بازرگانی, کسب و کار

کاشت تا برداشت برنج ایرانی، مراحل تولید برنج چگونه است؟

برنج یکی از محصولات زراعی مهم کشور ایران است که سالانه حجم زیادی از آن در کشور به مصرف می‌رسد یا صادر می‌شود. برنج ایرانی جز بهترین برنج‌ها محسوب می‌شود، زیرا از نظر مزه، بو و کیفیت درجه یک است. در زمان خرید برنج انواع مختلفی از برنج‌ها وجود دارد که شما برحسب سلیقه تان یک مورد را انتخاب می‌کنید.

باید درنظر داشته باشید که ما انواع مختلف برنج‌های ایرانی را داریم که هرکدام برای مصارف خاصی استفاده می‌شود و خب برخی از برخی دیگر محبوب ترند. شاید شما برنج ندا را ترجیح دهید(برای خرید برنج ندا کلیک کنید) شاید بخواهید خرید برنج صدری دمسیاه برای شما لذت بخش تر باشد، ولی در نهایت باید بگوییم که برنجی که شما مصرف میکنید طی یک فرایند دشوار به دست می‌آید که در این مطلب با آن‌ آشنا می‌شوید.

فرایند تولید برنج ایرانی کاری سخت و زمانبر بوده که در ادامه هر مرحله را توضیح خواهیم داد.

بذر برنج

برای کاشت برنج نیاز به بذر داریم. ابتدایی ترین اقدام برای کاشت، جوانه دار کردن بذور برنج است. شالی کار هرسال مقدار مناسبی از برنج را انبار می‌کند تا در سال بعدی آن را جوانه دار کرده و در زمین بکارد.

جوانه زدن بذر

شلتوک برنج‌های سال گذشته را در آب و نمک می‌گذارند. بدرهای سبک به سطح آب امده و سنگین ترها ته نشین خواهند شد. بذرهای سنگین را جداسازی کرده، با آب می‌شوییم و درون گونی‌های مخصوص می‌ریزیم. این گونی‌ها چند روز داخل آب می‌مانند، سپس بذرهای درون ان‌ها را روی زمین می‌ریزند و با پارچه ای از جنس نمد روی آن را می‌پوشانند. این اتفاق باید یک هفته به همین صورت نگهداشته شود تا بذرها جوانه بزنند و اماده کاشت در خزانه باشند.

آماده سازی نشاء

منظور از خزانه بخش کوچکی از زمین کشاورزی است که بذرهای جوانه زده را به نشاء موردنیاز برنج تبدیل می‌کند. خزانه را با مقداری آب پر می‌کنند و بذرها را روی آن می‌پاشند. حدودا 25 روز تا یک ماه طول می‌کشد تا نشاء به رشد کافی جهت کاشت در زمین برسد. ویژگی‌های نشاء رسیده قد حدود 20 سانتی متر و داشتن 5 برگ است.

کاشت نشاء

زمین خزانه را مجدد آبیاری می‌کنیم تا خاک نرم شود. سپس نشاء‌ها را با دست از خزانه جدا کرده و به زمین اصلی کاشت می‌بریم. در این مرحله باید مراقب باشیم تا ریشه نشاء صدمه نبیند. انواع مختلف نشاء جهت کاشت وجود دارد که تعداد و فاصله کاشت آن‌ها باهم متفاوت است. اگر نشاء از قدرت باروری بیشتری برخوردار باشد، باید فاصله بین آن‌ها را برای کاشت بیشتر ساخت.

داشت برنج

در این زمان باید آبیاری و مبارزه با علف‌های هرز صورت گیرد تا برنج بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. روش‌های مختلفی برای از بین بردن علف‌های هرز شالیزارها وجود دارد. عملیات وجین کاری حدودا 15 الی 30 روز بعد از نشاکاری در ای مرحله رخ می‌دهد.

برداشت برنج

اولین اقدام برای برداشت برنج قطع آبیاری و خشک نمودن شالی است. نوع برنج، آب و هوای منطقه و خاک در این مرحله اثرگذار است. برداشت به دو صورت مکانیزه و دستی انجام می‌شود. برنج‌های جمع آور شده پش از 24 ساعت خرمنکوبی می‌شود. درصد زیادی از رطوبت برنج باید از دست برود تا آماده مصرف شود.

فرایند تولید برنج سخت و پرزحمت است. در زمان خرید برنج از ویژگی برنج‌های مختلف آگاه باشید تا بهترین انتخاب رخ دهد.

خب از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگذاریم. در انتها به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد خرید انواع برنج ایرانی با بهترین کیفیت را دارید، به سایت جوانه صدرا مراجعه کنید. در این فروشگاه خرید اینترنتی برنج صدری، خرید برنج ندا، خرید برنج دم سیاه و انواع برنج‌های ایرانی دیگر با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برای شما محیا شده است. پس حتما از این فرصت استفاده کنید.

درضمن از شما میخواهیم که اگر این مطلب را برای خود مفید احساس کردید آن را برای دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید تا آنها نیز از آن مطلب مطلع باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *