پزشکی, سلامت

انجام نمونه‌ گیری در منزل

نمونه گیری در منزل و فراهم آوردن امکان چکاپ افراد مختلف در منزل و منع تردد غیرضروری در بین شهرها، از جمله خدمات ارزشمندی بوده که امروزه توسط بعضی از آزمایشگاه‎‌ها ارائه می‌شود. در حقیقت با توجه به اهمیت آزمایش خون در خصوص جلوگیری و تشخیص بسیاری از بیماری‎‌های عفونی، قارچی و … و بررسی نحوه عملکرد ارگان‌‎های مختلف بدن نمونه گیری آزمایش  در منزل آزمایشگاه عماد برای افراد مختلف توسط کارکنان آزمایشگاه‌‎های مخصوص انجام می‌شود.

به طور کلی برای تشخیص وضعیت متابولیسم بدن، انجام آزمایش خون یک بار در سال توسط پزشکان توصیه می‌شود که این دوره یا زمان برای افراد دارای بیماری‎‌های مختلف از جمله دیابتی ممکن است تا 6 ماه در سال کاهش پیدا کند. البته افرادی که دچار علائمی‌چون خستگی بیش از حد و یا بروز یک بیماری می‌شوند نیز می‌توانند زودتر از موعد به انجام نمونه‌ گیری در منزل و چک کردن سلامت بدن خود بپردازند. آزمایشات خون می‌توانند بنا به تشخیص پزشک اطلاعات مخصوصی مثل وضعیت هورمون‎‌ها، وضعیت ارگان‎‌های مختلفی مثل قلب، کبد و کلیه، اطمینان از بارداری و… را در اختیار پزشک و بیمار قرار دهند تا به صورت تخصصی‌‎تر وضعیت قسمت مخصوصی از بدن مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. در ادامه به بررسی تعدادی از آزمایشاتی که توسط نمونه‌ گیری در منزل می‌توانند مورد بررسی قرار بگیرند پرداخته‌‎ایم.

  • آزمایش تیروئید: یکی از موضوعاتی که در نمونه‌ گیری در منزل و بررسی سلامت بدن اهمیت پیدا می‌کند چک کردن وضعیت غده‎‌های تیروئیدی و میزان هورمون‎‌های بدن است. آزمایشات تیروئیدی که شامل انواع T3,T4,TSH هستند می‌توانند اختلات غده تیروئیدی که منجر به کاهش یا افزایش وزن، استرس و… را می‌شوند تشخیص دهند. در صورتی که در چنین آزمایشاتی میزان TSH زیاد و T4 پایین باشد، فرد دچار کم کاری تیروئید و اگر وضعیت برعکس باشد فرد به پرکاری تیروئید مبتلا است که در این صورت پزشک با تجویز و توصیه‎‌هایی که انجام می‌دهد سعی در درمان و بهبود وضعیت فرد می‌کند. اطلاع از بیماری‌های گریوز، تومور تیروئیدی، گواتر، گره‌‎های تیروئیدی، تیروئیدیت، سرطان تیروئیدی و… از دیگر مواردی است که با انجام آزمایش تیروئیدی می‌توان به آن پی برده و به شروع روند درمان اقدام نمود. خوب است است بدانید که انجام آزمایشات تیروئید در نوزادان نیز با هدف پیشگیری از اختلال در روند رشد نوزاد صورت می‌‎پذیرد.
  • آزمایشات کبدی: کبد از جمله ارگان‌‎هایی است که به دلیل وظایف مهم وحیاتی خود چون سم زدایی، تولید پروتئین، فاکتور انعقاد خون و… توسط نمونه‌ گیری در منزل یا مراجعه به آزمایشگاه می‎‌بایست مورد بررسی قرار گیرد. اما یکی از موضوعاتی که در این باره معمولا مطرح می‌شود این است که افراد در چه صورتی نیاز به چک کردن وضعیت این ارگان مهم پیدا می‌کنند. از جمله موارد مهم و اضطراری جهت چک کردن وضعیت کبد می‌توان به بررسی عفونت کبد مثل هپاتیت C ,B، بررسی ابتلا به کبد چرب، سرطان کبد، ابتلا به بیماری ویلسون اشاره نمود.
  • تست قند خون: استفاده از تست FBS از معمول‎‌ترین روش‌ها برای تشخیص میزان قند خون در زمان ناشتا می‎‌باشد. از تست‌‎های FBS و نمونه‌ گیری در منزل برای تشخیص قندهای بارداری،‌هایپر گلیسمی، هیپو گلیسمی‌می‌توان استفاده نمود که در صورتی که قند خون فرد در بازه‌‎ی 100 تا 150 باشد بیمار مستعد ابتلا به بیماری دیابت می‎‌باشد. در واقع بعد ازصرف غذا و تولید گلوکز، بدن و پانکرانس در پاسخ به افزایش حجم گلوکز خون انسولین را تولید می‌کنند که این انسولین با تجمع قند خون در سلول ماهیچه‎‌ و کبد سبب کاهش میزان قند خون و تعادل آن می‌شود. اما اگر بدن نتواند در مقابل حجم قند و یا همان گلوکز تولید شده انسولین کافی تولید کند و یا انسولین تولید شده کارایی لازم را نداشته باشد  فرد دچار بیماری دیابت خواهد شد. که با تشخیص نوع دیابت فرد (نوع یک یا دو) به استفاده از مکمل‎‌های انسولینی و یا رعایت رژیم غذایی برای او تجویز می‌شود.
  • آزمایش خون و تشخیص کمبود ویتامین D: باتوجه به تأثیرات ویتامین دی در خصوص تقویت سیستم ایمنی، شفافیت پوست، تقویت چشم‌‎ها و کنترل کلسترول بعد از زمان یائسگی و… کمبود این ویتامین می‌تواند علائمی‌نظیر خستگی و خواب آلودگی تیره شدن پوست و درد عضلانی، حالت شکنندگی در مو، ابتلا به بیماری‎‌های عفونی و ویروسی و…. را فراهم آورد. بنابراین چک کردن و اطلاع از وضعیت ویتامین D موجود در بدن از جمله مواردی است که پزشک در هنگام مشاهده نتایج نمونه گیری در منزل و انجام آزمایش مورد بررسی قرار می‌دهد.

نمونه گیری در منزل برای چه افرادی اهمیت بیشتری دارد؟!

اگر چه  نمونه گیری در محل برای تمامی‌افراد مناسب می‌‎باشد و سبب آسودگی خیال و انجام به موقع آزمایشات و نیز جلوگیری از تلف شدن وقت در مسیر رسیدن به آزمایشگاه‌‎ها و ماندن در صف انتظار می‌شود. ولی بعضی از افراد از جمله سالمندان، بانوان باردار و نیز افرادی که توانایی خروج از منزل به دلیل آسیب دیدگی‎‌های ستون فقرات ومعلولیت و.. را ندارند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

  • سالمندان و انجام آزمایش در منزل: سالمندان قشر ارزشمند جامعه‌‎ی ما هستند که برای رسیدگی بیشتر و بهتر به وضعیت بدن آن‌‎ها نیاز است که چکاپ‌‎های دوره‎‌ای داشته باشند. اما به دلیل ناتوانای در راه رفتن یا بی‌حوصلگی در سپری کردن زمان‌‎های طولانی پشت ترافیک و یا محل آزمایشگاه‎‌ این کار کمی‌برایشان کلافه کننده خواهد بود. با انجام آزمایش در منزل می‌توانند بدون هیچ دغدغه و نگرانی به وضعیت سلامت خود رسیدگی نمایند.
  • بانوان باردار و انجام آزمایش در منزل: همان طور که می‌دانید پزشکان برای بسیاری از بانوان باردار به استراحت مطلق وعدم نشستن‌‎ها طولانی مدت و… را تأکید می‌کند اما در عین حال که این افراد به استراحت مطلق نیاز دارند باید به انجام آزمایشات مخصوص جهت اطمینان از سلامت جنین و خود بپردازند که این امر از طریق نمونه گیری در منزل می‌تواند به آسودگی انجام شود.

کرونا و آزمایش در منزل

نکته‌‎ی مهمی‌که می‌‎بایست به آن اشاره شود این است که با شیوع روند ویروس کرونا قرار گرفتن در مکان‌‎های پرتردد خصوصاً آزمایشگاه‌‎ها می‌تواند برای سلامت افراد خطرآفرین باشد. پس به جای موکول کردن آزمایش خود به زمان‌های دیرتر و یا قرار گرفتن در آزمایشگاه‌‎ها که خود ممکن است مرکز ابتلا به بیماری کرونا باشد، برای حفظ سلامت خود و خانواده سعی کنید از خدمات آزمایش در منزل استفاده نمایید.

آزمایشگاه عماد با 15 سال تجربه و موفقیت در دستیابی به دانش پزشکی توانسته خدمات ارزنده‌‎ای چون نمونه‌ گیری در منزل و جواب‌دهی آنلاین را برای متقاضیان فراهم آورد. در صورتی که شما هم تمایل به استفاده از خدمات این آزمایشگاه پاتولوژی دارید می‌توانید به آدرس emadlab.com مراجعه نموده و فرم مخصوص بیماران و متقاضیان انجام آزمایش را پر نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *