گردشگری

تحول گردشگری ایران و ارتباط آن با اقامتگاه‌های بوم گردی

ایران زیبا هر گوشه‌اش پر از جاذبه‌های گردشگری و جاهای بکر و دنج برای سفر است. اقامتگاه‌ بوم گردی این امکان را فراهم کرده است که تا گردشگری فقط خلاصه به بازدید از شهرهای بزرگ و جاهای معروف نشود و بتوان به‌راحتی هر گوشه از ایران را در لیست سفر قرار داد.

پیش‌ازاین تمرکز هتل‌ها در مراکز شهرهای بزرگ و کوچک باعث شده تا همه فقط مناطق خاصی را برای بازدید انتخاب کنند. درصورتی‌که خیلی از مناطق ایران مهجور مانده بود و بسیاری حتی از جاذبه‌های آن خبر نداشتند تا اینکه اقامتگاه‌های بوم گردی در حوزه سفر و گردشگری معرفی شدند. در ادامه نقش بزرگ این فضاها را در توسعه گردشگری بررسی خواهیم کرد.

پراکندگی بالا و شناساندن مناطق بکر به گردشگران

چند سال پیش اگر از یک فردی مقصد سفر را می‌پرسیدید به شهرهای بزرگ و معروف اشاره می‌کرد. به‌طور مثال اگر کسی قصد داشت از مناطق دیدنی استان فارس دیدن کند، قطعاً در شیراز هتلی رزرو می‌کرد و بعد تا پاسارگاد یا مثلاً بهشت گمشده می‌رفت. اما الان در هر نقطه و نزدیکی هر جاذبه گردشگری یک اقامتگاه بوم گردی وجود دارد.

این پراکندگی زیاد باعث می‌شود تا گردشگران از شهرهای بزرگ فاصله بگیرند و جاهای دیدنی بیشتری در طول سفر ببینند و بشناسند. در واقع وجود یک اقامتگاه بوم گردی در یک منطقه خاص معرف جاذبه‌های گردشگری آنجا به عموم مردم است.

راهی عالی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار مرتبط با گردشگری

یک اقامتگاه بوم گردی فقط مکانی برای اقامت مسافران و گردشگران نیست. یک منبع درآمد برای افرادی بومی‌یک منطقه نیز هست که باعث رونق گرفتن مناطق بکر و فراموش‌شده‌ می‌شود و از مهاجرت به شهرهای بزرگ می‌کاهد. راهی عالی برای اینکه مردم یک روستا در دل جنگل یا در کنار ساحل دریا سنت و رسم و رسوم خود را به گردشگران نشان دهند.

همچنین در این اقامتگاه‌های بوم گردی گاهی صنایع‌دستی همان منطقه به فروش می‌رسد که در رونق گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر این سرو غذاهای محلی هم راه خوبی برای معرفی یک منطقه به گردشگرانی است که دوست دارند در فضایی کاملاً بومی‌اوقات خود را سپری کنند.

پایین آوردن هزینه‌های سفر برای قشرهای مختلف و ترغیب به گردشگری

سفر هوایی، اقامت در یک هتل بین‌المللی، تور و مواردی ازاین‌دست راهی عالی و البته پرهزینه برای گردشگری هستند. این امر باعث شده است تا قشر زیادی از افراد جامعه خود را از سفر محروم کنند و دائم به فکر این باشند که ممکن است با یک سفر کل پس‌انداز خود را خرج کنند.

اقامتگاه‌های بوم گردی که حتی در شهرهای کوچک و ارزان می‌توان آن را یافت، راهی عالی برای سفری کم‌خرج و اقتصادی هستند. اقامت در آن‌ها اغلب با هزینه‌های کمتری چون ویلا، هتل یا آپارتمان‌های مبله ممکن شده است. برای همین است که به‌صورت روزافزون تعداد افراد علاقه‌مند به گردشگری و اقامت در این اماکن بیشتر می‌شود.

کمک به اکوتوریسم و تجربه سفر به شکلی متفاوت

اکوتوریسم  نوعی گردشگری یا سفر مسئولانه است که بر تجربه و یادگیری در مورد طبیعت و حفظ آثار فرهنگی و بومی‌تمرکز دارد. اقامتگاه‌های بوم‌ گردی با توجه به همین اصل مهم بهره‌برداری می‌شوند. پتانسیل اکوتوریسم به‌عنوان ابزاری مؤثر برای توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط‌زیست، دلیل اصلی پذیرش اقامتگاه‌های بوم گردی در جوامع سنتی و محلی است.

پذیرش از سمت یک جامعه بومی‌و سنتی بخشی از داستان است و بخش دیگر افزایش علاقه قشرهای مختلف به دل طبیعت برای سفری متفاوت با تجربه‌های خاص، سمت دیگر ماجراست. این دو در کنار هم به معنای تحول در گردشگری  و توسعه آن است. افرادی زیادی هستند که دوست دارند به جای سفری که با خرید و بازدید از چند مرکز تجاری گره خورده است، چند روزی را با طبیعت و جامعه بومی‌در تعامل باشند. اقامتگاه‌های بوم گردی این دسته از افراد را به خواسته خود می‌رسانند.

توسعه گردشگری خارجی و توریسم

ایران بهشت گردشگران خارجی است، کشوری چهار فصل که جاذبه‌های هر منطقه آن پتانسیل تبدیل‌شدن به یک مکان ایده‌آل برای سفری خارجی را دارد. اقامتگاه‌های بوم گردی فرصتی عالی برای گردشگران خارجی است تا یک زندگی بومی‌و محلی را تجربه کنند و با فرهنگ و رسوم ایران آشنا شوند. در واقع این فضاها راهی عالی برای ترغیب گردشگران خارجی برای تجربه سفری متفاوت به ایران هستند.

دوری از شلوغی شهر و چند روز زندگی بدون دغدغه

زندگی شلوغ امروزی فرصت خلوت در طبیعت را از بسیاری دریغ کرده است؛ فرصتی که برای استراحت و تجدید قوا ضروری است. بسیاری از اقامتگاه‌های بوم گردی در خود طبیعت یا در نزدیکی فضاهای طبیعی بنا شده‌اند، همین امر باعث شده تا گزینه نهایی بسیاری از افراد برای اقامت در طول سفر باشند.

به یک اقامتگاه نزدیکی ساحل فکر کنید که می‌توان طلوع و غروب آفتاب را کنار دریا تجربه کرد یا در نزدیکی رودخانه و کنار جنگل که برای پیاده‌روی در هوای تازه یا طبیعت‌گردی عالی است. این نکته یعنی اقامتگاه‌های بوم گردی با تمام سلایق هماهنگی دارند و برای همین بسیاری به جای یک هتل در مرکز شهری شلوغ و پرترافیک، اقامتگاه‌های بوم‌ گردی خلوت و دنج را ترجیح می‌دهند.

اقامتگاه‌های بوم گردی؛ مکانی ایده‌آل برای گردشگران آماتور و حرفه‌ای

پراکندگی زیاد اقامتگاه‌های بوم گردی به‌خصوص در سال‌های اخیر جامعه روستایی و بومی‌ایران را هم وارد صنعت گردشگری کرده است. در واقع یک سمت مردم بومی‌هستند که پذیرای این نوع اقامتگاه‌ها شده‌اند و در سمت دیگر تعداد زیادی افراد علاقه‌مند به سفر که به جای گزینه‌های معمول این مکان‌ها را برای سفرهای خود انتخاب می‌کنند.

فرقی ندارد سفر بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی شماست و یک گردشگر حرفه‌ای محسوب می‌شود یا گاهی برای رهایی از تنش‌های کاری چند روزی برای استراحت سفر را در برنامه سالانه خود قرار می‌دهید، اقامتگاه‌های بوم گردی گزینه خوبی برای شما خواهند بود. علاوه بر این با کاهش هزینه‌های سفر راه خوبی برای ترغیب تعداد بیشتری از افراد جامعه به گردشگری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *