ساختمانی, صنعت

توضیحاتی کامل در مورد قالب بتن

به طور کلی همان طور که میدانید قالب بتن جزء یکی از وسایل مهم و کاربردی در ایران و جهان به شمار می‌رود و همچنین کاربرد اصلی این وسیله در صنعت ساخت و ساز ساختمان‌های مختلف و متنوع است.

به این نکته توجه داشته باشید که ساختار بتن در واقع ترکیبی از آب، شن، ماسه، سیمان و کمی‌مواد افزودنی است و همچنین وجود عنصر آب در این ترکیب باعث می‌شود که بتن شکل‌ها و قالب‌های مختلف و متنوعی را تشکیل دهد.

در ادامه این مقاله مطالبی مهم و کلیدی در رابطه با معرفی، تحلیل و بررسی قیمت لوله داربست و همچنین انواع مدل‌ها، ویژگی‌ها و کاربرد‌های قالب بتن فلزی خدمت شما به طور کامل بیان خواهیم کرد.

معرفی و بررسی انواع قالب‌های بتنی

به طور کلی از قالب‌های بتنی انواع مختلف و متنوعی در بازار موجود است که از لحاظ جنس ساخت با یکدیگر نیز متفاوت هستند و همچنین در این قسمت به طور کامل راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد.

اولین مدل از قالب‌های بتنی که خدمت شما معرفی خواهیم کرد قالب بتن چوبی است؛ در درون این قالب‌ها تخته سه لا چوبی قرار می‌گیرد و همچنین به این مورد توجه داشته باشید که ساخت این قالب‌های پرفروش و سبک وزن بسیار آسان و راحت است.

در رابطه با قالب‌های بتنی چوبی ارزان قیمت به این نکته مهم توجه داشته باشید که این قالب‌ها نسبت به قالب‌های فلزی مقاومت و طول عمر نسبتا کمی‌دارند.

دومین مدل از قالب‌های بتنی که راجع به آن صحبت خواهیم کرد قالب بتن فلزی است؛ قالب فلزی جزء یکی از محکم ترین و با کیفیت ترین قالب‌ها در ایران و جهان به شمار می‌رود و همچنین به این مورد توجه داشته باشید که متریال اصلی و جنس ساخت این نوع از قالب‌ها معمولا آهن، آلومینیوم و فولاد است.

سومین مدل از قالب‌های موجود در درون کشور که خدمت شما معرفی خواهیم کرد قالب بتن پلاستیکی است؛ به طور کلی این مدل از قالب‌ها به تازگی وارد بازار شده است و همچنین افراد و معماران نسبتا کمی‌از این نوع قالب استفاده می‌کنند.

از ویژگی‌ها و خصوصیات قالب‌های بتن پلاستیکی می‌توان به مواردی مثل پرداخت هزینه بالا، انعطاف پذیری عالی و همچنین سبک وزن بودن این قالب نیز اشاره کرد.

نکاتی در مورد اجزا تشکیل دهنده یک قالب بتن

به طور کلی یک قالب بتن از سه نوع اجزاء مختلف و متنوع تشکیل می‌شود که می‌توان به موارد مهمی‌مثل جداره داخلی، تیر افقی و بولت مهاری نیز اشاره کرد.

در رابطه با قسمت جداره داخلی اینگونه می‌توان بیان کرد که به صورت مستقیم با بتن در ارتباط است و همچنین به این نکته توجه داشته باشید که بیشترین تاثیر روی شکل نهایی سازه را همین قسمت مشخص می‌کند.

وظیفه اصلی تیر افقی قالب بتن نگهداری جدار داخلی است و همین عامل باعث می‌شود که تمامی‌نیرو‌ها و فشار‌های وارد شده از طرف بتن بین تمامی‌قسمت‌های این محصول توزیع شود.

کارکرد اصلی بولت‌های مهاری فولادی به این صورت است که صفحه‌های قالب را به یکدیگر متصل می‌کند و همچنین فشار‌های افقی بتن را نیز به طور کامل تحمل می‌کند.

قیمت لوله داربست و قالب‌های بتنی

ارزش و قیمت لوله داربست به عوامل مختلف و متنوعی بستگی دارد که می‌توان به مواردی مثل گالوانیزه بودن لوله‌ها، رنگ لوله‌ها، استحکام لوله، ضخامت لوله، قطر و طول لوله نیز اشاره کرد و به طور کلی به این مورد توجه داشته باشید که لوله‌های داربست قیمت و نرخ ثابتی ندارند.

در رابطه با موضوع قیمت و نرخ قالب بتن اینگونه می‌توان بیان کرد که عوامل نسبتا زیادی مثل جنس فلز، مقاومت فیزیکی و شیمیایی فلز، برند فلز، آلیاژ‌های به کار رفته، کشور سازنده و قیمت ارز و دلار نیز روی میزان قیمت قالب‌های بتن به شدت تاثیرگذار است.

تاریخچه مربوط به استفاده از قالب‌های بتنی

طراحان و معماران نسبتا زیادی در قرن بیستم برای انجام عملیات ساخت و ساز ساختمان‌های مختلف و متنوع مورد نظر خود از بتن و قالب‌های بتنی استفاده می‌کردند.

در سال 1899 میلادی فردی به نام توماس ادیسون یک کارخانه سیمان را با هدفی مشخص تاسیس کرد و همچنین به این نکته توجه داشته باشید که توماس ادیسون در سال 1910 میلادی عملیات ساخت خانه‌های یکپارچه بتنی را به خوبی هر چه تمام تر انجام داد اما در نهایت در طول گذشت زمان این ایده با شکست مواجه شد.

در طول دهه‌های 1960 تا 1980 میلادی موضوع شهرسازی در کشور شوروی بسیار مورد اهمیت قرار گرفت و همین عامل باعث شد که معماران کشور شوروی از صفحات و قالب‌های بتنی برای مقاوم سازی ساختمان‌های مورد نظر خود استفاده کنند.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که شهر تاشکند در کشور ازبکستان به همین شیوه ساخته شده است میان بولت  و معماران کشور شوروی از صفحات بتنی برای ساخت این شهر استفاده کرده اند.

در سال 1967 میلادی مجموعه‌های ساختمانی هبیتات توسط یک معمار کانادایی طراحی و ساخته شد و به این نکته توجه داشته باشید که این مجموعه ساختمانی 12 طبقه ای جزء یکی از بهترین سازه‌ها در زمینه طراحی قالب بتن به شمار می‌رود.

در رابطه با ساخت این مجموعه ساختمانی زیبا و شیک به این مورد توجه داشته باشید که در درون این سازه 146 واحدی 354 قالب بتنی قرار گرفته است.

در سال 1970 میلادی دو معمار کوبایی به وسیله قالب‌های بتنی طراحی خاص و جالبی را برای تمامی‌وسایل خانه انجام دادند و در کل این دهه را میتوان عصر توسعه قالب‌های بتنی نامگذاری کرد.

در نهایت با توجه به مطالب مهم و کلیدی که در رابطه با معرفی، تحلیل و بررسی تاریخچه، انواع مدل‌ها، ویژگی‌ها، قیمت و کاربرد‌های قالب بتن خدمت شما به طور کامل بیان کردیم؛ شما با خواندن این مقاله آموزشی می‌توانید میزان اطلاعات خود را در زمینه قالب‌های بتنی افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *