پزشکی

گلوکوم یا آب سیاه چشم چیست؟

بیماری گلوکوم چشم که جزو بیماری‌های چشمی‌خطرناک است، دومین علت نابینایی در جهان شناخته شده است. این بیماری که حدود دو درصد مردم جهان را به خود درگیر نموده است، درمان قطعی ندارد اما هر فردی با استفاده از راهکارهای مختلف پیشگیری از این بیماری می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری نماید.

آب سیاه چشم چیست؟

در چشمان ما، تعداد زیادی عصب بینایی وجود دارد که این اعصاب پیام‌های بینایی را از چشم به مغز می‌رسانند و در نهایت دیدن اجسام را برای ما میسر می‌کنند. در این بیماری، اعصابی که انتقال پیام‌های بینایی به مغز را بر عهده دارند، با اختلال مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی دیگر چشم نمی‌‌تواند به خوبی ببیند و ممکن است کور شود. یکی از دلایل اصلی این بیماری، بالا رفتن فشار چشم و دور بینی و نزدیک بینی است.

مایع شفافی که دائما در چشم جریان دارد، زلالیه نامیده می‌شود.‌ این مایع شفاف بافت‌های مختلف چشمی‌را از هر کونه آلودگی پاک می‌کند و مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد بهینه‌ی چشم را تامین می‌نماید. حال اگر هر مشکلی در این بخش به وجود بیاید و یا مانعی بر سر راه رسیدن مواد مغذی به سلول‌های چشمی‌قرار بگیرد، ممکن است فشار چشم افزایش پیدا کند.

با تداوم این امر، چشم دچار گلوکوم می‌شود و در نهایت بینایی خود را نیز از دست می‌دهد. به همین دلیل اکثر پزشکان و افرادی که به عنوان دکتر چشم پزشک فعالیت دارند، به افراد توصیه می‌کنند که با بروز هر گونه مشکل به مراکز درمانی مراجعه نمایند.

انواع آب سیاه چشم

  • گلوکوم زاویه بازبیماری آب سیاه چشمی که با زاویه باز به وجود می‌آید، علائم چندانی ندارد اما به تدریج بینایی چشم را کمتر و کمتر می‌کند تا این که فرد متوجه می‌شود که دید خود را از دست داده است. این نوع از گلوکوم که شایع‌ترین نوع از بیماری‌های این چنینی است، اغلب به صورت تدریجی و آرام آرام پیشروی پیدا می‌کند. این روند به گونه ای است که اگر بیماری آشکار شود، ممکن است دیگر جبران بیماری چشم میسر نباشد.
  • گلوکوم زاویه بسته: زمانی که مایع زلالیه‌ی موجود در چشم شما به صورت ناگهانی از بین برود و یا نتواند خود را به سلول‌های چشمی‌برساند، فشار چشم نیز به طور ناگهانی افزایش پیدا می‌کند. حالت تهوع و تاری دید از جمله اصلی‌ترین علائم که این بیماری به شمار می‌آیند که اگر رخ بدهند، شما باید در سریعترین حالت ممکن به دکتر چشم پزشک مراجعه کنید تا تحت معاینات لازم قرار بگیرید و در صورت لزوم راهکارهای درمانی را مورد استفاده قرار دهید.
  • گلوکوم مادرزادی: گاهی اوقات ممکن است که چشم برخی از افراد به صورت مادرزادی با بیماری‌های این چنینی مواجه شود. به این صورت که از همان بدو تولد در عملکرد زلالیه چشم اختلال به وجود می‌آید و در نهایت ممکن است این اختلالات به کوری چشم بینجامد. این نوع از گلوکوم ارثی است و با حساسیت به نور و کدر شدن‌ چشم خود را نشان می‌دهد.
  • گلوکوم ثانویه: اغلب بیمارانی که به تومور چشم یا آب مروارید چشم دچار هستند، بیماری گلوکوم ثانویه را نیز متحول می‌شوند. این بیماری‌ها در اثر عمل‌های جراحی نادرست هم به وجود می‌آیند و ممکن است آسیب‌های جدی به عصب‌های بینایی چشم یک فرد وارد کنند. به همین دلیل پیش از این که چشم شما بیش از حد با بیماری آب سیاه چشم در این نوع درگیر شود، شما باید به درمان این بیماری بپردازید.

دلایل آب سیاه چشم چیست؟

بیماری آب سیاه چشم ممکن است گریبانگیر هر فردی بشود اما از دلایل و عواملی که در بروز این بیماری نقش دارند، نمی‌توان چشم پوشی کرد. به همین علت لازم است که شما باید مدام مراقبت‌های لازم از چشم را به عمل بیاورید و از بروز این بیماری نیز جلوگیری نمایید.

در حال حاضر دور بین بودن یا نزدیک بودن چشم یک فرد جزو مهم‌ترین عواملی است که بیماری گلوکوم را به دنبال دارد اما این تنها دلیل بروز این بیماری نیست بلکه زمانی که فشار چشم افزایش پیدا می‌کند و یا زمانی که ضخامت قرنیه‌ی چشم پایین می‌آید، ممکن این فرد به این بیماری لاعلاج دچار شود. علاوه بر این، سابقه‌ی ابتلا به بیماری‌های عصبی، بیماری‌های میگرنی، دیابت یا بیماری فشار خون هم از دلایل عمده‌ای است که باعث افزایش آمار ابتلا به بیماری گلوکوم شده است.

دکتر چشم پزشک و تمامی‌پزشکان و محققان در این زمینه تلاش می‌کنند تا بتوانند داروی قطعی برطرف کردن این بیماری را پیدا کنند اما هنوز که هنوز است هیچ داروی قطعی برای درمان آب سیاه چشم پیدا نشده است. به همین دلیل افراد مسن و افرادی که در معرض عوامل فوق قرار دارند، باید بیش از پیش مراقب چشمهای خود باشند.

ضربه خوردن به چشم و استفاده‌ی مداوم از کورتیکو استروئیدها نیز باعث می‌شود که چشم ضعیف شود و در نهایت به گلوکوم دچار گردد. به منظور درمان این بیماری لازم است که شما ابتدا تست‌های لازم را به انجام برسانید و پس از تشخیص بیماری، از داروهای مختلف رفع گلوکوم بهره ببرید.

درمان آب سیاه چشم چیست ؟

امروزه برای این که دکتر چشم پزشک بتواند این بیماری را درمان کند، پیش از هر کاری به انجام آزمایشات تشخیصی که شامل آزمایشات پیرامتری، پچیمتری و تونومترس می‌شوند، می‌پردازد. پس از این که بیماری چشم تشخیص داده شد، پزشک مربوطه انواع مختلف قطره‌های چشم مثل قطره‌ی آنالوگ پروستاگلاندین و مهار کننده‌های آنیدراز کربنیک را به بیمار تجویز می‌کند. در مواقع حادتر ممکن است دکتر متخصص آب سیاه با تشخیص خود، عمل جراحی را برای درمان این بیماری در نظر بگیرد که در این صورت مایعات چشم شما تخلیه می‌شوند و سپس از مایعات مصنوعی پر می‌شوند.

شایان به ذکر است که عمل‌های جراحی آب سیاه چشم انواع گوناگونی دارند. عمل ترابکلوپلاستی و عمل ویسکوکانالوستومی‌از جمله این عمل‌ها هستند که به مهارت و دانش زیادی هم احتیاج دارند. بنابراین حتما یک دکتر چشم پزشک خوب را انتخاب کنید تا روند درمان این بیماری و بهبود دید چشم را بهتر کنید.

بهترین متخصص چشم پزشک برای درمان بیماران چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

دکتر چشم پزشک خوب برای درمان بیماران خود اقدامات گسترده‌ای به شرح زیر انجام می‌دهند:

انجام معاینات چشم پزشکی، سنجش قدرت و حدت بینایی، اندازه گیری فشار داخلی چشم، تست شبکیه، فاندوسکوپی، عمل‌های جراحی چشم آب مروارید و آب سیاه، عمل جراحی لیزر(PRK)، عمل‌های اصلاحی در انحراف چشم.

دکتر متخصص چشم پزشک خوب در تهران

اگر چشمان شما مشکل دارد و یا مدت‌هاست که چکاپ چشم‌ها را انجام نداده‌اید، بهتر است هر چه سریع‌تر نوبت چشم پزشک بگیرید. اگر ساکن تهران هستید و می‌خواهید نوبت متخصص چشم پزشک تهران بگیرید، می‌توانید با مراجعه به سایت دکترتو از بسیاری از چشم پزشکانی که در مناطق مختلف تهران مشغول به کارهستند، نوبت دریافت کنید.

لیست بهترین دکتر چشم پزشک تهران

  • دکتر رضا ترابی
  • دکتر علی ایزدی
  • دکتر داریوش عمیدی راد
  • دکتر علیرضا خدابنده
  • دکتر مجتبی غفاری پور

دکتر متخصص چشم پزشک خوب در کرج

دکتر چشم پزشک کرج یک متخصص چشم پزشک است که تحصیلات پزشکی عمومی‌خود را گذرانده است و برای تخصص در رشته‌ی چشم پزشکی کسب اطلاعات کرده‌است. متخصص چشم پزشک کرج در مطب‌های خصوصی، کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دیگر مشغول خدمات رسانی به مردم است.

این پزشک با بررسی بیماری‌‌های مرتبط با چشم، ساختار چشم و روش‌های درمانی برای بهبود و بازگشت بینایی آشنایی دارد و اگر با هر یک از اختلالات چشم مواجه شوید، باید از پروفسور چشم پزشک نوبت بگیرید.

لیست چشم پزشک خوب در کرج

  • دکتر بهروز سعیدیان
  • دکتر کامبیز میرفلاح
  • دکتر رضا آقا محمدی
  • دکتر صدف واقفی فر
  • دکتر زهرا دست برهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *