آموزش

از چه سنی مهارت‌های فنی را شروع کنیم؟

از ارزشمندترین سرمایه‌های یک کشور، نیروی کار جوان و با مهارت است. کشف و پرورش استعداد باید از زمان کودکی ، توسط والدین و مربیان یک کودک، آغاز گردد. هر چقدر در این زمینه زمان و دقت بیشتری صرف شود، افراد مفیدتری به جامعه تحویل داده خواهد شد. پس از کشف استعدادها نوبت به فراهم کردن زمینه ای ست که آن استعدادها پرورش داده شوند. یکی از راه‌های رشد استعدادها، شرکت دادن بچه‌ها در کلاس‌هایی است که مهارت‌های گوناگون را به روشی کاربردی آموزش می‌دهند. طبق نظر کارشناسان، بهترین سن برای آموزش مهارت‌های فنی در دانش آموزان، 15 تا 18 سال است. توانمندی بالا در یادگیری، یکی از خصیصه‌های بارز افراد در این بازه سنی ست. طبیعی ست که با به کارگیری این توانمندی شگفت انگیز، می‌توان انتظار داشت اتفاقات خوبی در آینده شغلی شخص بیفتد.

از اقدامات ماندگار مسئولین نظام آموزشی در کشور ما، تأسیس و راه اندازی سازمان فنی و حرفه ای ست که بستر بسیار مناسبی را برای دانش آموزان دوره متوسطه، برای کسب انواع مهارت‌های فنی فراهم کرده است. دوره‌های آموزشی مختلف از جمله آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش برقکاری ساختمان درجه 1 و 2، آموزش نصب انواع درب‌های اتوماتیک و کرکره‌های برقی، آموزش فنون در برق و الکترونیک، تابلو برق‌های صنعتی و …، نمونه‌های کوچکی از دوره‌های بی شماری ست که توسط سازمان فنی و حرفه ای برگزار می‌شود.

آموزش تعمیرات موبایل یکی از دوره‌های پرطرفداری است که در مجتمع آموزشی برق برگزار شده و علاقمندان بسیاری از این دوره‌ها استقبال می‌نمایند. دلیل استقبال از این دوره را می‌توان به بازار کار پر رونقی که دارد و همچنین جذابیت‌های زیادی که در رشته تعمیرات موبایل به چشم می‌خورد مرتبط دانست. کسب مهارت در این حرفه مستلزم شرکت در دوره‌های آموزشی است که می‌تواند از شما یک فرد متخصص و حرفه ای ساخته و شما را برای ورود به بازار کار آماده سازد. مجتمع آموزشی برق تلاش نموده تا ضمن اخذ کمترین هزینه و مدت زمان همراه با بیشترین خدمات برای کارآموزان، بالاترین کیفیت یادگیری را ارائه نماید. در این آموزشگاه کلاس موبایل با تعداد کم و در زمان‌های مناسب کارآموزان برگزار می‌شود. امیدست که بتوانیم رضایت شما کارآموزان عزیز را برآورده سازیم.

از بزرگترین اهداف سازمان فنی و حرفه ای ، خلق فرصت‌های یادگیری از استعدادها، علائق و توانمندی‌های دانش آموزان ، و تربیت نیروی کار ماهر است. آموزش و پرورش در راستای تربیت نیروی کار انسانی با مهارت‌های بالا، نقش شایانی در رشد اقتصادی یک کشور دارد. در نظر داشتن این نکته بسیار ضروری ست که این آموزش و پرورش، اگر در سن مناسب در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد، مسیر هموارتری برای افراد و صد البته اقتصاد، وجود خواهد داشت.

پیش تر گفته شد که مناسب ترین سن برای مهارت آموزی دانش آموزان، 15 تا 18 سال است. اگر بخواهیم کمی‌با ویژگی‌های نوجوانان در این سن و سال آشنا شویم باید گفت که سنین 15 تا 18 سال جزو مهیج ترین سال‌های زندگی است. این سال‌ها می‌تواند برای نوجوانان و والدین آنها چالش برانگیز باشد. وقتی نوجوانان یاد می‌گیرند با مدرسه ، دوستان و انتظارات بزرگسالان کنار بیایند ، احساسات شان می‌تواند به سرعت تغییر کند. عزت نفس نوجوان تحت تأثیر موفقیت در مدرسه ، ورزش و دوستی‌ها است. برای والدین ، سال‌های نوجوانی، فرصتی برای شناختن نوجوانشان است. در حالی که نوجوانان در حال بلوغ هستند ، اما هنوز هم به محبت و راهنمایی والدین نیاز دارند. اکثر آن‌ها در شرایطی که با چالش‌های نوجوانی روبرو هستند، بسیار خوب عمل می‌کنند. ولی باید بدانید که همچنان مهم است که نوجوانان از والدین خود حمایت خوبی داشته باشند تا بتوانند با کمترین مشکلات ممکن این سال‌ها را پشت سر بگذارند.

با توجه به توصیف دوران حساس نوجوانی، افزوده شدن یک مهارت به مهارت‌های یک نوجوان، می‌تواند تاثیر بسیار عمیقی بر اعتماد به نفس او داشته باشد. سناریو به این ترتیب است: استعداد و علائق نوجوان کشف می‌شود، بر اساس مشورت‌ها و صلاح دید والدین و البته نظر خود نوجوان، در یکی از سه گروه دانش آموزان در آن سن، نظری، فنی و حرفه ای، کاردانش، به تحصیل ادامه می‌دهد؛ دانش آموزان فنی حرفه ای و کاردانش، غالبا تبدیل به نیروی کار ماهر و فعال در بازار کار می‌شوند، نوجوان با دانستن این واقعیت شیرین که توانایی انجام یک حرفه به خصوص را دارد، روز به روز با اعتماد به نفس تر و قوی تر می‌شود، و در آینده، این فرد، تبدیل به یک شخص حرفه ای در زمینه ای خواهد شد که از دوره نوجوانی آن را شروع کرده است. هر چند پستی‌ها و بلندی‌های زیادی در مسیر زندگی افراد وجود دارد، اما مهارت آموزی از سنین پایین تر، همیشه اثرات مثبت خود را خواهد داشت.

علم ثابت کرده است، مهارت یادگیری یا به اصطلاح گیرایی افراد، با بالا رفتن سن کمتر می‌شود؛ البته این بدان معنی نیست که افراد با سن بالاتر هیچ شانسی برای یادگیری ندارند، اما ممکن است نیاز باشد زمان بیشتری را نسبت به یک فرد کم سن تر، صرف یادگیری کنند. طبق گفته مربیان، افراد بزرگسال در کلاس‌ها بسیار مضطرب هستند، در حالیکه نوجوانان با آرامش به فراگیری مطالب مشغولند. همچنین طبق نظر آن‌ها، نوجوانان انگیزه بسیار بیشتری برای جذب اطلاعات جدید دارند وبه همین خاطر درصد بسیار بالایی از داده‌های ورودی مغزشان، تبدیل به اطلاعات درک شده ارزشمند می‌شود. که در ادامه راه، این اطلاعات تبدیل به مهارت‌هایی می‌شود که می‌توانند در عمل و با دست‌هایشان به بقیه نشان دهند.

۲ دیدگاه برای “از چه سنی مهارت‌های فنی را شروع کنیم؟

  1. فردین گفت:

    سلام من در حال ورود به ۲۳ سالگی هستم و احساس میکنم بهترین دوره ام باشه. در حالی که دوسال در هنرستان جوشکاری برق خوندم ولی به علت مشکلاتی که داشتم فعلا نتونستم در رشته خودم ادامه بدم تا سریع وارد بازار کار بشم و چندین سال آزاد در ساختمانها کار کردم وقت زیادی تلف کردم. من در حال غلبه بر مشکلات هستم تا به یک زندگی میانه ای برسم و برای همه هموطنان آرزوی موفقیت میکنم.

    1. یامین گفت:

      خیلی هم عالی موفق باشید ،هیچ وقت برای رسیدن به موفقیت دیر نیست و شما در بهترین سن قراردارد به شرط اینکه از اینجا به بعد برای رسیدن به هدف تصمیم راسخ بگیرید ،پیش به سوی موفقیت🌱🌱🌱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *