیت بیشتری دارند و در نتیجه همکاری بهتری را در طی روند درمانی از خود نشان می‌دهند.

2- ارتودنسی دیمون

یکی دیگر از روش‌های محبوب برای ارتودنسی دندان، روش دیمون است که بر اساس یک مکانیزم لغزشی کار می‌کند. به عبارت بهتر، میزان محکم بودن سیم‌ها بر اساس تغییرات دندان‌ها و به صورت خودکار تنظیم خواهد شد و نیازی به مراجعه به مطب نیست. شاید بتوان گفت که از این نظر، بهترین نوع ارتودنسی دندان همین روش دیمون است؛ اما به دلیل فشارهای مستمر واردشده به دندان‌ها، بسیاری از دندانپزشکان ترجیح می‌دهند که از روش‌های جایگزین استفاده کنند.

3- ارتودنسی با استفاده از براکت لینگوال

در این روش ارتودنسی، براکت‌ها در پشت دندان‌ها نصب می‌شوند و به همین دلیل به عنوان یک شیوه ارتودنسی نامرئی هم شناخته می‌شود. همین مشخص نبودن براکت‌ها، باعث شده که بسیاری از افراد این روش را به عنوان بهترین نوع ارتودنسی دندان در مظر بگیرند و به سراغ آن بروند.

اما مشکلاتی مانند برخورد زبان با براکت‌ها در حین صحبت کردن یا غذا خوردن در روش لینگوال وجود دارد. از سوی دیگر هزینه ارتودنسی لینگوال در مقایسه با سایر روش‌ها بیشتر است و شما باید به طور دائمی‌آن‌ها را تمیز کنید؛ زیرا شفاف هستند. همچنین برای ویزیت هم باید در فواصل زمانی کوتاه‌تری به مطب دندانپزشک مراجعه نمایید.

4- ارتودنسی متحرک

بهترین شیوه ارتودنسی دندان برای افراد زیر 12 سال، ارتودنسی متحرک است؛ زیرا استخوان فک هنوز در آن‌ها شکل نگرفته و می‌تواند از یک صفحه پلاستیکی و سیم، برای شکل دادن به دندان‌ها استفاده کرد. از آنجا که در این روش فشار زیادی به دندان‌ها وارد نمی‌شود، اذیتی هم برای کودکان به دنبال ندارد و برای آن‌ها بهترین گزینه خواهد بود.

5- ارتودنسی با براکت سرامیکی

یکی دیگر از انواع روش‌های ارتودنسی، استفاده از براکت‌های سرامیکی است. به عبارت بهتر می‌توان گفت که این شیوه زیرمجموعه ارتودنسی ثابت است؛ با این تفاوت که از براکت‌های سرامیکی استفاده می‌شود که همرنگ دندان‌ها هستند و از نظر زیبایی مشکل کمتری را ایجاد می‌کنند. همچنین می‌توان سیم‌های اتصال در ارتودنسی سرامیکی را هم به صورت شفاف انتخاب کرد. البته باید بدانید که همین شفاف بودن باعث می‌شود که این براکت‌ها نیاز به تمیزکاری دائمی‌داشته باشند و قدری مراقبت از آن‌ها سخت باشد.

6- ارتودنسی نامرئی

در حال حاضر بهترین نوع ارتودنسی دندان که اصلا قابل تشخیص نیست و در زیبایی شما تاثیری نمی‌گذارد، ارتودنسی نامرئی است. در این شیوه از پلاک‌های شفافی استفاده می‌شود که اصلا مشخص نیستند؛ اما نیاز است که هر چند هفته یک بار آن‌ها را تعویض کنید. به همین دلیل است که قیمت ارتودنسی نامرئی در مقایسه با سایر روش‌ها قدری بیشتر است.

بزرگترین مزیت ارتودنسی نامرئی در مقایسه با سایر روش‌ها این است که هیچ محدودیتی را برای خوردن و آشامیدن ایجاد نمی‌کند؛ اما باید بدانید که دندانپزشکان این روش را برای سنین کودکی پیشنهاد نمی‌دهند و بیشتر برای بزرگسالان از آن استفاده می‌کنند. دکتر سعید قریشی یکی از بهترین دندانپزشک‌هایی است که این شیوه ارتودنسی را با استفاده از موادی کاملا همرنگ با دندان‌ها انجام می‌دهد و به همین دلیل اعتماد به نفس شما در حین درمان کاهش پیدا نمی‌کند.

بهترین نوع ارتودنسی دندان چیست؟

تا اینجای کار، با 6 روش برای ارتودنسی دندان آشنا شدیم و ویژگی‌های هریک را شناختیم. اما چگونه می‌توان فهمید که بهترین گزینه برای شما کدام است؟ برای انتخاب بهترین نوع ارتودنسی دندان باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • در چه سنی برای ارتودنسی مراجعه می‌کنید؟
  • آیا پیدا بودن یا نبودن براکت‌ها برایتان اهمیت دارد؟
  • چقدر می‌خواهید برای این درمان هزینه کنید؟
  • می‌خواهید در چه زمانی نتیجه بگیرید؟
  • متخصص ارتودنسی به شما کدام روش را پیشنهاد می‌دهد؟
  • وضعیت دندان‌هایتان به چه صورت است و تا چه حد به درمان نیاز دارند؟

بهترین نوع ارتودنسی دندان بر اساس گروه سنی

یکی از مهمترین نکاتی که باید در زمان انتخاب بهترین نوع ارتودنسی دندان در نظر داشته باشید، سنی است که برای این درمان مراجعه می‌کنید. البته بهترین متخصص ارتودنسی، معمولا با توجه به شرایط بیمار، بهترین گزینه را انتخاب خواهد کرد. اما اگر بخواهیم شش روش گفته شده در این مقاله را بر اساس گروه‌های سنی مختلف طبقه بندی کنیم، نتیجه زیر به دست می‌آید:

  • برای کودکان زیر 12 سال: ارتودنسی ثابت که می‌تواند با سیم‌های رنگی جذابتر شود، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی متحرک
  • برای نوجوانان 12 تا 18 سال: ارتودنسی ثابت با سیم‌های فلزی یا رنگی، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی سرامیک
  • برای بزرگسالان: ارتودنسی دیمون، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی نامرئی

بهترین شیوه ارتودنسی بر اساس قیمت

قیمت ارتودنسی یکی از مهمترین عواملی است که در زمان تصمیمگیری درباره انتخاب نحوه انجام این درمان، بسیار تاثیر دارد. برای مثال قیمت ارتودنسی نامرئی به دلیل جدید بودن این شیوه و استفاده از متریال متفاوت، در مقایسه با سایر روش‌ها بیشتر است. از سوی دیگر نیاز به تعویض و مراجعه به مطب دندانپزشک هم تا حدی هزینه‌های درمانی این روش را افزایش می‌دهد؛ اما به دلیل اینکه از فاصله دور اصلا مشخص نیست و در فاصله نزدیک هم به سختی دیده می‌شود، گزینه بسیار خوبی به شمار می‌رود.

از میان 6 روش گفته شده در این مقاله، ارتودنسی لینگوال گرانترین گزینه و ارتودنسی ثابت، ارزان‌ترین مورد است. اگر زیبایی برایتان اهمیت دارد، می‌توانید ارتودنسی سرامیکی را انتخاب کنید که هم از نظر هزینه مقرون به صرفه است و هم تا حد زیادی بر روی دندان‌های شما مشخص نیست.


مقایسه روش‌های مختلف ارتودنسی از جنبه‌های مختلف

در جدول زیر ما همه 6 شیوه مطرح شده در این مقاله را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه کرده‌ایم تا در نهایت شما بتوانید بر اساس نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

جنبه مقایسهارتودنسی ثابتارتودنسی لینگوالارتودنسی سرامیکیارتودنسی دیمونارتودنسی متحرکارتودنسی نامرئی
زمان جواب دادننسبتا بلندمدتنسبتا بلند مدت و نیاز به ویزیت‌های مکررنسبتا بلندمدت (کمتر از ارتودنسی نامرئی)نسبتا کوتاه مدتنسبتا بلندمدتبلندمدت (در مقایسه با ارتودنسی ثابت و سرامیکی)
مناسب بودن برای ناهنجاری‌های شدیدمناسب استمناسب نیستمناسب استمناسب استمناسب استبرای همه درمان‌ها مناسب نیست
زیباییبراکت مشخص استبراکت مشخص نیستشفاف است و براکت مشخص نیستبراکت کاملا مشخص استبه دلیل متحرک بودن، قابل جابجایی است؛ اما زیبا نیستاز فاصله دور کاملا نامرئی است و حالت متحرک دارد
مناسب برای سنینبرای همه سنینبرای سنین بزرگسالیبرای همه سنینبرای سنین بزرگسالیبرای سنین زیر 12 سالبرای سنین نوجوانی و بزرگسالی
قیمتمقرون به صرفهنسبتا گران قیمتبیشتر از ارتودنسی ثابتقیمت بسیار زیاددر مقایسه با ارتودنسی نامرئی کمتر استقیمت نسبتا زیاد به دلیل نیاز به تعویض
نیاز به تمیزکاری مداومنداردبه دلیل شفاف بودن، نیاز به تمیزکاری مداوم داردبه دلیل شفاف بودن نیاز به تمیزکاری دائمی‌داردندارد و تمیزکاری آن آسان استبه دلیل متحرک بودن، نیاز به تمیزکاری مداوم داردبه دلیل شفاف بودن نیاز به تمیزکاری دارد

سخن پایانی

برای اینکه بتوانید بهترین نوع ارتودنسی دندان را انتخاب کنید، نیاز است که به یک کلینیک تخصصی ارتودنسی مراجعه نمایید. در این کلینیک، بر اساس شرایط دندان‌های شما، ناهنجاری‌های موجود در آن‌ها، سن و دیگر عوامل تاثیرگذار، بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می‌دهند.

دکتر سعید قریشی یکی از بهترین متخصصان ارتودنسی دندان در تهران است که بهترین قیمت و بالاترین کیفیت را برای انواع ارتودنسی به شما ارائه می‌دهد. دکتر قریشی این فرصت را به شما می‌دهد که بر اساس اهمیت زیبایی و بودجه‌ای که در دست دارید، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کرده و در این راستا به شما مشاوره‌های تخصصی می‌دهد. برای دریافت نوبت آنلاین میتوانید به وب سایت ایشان به نشانی https://drsaeedghorashi.com/ مراجعه کنید.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *