ترکیه

فستیوال‌های ترکیه را چقدر میشناسید؟

ترکیه توانسته جمعیت زیادی از گردشگران و مسافران را به شهر‌های مختلف خود جذب کند. گردشگری به ترکیه فقط برای تاریخ و فرهنگ آن رونق پیدا نکرده است. یکی از جاذبه‌های زیبای ترکیه فستیوال‌‎های زیبا و معروفی هستند دکه در این‌کشور برگزار می‌شوند. در این‌مقاله درباره این‌فستیوال‌ها صحبت خواهیم کرد.

مردم زیادی از سراسر جهان برای دیدن زیبایی‌ها و جاذبه‌های ترکیه به شهر‌های آن مانند استانبول سفر می‌کنند. پرواز استانبول به تهران و مسیر عکس آن نیز یکی از سفر‌های محبوب خارجی برای ایرانی‌ها است. ترکیه سعی کرده تا با اهمیت به آثار تاریخی و فرهنگی مکان مناسبی را برای بازدید مسافران فراهم کند.

علاوه‌بر آن تفریحات و جاذبه‌های مدرنی هم ترتیب داده شده تا همه قشر مسافران بهترین لذت را از سفر خود ببرند. یکی از جاذبه‌های زیبا در ترکیه فستیوال‌های معروفی هستند که در آن برگزار می‌شوند. جشنواره‌های موسیقی، ورزشی، فرهنگی و مذهبی از جشنواره‌هایی هستند که علاقه‌مندان زیادی دارند.

فستیوال‌های ترکیه به فستیوال‌های محلی و جهانی تقسیم می‌شوند. اگر شما هم قصد سفر به یکی از شهر‌های ترکیه را دارید یا دوست دارید برای تابستان خود برنامه فوق‌العاده‌ای داشته باشید، بهتر است این‌مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

جشنواره‌های موسیقی (Music Festivals)

قسمت اصلی این‌جشنواره از روز پنجم سپتامبر آغاز می‌شود. اگر دوست دارید بعد از یک روز شلوغ آرامشی از جنس موسیقی را تجربه کنید بد نیست سری به منطقه گوموشلوک ترکیه بزنید. بعضی از رویداد‌های کلاسیک در ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر برگزار می‌شوند.

اگر به موسیقی علاقه دارید بهتر است برنامه‌ها و جشنواره‌های موسیقی را بدانید یا درباره آن‌ها تحقیق کنید. برخی از فستیوال‌ها به‌خصوص فستیوال موسیقی به دلیل شهرت جهانی آن‌ها، بلیط‌های خود را خیلی زود می‌فروشند.

جشنواره موسیقی راکن کوک (Rock’n Coke Music Festival)

اگر اهل موسیقی راک هستید یا حتی دوست دارید اجتماعی از دوست‌داران آن را در ترکیه ببینید، بهتر است جشنواره موسیقی راک ترکیه را از دست ندهید. این‌فستیوال بزرگ در فرودگاه Hezarfen برگزار می‌شود. نوازندگان مشهوری از نقاط مختلف جهان در این‌جشنواره حضور پیدا می‌کنند. حمایت مالی کوکا کولا از سال 2003 برای این جشنواره برقرار بوده است.

جشنواره دراویش گردان مولانا (Mevlana Whirling Dervishes Festival)

تجلیل ترکیه از اندیشه‌ها و تلاوت‌های بزرگ مقدس صوفیه و جلال‌الدین رومی‌شاعر قرن هشتم از دیگر برنامه‌های مهم ترکیه است. موسیقی و رقص بی‌نظیری که در این‌جشنواره دیده می‌شود شما را وادار می‌کند تا تاریخ بعدی سفر خود به ترکیه را در روز برگزاری این‌جشنواره تنظیم کنید.

این‌رویداد در نوامبر یا دسامبر برگزار می‌شود و دلیل جابه‌جایی تاریخ آن، تنظیم آن با تقویم شرعی اسلام است. اگر پرواز استانبول به تهران یا مسیر عکس را برای سفر خود رزرو می‌کنید حتما قبل از بازگشت به ایران از جشنواره‌های خوب ترکیه دیدن کنید.

جشنواره‌های عید فطر و عید قربان (Seker and Kurban Festivals)

شکر بایرامی‌همان عید فطر است که در ترکیه سه روز بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. عید قربان نیز هر‌ساله به‌عنوان جشن ایثار در ترکیه شناخته می‌شود و در آن مردم زیادی برای نذری بز یا گوسفند قربانی می‌کنند. اگر قرار است در بازه این‌جشن‌ها به ترکیه سفر کنید، بهتر است بلیط خود را از قبل رزرو کرده باشید تا با شلوغی مواجه نشوید.

جشنواره جهانی ازمیر (Izmir World Fair Festival)

یکی از قدیمی‌ترین فستیوال‌های ترکیه، جشنواره ازمیر در اوایل ماه سپتامبر است. نمایشگاه ازمیر توسط شرکت İZFAŞ که به شهرداری ازمیر وابسته است، برگزار می‌شود.

جشنواره بین المللی اپرا و باله آسپندوس (Aspendos Festival)

جشنواره بین‌المللی باله و اپرا نیز یکی از جشنواره‌های محبوب ترکیه است. جشنواره در تئاتر رومی‌آسپندوس برگزار می‌شود که خارج از آنتالیا قرار دارد.

جشنواره کاپادوکس (Cappadox Festival)

جشنواره محبوب دیگری که در ترکیه برگزار می‌شود، جشنواره کاپادوکس است. این‌جشنواره با بخش‌های موسیقی، غذا‌های متنوع و هنر معاصر مخاطبان زیادی دارد. اگر دوست دارید با غذا‌های ترکیه آشنا شوید، کاپادکس از بهترین فستیوال‌های ترکیه برای شما خواهد بود.

دیگر فستیوال‌های معروف ترکیه

همان‌طور که گفته شد، فستیوال‌های بسیاری در ترکیه برگزار می‌شوند. ما در این‌مقاله فقط تعدادی از آن‌‎ها را نام برده و توضیح دادیم. اگر دوست دارید قبل از تهیه پرواز استانبول به تهران درباره فستیوال‌ها و جشنواره‌های ترکیه بدانید بهتر است درباره تاریخ و زمان برگزاری آن‌ها تحقیق کنید.

اگر حوصله این‌کار را ندارید می‌توانید خیلی ساده و مشخص تاریخ سفر خود و فستیوال‌های ترکیه را تطبیق دهید. اگر در زمان سفر خود جشنواره‌ای در ترکیه برگزار می‌شود که دوست دارید از آن بازدید کنید، حتما برای آن برنامه‌ریزی منظمی‌داشته باشید. از دیگر جشنواره‌های مهم ترکیه مواردی مانند فستیوال‌های زیر قابل اشاره هستند:

  • جشنواره جوان و ورزش ترکیه (Commemoration of Atatürk, Youth and Sports Day)
  • جشنواره بنیاد فرهنگ و هنر استانبول (Istanbul’s Culture and Art Festival)
  • جشنواره خرید استانبول (Istanbul Shopping Festival)
  • جشنواره هیدیرلز (Hidrellez Festival)
  • جشنواره لاله استانبول (Istanbul Tulip Festuval)
  • جشنواره موسیقی افه سوس (Ephesus music festival)
  • جشنواره معجون مسیر (Mesir Macunu Festival)
  • جشنواره کاس لیسیا (Kas Lycia Festival)
  • جشنواره بین المللی آشپزی (International Istanbul Gastronomy Festival)
  • جشنواره کشتی شتر (Camel Wrestling Festival)
  • جشنواره رمضان (Ramazan Festival)
  • جشنواره‌های رقص محلی (Folk Dance Festivals)
  • قدیر گزسی (Kadir Gecesi)
  • جشنواره مسابقات کشتی روغنی (Oil Wrestling Festival)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *